donderdag 1 november 2012

De moorden van Barkvik van Ingvar Ambjornsen

Aangezien ik les geef, lees ik tussendoor ook graag eens een jeugdboek. Mijn doelgroep is eigenlijk de lagere school, maar tussen de boeken voor studenten van het middelbaar liggen er ook vaak interessante werken. Daarom las ik een tijdje terug 'De moorden van Barkvik'.


Gegevens

  • Originele titel: Drapene i Barkvik
  • Uitgave: 2008
  • ISBN: 9789047701057
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Pagina's: 254
  • Illustrator omslag: Marleen Verhulst
  • Vertaald uit het Noors door: Lucy Pijttersen
  • Leeftijd: + 14


Flaptekst

Fillip Moberg is zestien jaar en woont bij oom Ernst, die misdaadverslaggever is. Wanneer in het kleine plaatsje Barkvik iemand is vermoord met een bijl, wordt Ernst eropaf gestuurd om verslag te doen. In eerste instantie mag Fillip niet mee. Hij weet zijn oom over te halen en een spannend avontuur begint. De zaak lijkt volkomen duidelijk. De politie heeft al iemand gearresteerd op verdenking van de moord. Maar beetje bij beetje begint Fillip te twijfelen: is deze man wel schuldig?

Fillip is jong, eigenwijs, vindingrijk en doortastend. Hij weet contact te leggen met de dorpsjongeren, die duidelijk meer weten van het duistere verleden van hun ouders. Maar hij is ook overmoedig en onervaren: een combinatie die hem niet alleen steeds dichter bij de oplossing brengt, maar ook steeds dichter bij de moordenaar. En dan vindt er nog een moord plaats…



Mijn beoordeling (++)

Dit boek werd geschreven voor kinderen vanaf 14 jaar. Toch vind ik het verhaal voor deze leeftijd misschien nog wat moeilijk. Sommige details zijn volgens mij ook nog te schokkend voor de schoolgaande jeugd. Ik zou het jongeren vanaf 16 wel aanraden en ik denk dat dit boek ook voor volwassenen boeiend kan zijn. Ik heb er zelf van genoten. Het is goed geschreven en het bewijst nog maar eens dat Scandinavische schrijvers thrillertoppers kunnen produceren.



Bron foto:
http://www.pluizuit.be/090226/De%20moorden%20van%20Barkvik.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...