Een tijdje terug toonde ik al eens mijn oefenschrift. Dit is een idee van mijn collega Majella van Made by Mazella en ik gebruik het ook al een paar jaar. Soms gebruik ik het doorheen het jaar minder, maar ik voorzie wel ieder jaar voor elk kind zo'n schrift. Op die manier is het heel makkelijk om te differentiëren en kunnen de ouders ook makkelijk zien als er iets is waar hun zoon of dochter problemen mee heeft. Het is zo dat ik er een blaadje in plak of een extra oefening in neerschrijf wanneer iemand ergens moeite mee heeft. Soms kunnen de kinderen de oefening in de klas maken, andere keren gaat de opdracht mee naar huis.
Om het oefenschrift er wat aantrekkelijker te laten uitzien, kaft ik het schrift altijd en plak ik er een voorblad op.
En dan ziet het schrift er zo uit...
Wil je ook gebruik maken van dit voorblad? Klik dan hier.
maandag 30 juni 2014
zondag 29 juni 2014
Naamkaartjes voor in de klas
Ik liet jullie hier een tijdje terug al mijn kaartjes voor de klastaken zien. Ik vertelde er toen ook bij dat ik deze niet zelf maakte. Intussen hangen ze in bijna elke klas op onze school. Naast de klastaken hang ik altijd naamkaartjes van de leerlingen. Die schuif ik dan elke week door. Bij sommige taken hang ik één kind, bij andere dan weer twee. Dit hangt natuurlijk ook af van het aantal leerlingen in je klas.
De naamkaartjes zien er als volgt uit...
De naamkaartjes zien er als volgt uit...
Ze zijn allemaal even groot en kunnen eventueel worden voorzien van magneetlint. Ik deed het zo vorig schooljaar omdat mijn kaartjes aan het bord hingen, maar ik denk dat ik ze volgend jaar gewoon aan een prikbord zal hangen.
Uiteraard kun je deze kaartjes ook voor tal van andere activiteiten gebruiken. Stop ze in een potje als je een naam wil trekken of gebruik ze voor je hoekenwerk. Er zijn tal van mogelijkheden.
Ik hield deze kaartjes heel erg simpel omdat ze al naast een tekening hangen. Voor de agenda of de kapstok gebruik ik dan weer andere die ik later ook zeker nog met jullie deel.
Wil je deze kaartjes graag zelf gebruiken? Klik dan hier.
zaterdag 28 juni 2014
Boterhamdozenbak
Het was hier de afgelopen week behoorlijk stil, maar ik ben niet van plan om heel de vakantie op mijn lauweren te rusten hoor. Met de toetsen en rapporten kwam het er gewoon niet meer van om iets met jullie te delen. Vanaf vandaag komt daar echter weer verandering in. Ik geef jullie vandaag een simpel ideetje voor het verzamelen van de boterhamdozen en ik beloof ook plechtig dat ik dit weekend alle openstaande mails beantwoord.
Bij ons op school worden de boterhamdozen 's morgens en na het eten verzameld in een bak. Die bak staat om 8u.40 aan de klasdeur en de kinderen bergen er hun boterhammen in op. 's Middags nemen twee verantwoordelijken de bak mee naar de eetzaal. Zijn de kinderen klaar met eten, dan moeten ze hun boterhamdoos weer in de bak deponeren. Bij het begin van de lessen in de namiddag wordt de bak terug meegebracht naar de klas en bergen de kinderen hun boterhamdoos onmiddellijk in de boekentas op.
Vorig jaar voorzag ik mijn bak al van een toepasselijk 'themablad'.
Bij ons op school worden de boterhamdozen 's morgens en na het eten verzameld in een bak. Die bak staat om 8u.40 aan de klasdeur en de kinderen bergen er hun boterhammen in op. 's Middags nemen twee verantwoordelijken de bak mee naar de eetzaal. Zijn de kinderen klaar met eten, dan moeten ze hun boterhamdoos weer in de bak deponeren. Bij het begin van de lessen in de namiddag wordt de bak terug meegebracht naar de klas en bergen de kinderen hun boterhamdoos onmiddellijk in de boekentas op.
Vorig jaar voorzag ik mijn bak al van een toepasselijk 'themablad'.
Aangezien er volgend jaar twee klassen in het tweede leerjaar zijn, maakte ik nu ook een blad voor de nieuwe bak. Later volgt er nog een foto van zo'n bak. Indien je dit blad ook graag wil gebruiken, klik dan hier.
maandag 23 juni 2014
Lessenrooster opstellen
In het begin van mijn loopbaan vond ik het heel moeilijk om een lessenrooster op te maken. Dit was een taak die je nooit hoefde te doen op een stage en van het moment je voor de leeuwen wordt gegooid moet je daar wel in slagen. Het is echter niet zo simpel om alles in elkaar te laten vloeien. Volgend jaar sta ik voor de derde keer in het tweede leerjaar, maar twee jaar terug werkte ik gewoon met het rooster van mijn collega.
Er waren echter een paar dingen die ik aan dit rooster wilde aanpassen. Vroeger werd er in blokken van 50 minuten gewerkt, maar ik merkte dat dit eigenlijk wel lang is voor kinderen van 7-8 jaar. Ze zijn immers iets anders gewoon in het eerste leerjaar. Ik vind het belangrijk om de lijn door te trekken en maak dus nu blokjes van 25 minuten. Taal en rekenen probeer ik ook zoveel mogelijk in de voormiddag te plaatsen.
Eerst maakte ik een gewoon blanco lessenrooster. Dit kun je dan uiteraard in elk leerjaar opnieuw gaan invullen. Ook de lesuren en speeltijden zijn nog aan te passen. Iedereen kan dus met dit document aan de slag.
Wil je dit sjabloon gebruiken? Klik dan hier.
In het schoolreglement en op de website van het katholiek onderwijs ging ik daarna op zoek naar de uren die per vak gegeven moeten worden. Je mag immers niet zomaar kiezen welk vak je hoeveel geeft. Na wat puzzelen bekwam ik twee lessenroosters voor het tweede leerjaar. Bij ons op school is het immers zo dat de kinderen een aantal zwembeurten krijgen. Zo heb ik een lessenrooster voor een zwemweek en voor een gewone week.
Er waren echter een paar dingen die ik aan dit rooster wilde aanpassen. Vroeger werd er in blokken van 50 minuten gewerkt, maar ik merkte dat dit eigenlijk wel lang is voor kinderen van 7-8 jaar. Ze zijn immers iets anders gewoon in het eerste leerjaar. Ik vind het belangrijk om de lijn door te trekken en maak dus nu blokjes van 25 minuten. Taal en rekenen probeer ik ook zoveel mogelijk in de voormiddag te plaatsen.
Eerst maakte ik een gewoon blanco lessenrooster. Dit kun je dan uiteraard in elk leerjaar opnieuw gaan invullen. Ook de lesuren en speeltijden zijn nog aan te passen. Iedereen kan dus met dit document aan de slag.
Wil je dit sjabloon gebruiken? Klik dan hier.
In het schoolreglement en op de website van het katholiek onderwijs ging ik daarna op zoek naar de uren die per vak gegeven moeten worden. Je mag immers niet zomaar kiezen welk vak je hoeveel geeft. Na wat puzzelen bekwam ik twee lessenroosters voor het tweede leerjaar. Bij ons op school is het immers zo dat de kinderen een aantal zwembeurten krijgen. Zo heb ik een lessenrooster voor een zwemweek en voor een gewone week.
In de zwemweek heb je volgende uren per vak:
Schrift: 2 x 25 minuten
Muzische: 6 x 25 minuten
LO: 7 x 25 minuten
Wero: 11 x 25 minuten
Godsdienst: 6 x 25 minuten
Wiskunde: 11 x 25 minuten + 1 x 25 minuten (kan dan eventueel hoekenwerk zijn)
Taal: 10 x 25 minuten + 1 x 25 minuten (tandemlezen) + 1 x 25 minuten (kan dan eventueel hoekenwerk zijn) - Over dat tandemlezen vertel ik je in de toekomst zeker nog meer!
In de gewone lesweek heb je volgende uren per vak:
Schrift: 2 x 25 minuten
Muzische: 6 x 25 minuten
LO: 4 x 25 minuten
Wero: 11 x 25 minuten
Godsdienst: 6 x 25 minuten
Wiskunde: 12 x 25 minuten + 1 x 25 minuten (kan dan eventueel hoekenwerk zijn)
Taal: 12 x 25 minuten + 1 x 25 minuten (tandemlezen) + 1 x 25 minuten (kan dan eventueel hoekenwerk zijn)
zondag 22 juni 2014
Leesfiches AVI 9
Een tijdje geleden maakte ik er echt mijn werk van en ik kon al jaren deze fiches gebruiken. Jammer genoeg worden de nieuwe niveaus wellicht komend schooljaar ingevoerd dus weet ik niet of ik ze kan omzetten of dat ik effectief opnieuw aan de slag moet. Dat neemt natuurlijk helemaal niet weg dat deze blaadjes een heel goeie leesoefening blijven, zowel voor op school als voor thuis.
Daarom deel ik vandaag nog de laatste bundel leesfiches en wel die met leesniveau 9. Dit is voor kinderen vanaf het tweede leerjaar of groep 4. In totaal zijn er 13.
Daarom deel ik vandaag nog de laatste bundel leesfiches en wel die met leesniveau 9. Dit is voor kinderen vanaf het tweede leerjaar of groep 4. In totaal zijn er 13.
Ook deze blaadjes zijn weer verkrijgbaar via deze link.
Bron afbeelding:
* http://www.robsversshop.nl/vermaak/kleurplaten/kleurplaat2.asp
zaterdag 21 juni 2014
Schooljaarkalender 2014-2015
Het schooljaar is nog niet helemaal ten einde en ik denk al aan het volgende! Ik weet dat ik in de vakantie altijd veel te veel wil doen en dus moet ik er vroeg bij zijn. Aangezien ik nu al weet waar ik volgend jaar terecht kom, wil ik jullie dan ook graag mee op weg nemen. Op die manier kunnen jullie volgen hoe de voorbereidingen naar schooljaar 2014-2015 voor mij verlopen. Voor beginnende leerkrachten kan dit heel leerrijk zijn (hoop ik), voor anderen misschien inspirerend. Omdat er in een grote vakantie maar 60 dagen zijn - en ik nooit meer dan één berichtje per dag post - begin ik er nu al aan. Dan krijg ik het meeste misschien wel gezegd :). Al wil ik uiteraard in die twee maanden ook wat vakantietips, boeken en knutsels posten!
Het eerste waar ik voor volgend jaar mee gestart ben, is het maken van een nieuwe schooljaarkalender. Ik zet elke maand op een A4 en kopieer die dan op een gekleurd A3-blad. Ik doe dit altijd twee keer want ik hang een kalender in de gang, maar ook eentje aan de klasdeur. Die aan de klasdeur wordt eigenlijk bijna elke dag gebruikt. Kinderen in het tweede leerjaar moeten immers de dagen van de week en de maanden kennen. Ik hecht ook veel belang aan de datum.
Hieronder zie je een voorbeeldje van een maand...
Wil je deze kalender graag gebruiken? Klik dan hier.
vrijdag 20 juni 2014
Leesfiches AVI 8
Via het label Lezen vind je alle fiches terug die ik hier al met jullie deelde. Vandaag zijn dat die rond AVI 8. In totaal zijn het deze keer 15.
Wil je ook deze fiches gebruiken? Klik dan hier.
Bron afbeelding:
* http://www.leuke-kleurplaten.nl/weer/weer-kleurplaten-001.html
Wil je ook deze fiches gebruiken? Klik dan hier.
Bron afbeelding:
* http://www.leuke-kleurplaten.nl/weer/weer-kleurplaten-001.html
donderdag 19 juni 2014
Het negende schrift van Maya van Allende
Isabel Allende is een schrijfster die ik al een pak langer ken. Van naam dan toch. Ik nam al heel wat boeken mee naar huis, maar kwam er nooit toe om ze te lezen. Het lijkt alsof ze me keer voor keer net niet genoeg aanspreken. Laat die boeken dan staan, denk je misschien. Wel, zo zit ik niet in elkaar :). Ik wil van alles geproefd hebben als het over lezen gaat.
Uitgeverij: Wereldbibliotheek bv
Oorspronkelijke titel: El cuaderno de Maya
Vertaald door: Rikkie Degenaar
Omslagontwerp: Jan Martin Wilschut BNO
Omslagillustratie: Marie Jose Rivera / Trevillion Images
Aantal pagina's: 366
ISBN: 978 90 284 2440 1
De negentienjarige Maya is op weg naar Chiloé, een eiland in het zuiden van Chili. De ogenschijnlijke rust van deze geïsoleerde plek steekt schril af tegen het harde straatleven van Las Vegas met zijn drugs en geweld dat Maya gewend is. Haar oma heeft haar naar Chiloé gestuurd en Maya een schrift meegegeven waarin ze haar dagboek kan bijhouden. Zo kan ze erachter komen wat zij nu echt wil met haar leven. Op Chiloé woont Maya bij Manuel Arias, een oudere, stugge antropoloog die bezig is een boek te schrijven over de mythologie van het Chileense eiland. Ook hij worstelt met zijn verleden.
Bron afbeelding:
* http://www.bol.com/nl/p/het-negende-schrift-van-maya/1001004011557021/
Gegevens
Uitgegeven in: 2011Uitgeverij: Wereldbibliotheek bv
Oorspronkelijke titel: El cuaderno de Maya
Vertaald door: Rikkie Degenaar
Omslagontwerp: Jan Martin Wilschut BNO
Omslagillustratie: Marie Jose Rivera / Trevillion Images
Aantal pagina's: 366
ISBN: 978 90 284 2440 1
Flaptekst
'Vertel me wat je wilt, met dit woeste leven, met dit kostbare leven, want je leeft maar één keer.'De negentienjarige Maya is op weg naar Chiloé, een eiland in het zuiden van Chili. De ogenschijnlijke rust van deze geïsoleerde plek steekt schril af tegen het harde straatleven van Las Vegas met zijn drugs en geweld dat Maya gewend is. Haar oma heeft haar naar Chiloé gestuurd en Maya een schrift meegegeven waarin ze haar dagboek kan bijhouden. Zo kan ze erachter komen wat zij nu echt wil met haar leven. Op Chiloé woont Maya bij Manuel Arias, een oudere, stugge antropoloog die bezig is een boek te schrijven over de mythologie van het Chileense eiland. Ook hij worstelt met zijn verleden.
Beoordeling (+)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik er wat meer had van verwacht. Ik deed er misschien te lang over om dit boek uit te lezen, maar het heeft me eigenlijk op geen enkel moment naar de keel gegrepen. Dit is nochtans waar ik op zoek naar ga. Boeken die je bijna niet meer aan de kant kan leggen en waarvan je helemaal in de ban bent. De schrijfstijl van Allende is makkelijk en ze schrijft een verhaal dat ik nooit elders las, maar toch is het geen boek dat ik bij mijn toppers plaats. Een goed tussendoortje, niet meer dan dat.
Bron afbeelding:
* http://www.bol.com/nl/p/het-negende-schrift-van-maya/1001004011557021/
woensdag 18 juni 2014
Toets spelling
In onze handleiding zitten er een aantal toetsen die net voor een rapport gegeven kunnen worden. Ik vind echter dat de zinnen wat te fel doorwegen op het einde van het jaar waardoor ik een eigen toetsenblad voor spelling heb gemaakt. Ik ben dan van plan om dit blad bij iedere toetsenperiode te gebruiken. Ik voorzag plaats voor 20 woorden en 10 zinnen. Je hoeft uiteraard echter niet alle lijntjes vol te schrijven. Er mogen gerust wat minder zinnen aan bod komen. Alles hangt natuurlijk af van de te kennen leerstof en van de lengte van de zinnen. Onderaan is er ook plaats om een besluit te vormen. Daar kun je dan eventuele opvallende fouten of mogelijke remediëring noteren.
dinsdag 17 juni 2014
Leesfiches AVI 7
Na de fiches voor AVI 1, 2, 3, 4, 5 en 6 zijn die hier nu ook voor AVI 7. Er zijn in totaal 25.
Wens je ook deze fiches opnieuw te gebruiken? Klik dan hier.
Bron afbeelding:
* http://www.schoolplaten.com/kleurplaat-hond-terrier-i18571.html
Wens je ook deze fiches opnieuw te gebruiken? Klik dan hier.
Bron afbeelding:
* http://www.schoolplaten.com/kleurplaat-hond-terrier-i18571.html
maandag 16 juni 2014
Rabarber als groente
Lezers die hier vaker langskomen, weten dat ik enorm van rabarber hou. Ik postte ooit als eens een rabarbertaart, maar ik wil het nog eens over een andere mogelijkheid met rabarber hebben. Wij eten dat hier ook als groente zoals appelmoes.
Heel lekker en zeker een ontdekking voor alle zoetekauwen onder ons. Het houdt echt niet veel in om dit klaar te maken. Ik neem 250 gram per persoon en doe daar telkens één vijfde suiker bij. Hier zijn we met twee dus dit maakt 500 gram rabarber en 100 gram suiker. Gewoon een beetje laten trekken zodat de suiker smelt en daarna opkoken. In een kwartiertje heb je een overheerlijke groente. Ik combineer het hier nogal vaak met gehaktballetjes en gebakken aardappeltjes.
Smakelijk!
Heel lekker en zeker een ontdekking voor alle zoetekauwen onder ons. Het houdt echt niet veel in om dit klaar te maken. Ik neem 250 gram per persoon en doe daar telkens één vijfde suiker bij. Hier zijn we met twee dus dit maakt 500 gram rabarber en 100 gram suiker. Gewoon een beetje laten trekken zodat de suiker smelt en daarna opkoken. In een kwartiertje heb je een overheerlijke groente. Ik combineer het hier nogal vaak met gehaktballetjes en gebakken aardappeltjes.
Wat overbelicht, maar dus rabarber + suiker |
Smakelijk!
zondag 15 juni 2014
Leesfiches AVI 6
Je zat er waarschijnlijk op te wachten! Via het label lezen kun je de rest van de leesfiches (AVI 1 tot en met 5) terug vinden. Vandaag deel ik die rond AVI 6. Het zijn er in totaal 16.
Klik hier als je ook deze blaadjes wenst te gebruiken.
Bron afbeelding:
* http://louise-kaarten-club.clubs.nl/foto/detail/5169011_kleurplaat-kikker
Klik hier als je ook deze blaadjes wenst te gebruiken.
Bron afbeelding:
* http://louise-kaarten-club.clubs.nl/foto/detail/5169011_kleurplaat-kikker
zaterdag 14 juni 2014
Hoofding schrijven
Ik maakte vroeger al een aantal huiswerkjes rond schrijven, maar die schreef ik allemaal met de hand. Nu heb ik graag dat alle blaadjes er een beetje hetzelfde uitzien en daarom maakte ik een hoofding. Ik zal die afdrukken en daar dan de handgeschreven blaadjes onder plakken. Op die manier blijft alles herkenbaar en netjes en daar hou ik nu eenmaal van :).
Bron afbeelding:
* http://www.animaatjes.nl/cliparts/leendert-jan-vis/
Onderaan schreef ik ook mijn naam en de naam van de school in voetnoot. Zo zal ik stelselmatig al mijn blaadjes van mijn 'handtekening' proberen te voorzien.
Wil je deze hoofding ook gebruiken of aanpassen aan je eigen noden? Klik dan hier.
Bron afbeelding:
* http://www.animaatjes.nl/cliparts/leendert-jan-vis/
woensdag 11 juni 2014
Leesfiches AVI 5
Eerder deelde ik de fiches voor AVI 1, 2, 3 en 4 al op mijn blog. Vandaag deel ik die voor AVI 5. Er zijn er in totaal 20 en zien er net zoals de eerder geposte fiches uit. Dat wil zeggen dat je er zowel woordrijen als zinnen op vindt.
Wil je ook deze leesfiches zelf graag gebruiken? Klik dan hier.
Bron afbeelding:
* http://www.juf2juf.info/Projecten/Herfst/slakken.html
dinsdag 10 juni 2014
Lesvoorbereidingen schrijven
Bij ons op school werken we met het programma iOMNIWIZE. Vroeger maakte ik mijn agenda altijd in Word, maar nu dus online. Het voordeel daarvan is dat je lesfiches kunt maken en die hoef je dan de komende jaren eigenlijk maar gewoon in je agenda te plakken. Je vindt ook alles online terug en dat is handig als je af en toe eens een harde schijf tegen de grond mept ;).
Bon, ik ben dus van plan om van elke les een mooie lesfiche te maken. Op die manier zou er een dag moeten komen dat ik net iets minder hoef te werken en dan is er misschien weer waar tijd voor iets anders!
Een lesfiche bestaat eigenlijk altijd uit dezelfde vier onderdelen: lesonderwerp, doelstellingen, werkvormen en materiaal.
Dit ziet er dan als volgt uit:
Lesonderwerp: Schrijfhouding, pengreep en lessen schrift inleiden
Doelstellingen:
Leerplandoelen:
- opbouw lessen: instap (met lied, spel, gedicht,...), inoefening, differentiatie en evaluatie
Lesonderwerp: Blok 1, les 1: i, u, n, m
Doelstellingen:
Leerplandoelen:
Lesdoelen:
Werkvormen:
Materiaal:
Intussen heb ik alle lessen voor het werkschrift Handschrift D'haese 2a uitgewerkt op dezelfde manier. De eerste les is nog eentje losstaand van het werkboekje, de rest handelt allemaal over de lessen vanaf blok 1, les 1 tot blok 4, les 6.
Bon, ik ben dus van plan om van elke les een mooie lesfiche te maken. Op die manier zou er een dag moeten komen dat ik net iets minder hoef te werken en dan is er misschien weer waar tijd voor iets anders!
Een lesfiche bestaat eigenlijk altijd uit dezelfde vier onderdelen: lesonderwerp, doelstellingen, werkvormen en materiaal.
Dit ziet er dan als volgt uit:
Doelstellingen:
Leerplandoelen:
- 44 De leerling schrijft cursief met een helling van ongeveer 15°
- De leerlingen kunnen een goeie zithouding aannemen tijdens het schrijven
- De leerlingen kunnen hun potlood of balpen op de juiste manier vasthouden
- De leerlingen kunnen hun blad correct op hun bank leggen en gebruiken hun tweede hand als ‘bijstuurder’
- De leerlingen kunnen de juiste schrijfhouding en juiste pengreep zelf verwoorden
- De leerlingen kunnen verwoorden wat er tijdens de schriftlessen belangrijk is
- Schrijfhouding en pengreep klassikaal bespreken
- Lied ‘Wil je gaan schrijven’ aanleren
- Bespreken van de komende schriftlessen dit jaar
- opbouw lessen: instap (met lied, spel, gedicht,...), inoefening, differentiatie en evaluatie
- Schrijfmap uitdelen (bestekmapje met naamkaartje) en bedoeling uitleggen
- Wandplaat ‘Schrijfhouding en pengreep’
- Lied ‘Wil je gaan schrijven’ (http://www.pinterest.com/pin/297378381617271463/)
- Schrijfmap
Lesonderwerp: Blok 1, les 1: i, u, n, m
Doelstellingen:
Leerplandoelen:
- 39 De leerling kan de verschillende kleine letters in handschrift uitvoeren
- 41 De leerling heft bij het schrijven zo weinig mogelijk zijn pen op
Lesdoelen:
- De leerlingen kunnen een goeie zithouding aannemen tijdens het schrijven
- De leerlingen kunnen hun potlood of balpen op de juiste manier vasthouden
- De leerlingen kunnen hun blad correct op de bank leggen en gebruiken hun tweede hand als ‘bijstuurder’
- De leerlingen kunnen de i, u, n en m correct schrijven
- Instap: (hand)versje, lied of spelletje
- Herhaling zithouding, pengreep, ligging blad,…
- Herhalen van de letter i, u, n, m
- Werkschrift a Handschrift D’haese pg.4-5. Klaar? Extra bundel!
- Extra inoefening met extra opdracht
Materiaal:
- Wandplaat ‘Schrijfhouding en pengreep’
- Map rond schrijven met versjes,…
- Vingertwister
- Werkschrift a Handschrift D’haese 2 pg.4-5
- Schrijfbundels
Heb je interesse in deze voorbereidingen? Stuur dan snel een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.
Ik stuur je alle a-lessen. Uiteraard zijn de b-lessen ook nog op komst! Binnen de week zou je die op Gietjes Corner moeten terugvinden.
maandag 9 juni 2014
Leesfiches AVI 4
Een tijdje geleden toonde ik je hier de leesfiches voor AVI 1, hier die voor AVI 2 en hier die voor AVI 3. Vandaag deel ik die voor AVI 4. Er zijn er in totaal 20 en zien er net zoals de eerder geposte fiches uit. Dat wil zeggen dat je er zowel woordrijen als zinnen op vindt.
Wil je deze fiches ook in jouw bezit? Klik dan hier.
Bronnen afbeeldingen:
* http://tio.wico.be/index/be-nl/106/
* http://www.kleurplaten.nl/diversen/houthakker-hakt-boom-om-k-10074.html
Wil je deze fiches ook in jouw bezit? Klik dan hier.
Bronnen afbeeldingen:
* http://tio.wico.be/index/be-nl/106/
* http://www.kleurplaten.nl/diversen/houthakker-hakt-boom-om-k-10074.html
zondag 8 juni 2014
Werkboekje voor het extra inoefenen van de hoofdletters
Vorige zondag toonde ik jullie al mijn boekje rond het inoefenen van de schrijfmotoriek. Ik vertelde er dan ook bij dat ik doorheen het jaar vijf extra boekjes wil gebruiken. Eentje ervan (naast die voor de schrijfmotoriek) is een werkboekje voor het inoefenen van de hoofdletters. Ik wil hier helemaal niet met de eer weglopen want de basis (en eigenlijk veel meer dan dat) komt niet van mijn hand, maar wel van Sofie Tydtgat. Ik gebruikte dit boekje vroeger al eens in mijn klas, maar aangezien ik nu de schrijflessen aan het uitwerken ben, wilde ik dit boekje ook wat meer naar mijn hand zetten.
Daarom schreef ik hier en daar wat extra bij de opdrachten, plakte ik op bepaalde pagina's een extra prentje en voorzag ik ook één extra opdracht. Het boekje ziet er nu als volgt uit...
Wat heel erg handig is, is dat het boekje voor ieder schrift bruikbaar is. De letters moeten immers nog voorgeschreven worden waardoor het eigenlijk niet uitmaakt welk handschrift je op jouw school gebruikt. Ik raad je ook aan om eens een kijkje op Klascement te gaan nemen! Sofie Tydtgat maakte immers nog tal van andere leuke dingen.
Wil je dit boekje gebruiken? Klik dan hier.
De voorkaft die ik voor het boekje maakte, vind je hier.
Bronnen:
* http://www.klascement.be/docs/18882/?previous
* http://www.jufanke.nl/Groep3/schrijven.html
* http://www.schattigedieren.nl/dieren/eend-aan-de-telefoon/attachment/eend-aan-de-telefoon-kleurplaat/
* http://www.animaatjes.nl/kleurplaten/bollie-en-billie/
* http://archief.schooltv.nl/hbb/2438214/kleurplaat/item/2440694/kleurplaat-van-de-zee/
* http://ingridheersink.yurls.net/nl/page/788345
* http://www.schoolplaten.com/kleurplaat-schrift-i22856.html
* http://www.schoolplaten.com/kleurplaat-pudding-i5889.html
Daarom schreef ik hier en daar wat extra bij de opdrachten, plakte ik op bepaalde pagina's een extra prentje en voorzag ik ook één extra opdracht. Het boekje ziet er nu als volgt uit...
Wat heel erg handig is, is dat het boekje voor ieder schrift bruikbaar is. De letters moeten immers nog voorgeschreven worden waardoor het eigenlijk niet uitmaakt welk handschrift je op jouw school gebruikt. Ik raad je ook aan om eens een kijkje op Klascement te gaan nemen! Sofie Tydtgat maakte immers nog tal van andere leuke dingen.
Wil je dit boekje gebruiken? Klik dan hier.
De voorkaft die ik voor het boekje maakte, vind je hier.
Bronnen:
* http://www.klascement.be/docs/18882/?previous
* http://www.jufanke.nl/Groep3/schrijven.html
* http://www.schattigedieren.nl/dieren/eend-aan-de-telefoon/attachment/eend-aan-de-telefoon-kleurplaat/
* http://www.animaatjes.nl/kleurplaten/bollie-en-billie/
* http://archief.schooltv.nl/hbb/2438214/kleurplaat/item/2440694/kleurplaat-van-de-zee/
* http://ingridheersink.yurls.net/nl/page/788345
* http://www.schoolplaten.com/kleurplaat-schrift-i22856.html
* http://www.schoolplaten.com/kleurplaat-pudding-i5889.html
zaterdag 7 juni 2014
Leesfiches AVI 3
Een tijdje geleden toonde ik je hier een aantal leesfiches voor AVI 1 en hier die voor AVI 2. Ik vertelde je er toen ook bij dat ik ook voor andere niveaus zo'n leesblaadjes heb. Vandaag deel ik die van AVI 3. Er zijn er in totaal 26 en ze zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Eerst staan er een aantal woordrijen en eronder een paar zinnen.
Wil je deze blaadjes graag zelf gebruiken? Klik dan hier.
In de toekomst deel ik ook nog de fiches rond AVI 4, 5, 6, 7, 8 en 9!
Bronnen afbeelding:
* http://kids.flevoland.to/kleuren/huis/bed.shtml
* http://www.schoolplaten.com/kleurplaten-het-weer-c252.html
vrijdag 6 juni 2014
Schrijfbundel voor differentiatie
Eerder deze week liet ik al mijn bundel voor schrijfmotoriek en hoofdletters zien. De eerste zou ik in november-december inzetten, die voor de hoofdletters in maart-april. In de andere periodes van het jaar wil ik gebruik maken van een schrijfboekje voor differentiatie. In de werkschriften van de methode D'haese en ook in de dagelijkse opdrachten zijn er altijd dingen omtrent schrijven die je opvallen. Dat wil zeggen dat kinderen bijvoorbeeld een letter verkeerd verbinden of blijvend problemen hebben met het correct schrijven van een woord. Het is dan de bedoeling om dit woord of die verbinding wat extra te gaan oefenen in het boekje differentiatie.
Dit boekje zet ik in september onmiddellijk in. Ik voorzie tien identieke blaadjes. Het prentje in de rechterbovenhoek komt overeen met de figuur op het voorblad van de bundel. De voorbladen maakte ik eerder al eens en vind je hier. Uiteraard kun je dit boekje zo dik maken als je wil, maar ik ondervind dat kinderen het soms uitdagender vinden als het boekje niet al te veel blaadjes bevat.
Het is dan de bedoeling om dit boekje te blijven gebruiken en eventueel een tweede (januari-februari) en een derde (mei-juni) te maken.
Wil je dit boekje of het voorblad ook gebruiken? Klik dan hier en hier.
Bron afbeelding:
* http://www.bigstockphoto.com/nl/search/cartoon-animals/
Dit boekje zet ik in september onmiddellijk in. Ik voorzie tien identieke blaadjes. Het prentje in de rechterbovenhoek komt overeen met de figuur op het voorblad van de bundel. De voorbladen maakte ik eerder al eens en vind je hier. Uiteraard kun je dit boekje zo dik maken als je wil, maar ik ondervind dat kinderen het soms uitdagender vinden als het boekje niet al te veel blaadjes bevat.
Het is dan de bedoeling om dit boekje te blijven gebruiken en eventueel een tweede (januari-februari) en een derde (mei-juni) te maken.
Wil je dit boekje of het voorblad ook gebruiken? Klik dan hier en hier.
Bron afbeelding:
* http://www.bigstockphoto.com/nl/search/cartoon-animals/
donderdag 5 juni 2014
Hangers voor de maand juni!
Ik toonde jullie op het einde van april nog eens een overzicht van alle hangers voor mijn klas en de gang. Intussen maakte ik er ook al een paar voor juni. Ik maakte nog maar één tekening in verschillende formaten, maar eigenlijk is het de bedoeling om ook nog ijsjes te maken. Dit kwam er voorlopig niet van en zal wellicht voor volgend jaar zijn. Andere suggesties voor de maand juni zijn trouwens ook steeds welkom!
Ik ging weer op de gekende manier te werk
* kleurplaat zoeken
* inkleuren
* overtrekken met zwarte stift
* uitknippen (leuk werkje hier!)
* op een gekleurde achtergrond kleven
* uitknippen
* lamineren
* uitknippen
* gaatje in het plastic maken
* touw door het gaatje
En dit een paar keer herhalen...
Je ziet het, mijn verzameling voor juni is nog niet groot genoeg, maar daar doen we in de toekomst zeker iets aan. Er liggen hier nog genoeg prenten rond te slingeren die ik misschien in de vakantie eens zal afwerken!
Ik ging weer op de gekende manier te werk
* kleurplaat zoeken
* inkleuren
* overtrekken met zwarte stift
* uitknippen (leuk werkje hier!)
* op een gekleurde achtergrond kleven
* uitknippen
* lamineren
* uitknippen
* gaatje in het plastic maken
* touw door het gaatje
En dit een paar keer herhalen...
Je ziet het, mijn verzameling voor juni is nog niet groot genoeg, maar daar doen we in de toekomst zeker iets aan. Er liggen hier nog genoeg prenten rond te slingeren die ik misschien in de vakantie eens zal afwerken!
woensdag 4 juni 2014
Leesfiches AVI 2
Een tijdje geleden toonde ik je hier een aantal leesfiches voor AVI 1. Ik vertelde je er toen ook bij dat ik ook voor andere niveaus zo'n leesblaadjes heb. Vandaag deel ik die van AVI 2. Er zijn er in totaal 25 en ze zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Eerst staan er een aantal woordrijen en eronder een paar zinnen.
Het zou kunnen dat je deze blaadjes herkent. Het zijn immers oude die ik in een moderner jasje stak.
Wens je deze blaadjes te gebruiken? Kijk dan hier.
Bron afbeelding:
* http://www.kleurplatenwereld.nl/disneykleurplaten/donald_duck_kleurplaten/
dinsdag 3 juni 2014
Wandplaten mei en juni!
Ik merk nu pas op dat ik mijn wandplaten voor mei nog niet heb gedeeld. Ik ben rijkelijk laat, ik weet het! Dus deel ik snel die van mei en juni samen. Als je ze dit jaar niet meer gebruikt, kun je ze uiteraard al voor volgend jaar klaarleggen ;).
Wil je ook gebruik maken van deze wandplaten of heb je nog suggesties voor andere? Laat hier dan een reactie achter of neem een kijkje achter deze link.
Bron afbeeldingen:
* http://www.kleurplaten.nl/vaderdag/vaderdag-k-5371.html
* http://zomer.plaatjeskleuren.nl/19.html
Wil je ook gebruik maken van deze wandplaten of heb je nog suggesties voor andere? Laat hier dan een reactie achter of neem een kijkje achter deze link.
Bron afbeeldingen:
* http://www.kleurplaten.nl/vaderdag/vaderdag-k-5371.html
* http://zomer.plaatjeskleuren.nl/19.html
maandag 2 juni 2014
Onze spaghetti bolognaise
Vorige week was mijn mama jarig en we planden om samen te eten. Ik wilde niet dat ze weer heel de middag achter haar fornuis moest staan en daarom stelde ik voor om spaghettisaus te maken. Dan hoefde ze alleen maar de pasta nog te koken.
Vroeger deden we nog paprika en wortels in de saus, maar daar zijn we van afgestapt. Uiteraard kan dat wel, maar stilaan maakten we onze eigen versie van spaghetti bolognaise. Mijn vriend is niet zot van paprika's en ik hou niet echt van het zoete van wortelen. Daarom dat we deze groenten uit de saus weg lieten.
Ingrediënten voor vier personen
* 500 gram gehakt
* 1 courgette
* Een halve kilo champignons
* 1 of 2 uien
* Een doos gepelde tomaten
* Een klein potje tomatenpuree
Bereidingswijze
* Zet een pan een en kom op het vuur.
* Doe zowel boter in de pan als in de kom en laat die smelten.
* Snij de ui in kleine stukken.
* Wacht tot de boter gesmolten is, gooi dan het gehakt in de pan, de ui in de kom.
* Laat de ui bruin worden en verkruimel het gehakt.
* Was de courgette en snij ze in kleine stukken (de pel laat ik er aan).
* Snij de champignons in schijven of in stukken (ik verkies stukken omdat je ze dan beter smaakt in je saus).
* Gooi de courgette en champignons bij je ui en laat meestoven (doe gerust een deksel op de pot).
* Doe het deksel van de kom als de groenten zo goed als gaar zijn, zo kan het vocht wat ontsnappen.
* Voeg het gehakt toe, het blik gepelde tomaten en de tomatenpuree.
* Laat alles nog een klein halfuurtje sudderen.
Smakelijk!
Vroeger deden we nog paprika en wortels in de saus, maar daar zijn we van afgestapt. Uiteraard kan dat wel, maar stilaan maakten we onze eigen versie van spaghetti bolognaise. Mijn vriend is niet zot van paprika's en ik hou niet echt van het zoete van wortelen. Daarom dat we deze groenten uit de saus weg lieten.
Ingrediënten voor vier personen
* 500 gram gehakt
* 1 courgette
* Een halve kilo champignons
* 1 of 2 uien
* Een doos gepelde tomaten
* Een klein potje tomatenpuree
Bereidingswijze
* Zet een pan een en kom op het vuur.
* Doe zowel boter in de pan als in de kom en laat die smelten.
* Snij de ui in kleine stukken.
* Wacht tot de boter gesmolten is, gooi dan het gehakt in de pan, de ui in de kom.
* Laat de ui bruin worden en verkruimel het gehakt.
* Was de courgette en snij ze in kleine stukken (de pel laat ik er aan).
* Snij de champignons in schijven of in stukken (ik verkies stukken omdat je ze dan beter smaakt in je saus).
* Gooi de courgette en champignons bij je ui en laat meestoven (doe gerust een deksel op de pot).
* Doe het deksel van de kom als de groenten zo goed als gaar zijn, zo kan het vocht wat ontsnappen.
* Voeg het gehakt toe, het blik gepelde tomaten en de tomatenpuree.
* Laat alles nog een klein halfuurtje sudderen.
Smakelijk!
zondag 1 juni 2014
Extra schrijfbundel rond schrijfmotoriek
Ik had het gisteren bij het overzicht rond schrijven nog over de extra bundels. In totaal wil ik er vijf waarvan er drie dezelfde zijn. Eentje ervan handelt over schrijfmotoriek en die wil ik in november-december gebruiken. De voorbije jaren gebruikte ik al zo'n blaadjes, maar de opdrachten schreef ik er gewoon boven. Nu maakte ik er een mooi boekje van.
De voorbladen van alle bundeltjes maakte ik al eens eerder en liet ik jullie hier zien. Over de werkbladen rond schrijfmotoriek had ik het ook hier. Ik koos er nu een aantal uit en maakte er dus een werkboekje van. Zo zijn er niet al te veel oefeningen hetzelfde en blijven de werkblaadjes uitdagend. Aangezien er ook veel kinderen moeite hadden met het lezen van de opdrachten probeerde ik hier en daar enkele woorden te vereenvoudigen. Door het boekje pas in november in te zetten (in plaats van in september dit jaar) zouden de opdrachten ook makkelijker te lezen moeten zijn. De kinderen hebben immers alweer twee maanden leesonderwijs achter de rug.
Het boekje bestaat uit 19 bladzijden met verschillende schrijfmotorische oefeningen.
Wil je dit boekje ook graag gebruiken? Klik dan hier en hier.
Binnenkort deel ik ook de andere bundels met jullie. Dan is dat al het eerste wat je voor volgend jaar kan gaan klaarleggen :).
Prettige zondag!
Bronnen afbeelding:
* http://www.jufsamantha.nl/downloads/dagritme/ljv.php?vak (figuurtje schrijven)
* http://www.vaneisden.nl/html/schrijflessen.html
De voorbladen van alle bundeltjes maakte ik al eens eerder en liet ik jullie hier zien. Over de werkbladen rond schrijfmotoriek had ik het ook hier. Ik koos er nu een aantal uit en maakte er dus een werkboekje van. Zo zijn er niet al te veel oefeningen hetzelfde en blijven de werkblaadjes uitdagend. Aangezien er ook veel kinderen moeite hadden met het lezen van de opdrachten probeerde ik hier en daar enkele woorden te vereenvoudigen. Door het boekje pas in november in te zetten (in plaats van in september dit jaar) zouden de opdrachten ook makkelijker te lezen moeten zijn. De kinderen hebben immers alweer twee maanden leesonderwijs achter de rug.
Het boekje bestaat uit 19 bladzijden met verschillende schrijfmotorische oefeningen.
Wil je dit boekje ook graag gebruiken? Klik dan hier en hier.
Binnenkort deel ik ook de andere bundels met jullie. Dan is dat al het eerste wat je voor volgend jaar kan gaan klaarleggen :).
Prettige zondag!
Bronnen afbeelding:
* http://www.jufsamantha.nl/downloads/dagritme/ljv.php?vak (figuurtje schrijven)
* http://www.vaneisden.nl/html/schrijflessen.html
Abonneren op:
Posts (Atom)
Alle oplossingen van de woordzoekers
Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...
-
De dagen van de week zijn een vast onderdeel van de leerstof in het tweede leerjaar. Omdat dit voor sommige kinderen wel abstract kan zijn, ...
-
De meeste onder mijn lezers kennen de actuaquiz wel. Ik heb volgend jaar geen vaste klas meer, maar ik wil speciaal voor jullie wel nog we...
-
In het eerste leerjaar leren de kinderen lezen . Het is schitterend om te zien hoe de kinderen beetje bij beetje woorden kunnen gaan decoder...