Ik deelde hier eerder al twee leuke video's rond spelling. Eentje ging over het schrijven van jou/jouw, de andere handelde over d, t of dt. 'Snapje?' heeft echter niet alleen video's voor dit vak, er bestaan ook leuke liedjes voor rekenen.
Zo is er eentje voor het optellen van breuken. Die onhandige rekendingen moeten immers eerst gelijknamig worden gemaakt voor je er mee aan de slag kunt.
In een tweede leerjaar is deze leerstof nog niet aan de orde, maar ik ben zeker dat deze video in heel wat van jullie klassen inzetbaar is! Heel veel plezier ermee en veel succes met de breuken (maar vermijd het ziekenhuis :)).
We naderen alweer het einde van het schooljaar en het is niet altijd even makkelijk om die laatste dagen nog zinvol in te vullen. Nog werk en ideeën genoeg, maar de kindjes willen niet meer altijd even goed mee. Ze zijn tenslotte moe na tien maanden hard werken :).
Daarom vind ik de volgende kaartjes wel leuk. Ze zijn niet van mijn hand en ik wil dus zeker geen pluimen op mijn hoed steken die me niet toe komen, maar je kunt ze via de volgende link makkelijk downloaden!
Het is de bedoeling om in een kring of in groepjes te gaan zitten en het voorbije schooljaar aan de hand van zinvolle vragen te evalueren.
Vroeger maakte ik al kaartjes voor alle maal- en deeltafels en die gebruikte ik echt al heel erg vaak, maar zoals ik al eens op een vorig blogpostje zei, was het onmogelijk om nog veel van die kaarten te maken. Misschien is onmogelijk een verkeerd woord, maar het zou me echt te veel tijd kosten om alle oefeningen tot 100 op die manier te fabriceren. Daarom koos ik een tijdje terug voor een makkelijkere weg en maakte ik intussen al alle oefeningen tot 100 (plus), alle min- en plusoefeningen tot 10 en ook alles tot 20. Een overzichtje van deze flitskaarten vind je via deze link.
Ik vertelde er toen ook meteen bij dat ik ook al kaarten voor de maal- en deeltafels heb en die deel ik vandaag met jullie! Ze zien er opnieuw als volgt uit...
en onder de volgende linkjes kun je ze allemaal GRATIS downloaden:
Les 1 en 2 van schrijven zag je hier wellicht al passeren en hier is les 3! Ik maak er weinig woorden aan vuil en gooi het materiaal gewoon meteen allemaal op mijn blog. Hopelijk hebben jullie er iets aan en vinden de kinderen schrijven eindelijk het leukste vak van de dag ;).
Les 1 of 2 gemist? Kijk dan zeker eens naar mijn tabblad 'Schrijven'.
In les 3 herhaal ik de letters die als basis de o hebben, dus o, a, d en q.
Vorige week had ik het over een video voor het spellen van JOU/JOUW. Deze video kwam van 'Snapje?' en intussen vond ik van hen nog bruikbare dingen. Oordeel zelf maar over het volgende...
Dit is geen leerstof voor het tweede leerjaar, maar toch is het soms nodig om dit al even aan te kaarten. Meestal werk ik dan met een afbeelding van een boom waar ik de stam van een werkwoord aan koppel en in de blaadjes schrijf ik dan +t. Eens ik dat nog eens doe dan moet ik er beslist eens een foto van nemen :). Maar ook het bovenstaande videootje moet - op een grappige manier - veel verklaren voor de kinderen. Dat hoop ik toch. En is er maar eentje die het nu vat, dat is alweer eentje meer over de streep van het schrijven van werkwoorden getrokken!
Ik vroeg er op Facebook naar, maar er kwam weinig reactie. Ik denk dan ook dat er niet zo veel leerkrachten een EK voetbal op school organiseren. Bij ons is dit echter een traditie. Mijn collega uit het vijfde doet het al jaren en sinds ik op de plaatselijke dorpsschool werk, help ik er - als voetballiefhebber - graag aan mee. Al komt er wel wat werk bij kijken, maar dat nemen we er met veel plezier bij ;).
Om jullie op weg te helpen, wil ik ons verhaal hier graag delen. Het is immers de bedoeling om hier vaker ook iets voor een ander leerjaar of de hele school op te gooien. Dan kan ik nog meer mensen uit het onderwijs bereiken!
Eerst enkele algemene zaken over ons EK. Zoek mensen die dit project willen dragen en doe het niet alleen!
Wij delen de school op in twee groepen. Zo spelen wij een tornooi met 1-2-3 en een met 4-5-6. Mijn collega fluit alle wedstrijden van 4-5-6, ikzelf neem die van de kleintjes voor mijn rekening.
Elk kind mag inschrijven, maar is niet verplicht. Wij maken een onderscheid tussen kinderen die nog nooit voor een voetbalclub speelden, leerlingen die ooit aangesloten waren en jongens en meisjes die nu nog steeds actief voetballen bij een club. Ik maakte daarvoor een simpel inschrijvingsformulier dat je hieronder kunt downloaden.
De kinderen worden in evenwaardige groepen verdeeld waarbij zowel meisjes als jongens zitten en kinderen van alle leerjaren door elkaar worden gegooid. Kinderen mogen dus niet zelf kiezen, wij gaan als leerkracht zelf aan de slag en stellen de ploegen samen.
De wedstrijden worden in de speeltijd gehouden en we spelen 2 x 5 minuten. Op die manier is er zeker tijd genoeg. Wij spelen sommige dagen alleen in de voormiddag, soms ook in de namiddag, maar uiteraard vul je dat zelf in. Doordat wij dit jaar pas volgende week starten, komen we er niet met alle speeltijden en worden er sommige wedstrijden zelfs tijdens de lessen gespeeld. Maar ik zeg het, het draaiboek kun je naar jouw aanvoelen uitschrijven :).
Wij starten elk EK met een loting. Dit jaar zou die loting met een bekende voetballer doorgaan, maar hij is voorlopig niet meer te bereiken. Het zou dus kunnen dat we het zonder moeten stellen. Bij een loting maken wij niet alleen de ploegen bekend, we koppelen ze ook aan een land. Uiteraard moeten de kinderen van deze loting op de hoogte worden gebracht en dat doen wij dit jaar aan de hand van een affiche! Bij deze ook een grote dank je wel aan Agnes, mijn TOPco-teacher!
De loting starten we met het officiële EK-lied van David Guette an Zara Larsson...
Voor de loting zelf plaatsen we twee glazen vazen vooraan in de turnzaal. In de ene pot zitten nummers van 1 tot 20 (het aantal ploegen die we hebben) en in de andere pot zitten de landen. (We kozen 20 landen uit de 24 die aan het EK meedoen.) Ik zal de nummers trekken, de leerlingen die bij deze ploeg horen worden voorgelezen en daarna koppelen we de ploegen aan een land. In de andere pot zitten dan doosjes met kleine vlagjes.
De ploegen worden na de loting opgehangen zodat ze ten allen tijde geraadpleegd kunnen worden. Daarvoor gebruiken we ook grotere vlaggen. Deze kun je hieronder allemaal downloaden.
Na deze loting zorgen we voor een speelschema en leggen we een datum voor de finales vast. Later post ik hier nog meer over. Voor vandaag moet dit volstaan :).
Wil je zelf ook aan de slag en heb je nog vragen? Aarzel dan niet om mij te contacteren. Ik ben er zeker van dat de leerlingen je eeuwig dankbaar zullen zijn!
Zoals op zoveel scholen geven wij Frans aan onze leerlingen. Pas op, de effectieve lessen Frans komen pas in de derde graad, maar het is de bedoeling om vanaf het eerste leerjaar (of zelfs al van in de derde kleuterklas) taalinitiatie Frans te geven. Ikzelf zou die initiatie eigenlijk willen koppelen aan bestaande lessen en deze niet zomaar ergens tussen plakken. Daarom wil ik op zoek gaan naar leuke linken tussen mijn lessen taal, rekenen, wero, schrift of zelfs godsdienst en mogelijke Franse onderwerpen. Aangezien ik aan mijn lessen schrift bezig ben en les 4 over het schrijven van getallen gaat, ging ik op zoek naar een leuk liedje om de getallen in het Frans aan te leren. Hoe ik dat precies zal doen, dat zie je bij de uitwerking van de les schrift, maar ik deel graag al het liedje dat ik met hulp van Vanessa G. vond. Alvast bedankt voor de goeie tip, Vanessa!
Ook al gebruik je mijn lessen schrift niet, dan nog is dit liedje voor heel wat leerkrachten bruikbaar denk ik. Sla dus op of pin en doe al ideeën op voor komend schooljaar :).
Exact één week geleden deelde ik mijn eerste lesfiche rond schrijven. Intussen sta ik al wat verder en is het de hoogste tijd om mijn tweede les schrijven met jullie te delen. Miste je aflevering één dan verwijs ik graag naar het bericht van vorige week. Klik op onderstaande link en dan ben je helemaal mee :).
Ik denk dat het belangrijk is om ook deze les te lezen voor je aan de volgende begint. Dan heb je meer zicht op mijn visie en het uitgangspunt van mijn lessen schrijven.
In de volgende lessen is het de bedoeling om de kleine letters van het eerste leerjaar op een leuke, speelse en afwisselende manier te herhalen. Later worden alle hoofdletters aangeleerd en schenk ik blijvende aandacht aan moeilijke verbindingen. De werkboekjes die jaren werden gebruikt worden afgeschaft, maar dat betekent niet dat de kinderen uit mijn klas niet meer zullen moeten schrijven. Ik blijf met werkblaadjes werken, maar ik zal er telkens een andere insteek aan trachten te geven. Je zult het gaandeweg de afleveringen rond lessen schrijven wel merken dat ik alle registers wil opentrekken. Laat het ons een moderne lessenreeks noemen, schrijven anno 2.0 :).
Vorige week deelde ik al heel wat materiaal dat vandaag opnieuw van pas komt, maar ook bij les twee heb ik enkele bijlages toegevoegd. Alles is hieronder makkelijk te downloaden!
Heel veel plezier met de lessen, hopelijk zijn jullie hier iets mee! Moesten er nog vragen zijn over mijn aanpak of opmerkingen over de uitwerking van een bepaald onderdeel, laat het me dan zeker weten! Nog een fijn weekend iedereen!
Ik toonde jullie bij start 36 van Gietjes Corner mijn flitskaarten tot 100. Nu ik dat blogpostje herlees, zie ik dat ik toen ook beloofde om nog andere flitskaarten met jullie te delen. Zoals zo vaak komt dat er dan niet meteen van. Bij deze stel ik vandaag de kaarten tot 10 en tot 20 tot jullie beschikking.
De flitskaarten zien er weer uit zoals degene hier onder, alleen zijn het nu deze tot 10 en tot 20. Ik maakte ook al de tafels en deeltafels en die mag je in 't korte verwachten, beloofd!
Ook interesse in de flitskaarten tot 10 en 20? Klik dan op de linkjes hieronder.
In mijn klas is het de gewoonte om ook eens de nummer 1 van de week een tussendoortje te laten kiezen. Eigenlijk is het de bedoeling om de komende jaren een systeem te bedenken dat er niet alleen gedanst wordt als tussendoortje, maar dat er tussen verschillende categorieën kan gekozen worden. Maar ik maak me geen illusies, ik zal daar niet meteen werk kunnen van maken. Vandaar dat ik vandaag gewoon nog een dansje deel. Naar mijn aanvoelen niet zo spectaculair, maar de kinderen van het tweede vinden het superfijn om eens de heupen los te zwieren ;).
Hoe gaan jullie om met tussendoortjes? Hebben jullie een bak met allerlei fiches? Dansen jullie ook alleen maar op internetliedjes en waar haal jij je mosterd? Alle tips zijn welkom!
Het schrijven van JOU/JOUW is voor vele kinderen geen zo'n makkelijke opgave. Ze twijfelen (en blijven twijfelen) en snappen de regels en tips die je aanreikt niet altijd even goed. Via Pinterest stootte ik echter op de volgende video. Ik dacht dat ik hem hier eerder al deelde, maar ik ben niet zeker en vind hem niet onmiddellijk terug. Bij deze deel ik hem graag nog eens opnieuw met jullie.
Ik vind het zeker de moeite om dit even aan de kinderen te tonen. Het is eenvoudig voorgesteld, er zit een leuk deuntje onder en ik denk dat deze video misschien veel duidelijk is dan ons eigen pleidooi over JOU :).
Geen tussendoortje als de titel misschien zou doen vermoeden, maar wel hier tussen alles van schrijven iets van rekenen gooien. Dat bedoel ik :). Vorige week maakte ik het volgende blaadje en ik moet zeggen dat het meteen succes in mijn klas had. In de grote vakantie zal ik het misschien nog verfijnen of plak ik het bij een welbepaalde les uit de methode, maar ik zet het nu al in om de kennis rond de getallen tot 100 nog wat te vergroten.
Rekenspinnen zijn voor de meeste van mijn kinderen de hel en ik weet dat dit in heel wat klassen zo is. Daarom dacht ik er aan om ze zelf eens een spin te laten maken en het is ongelooflijk waar mijn leerlingen allemaal op kwamen. Ik vroeg hen om allemaal iets te vertellen over het getal 92, allemaal iets anders. Ze geloofden nooit dat dit kon. Hoe kun je nu in godsnaam 20 dingen over één getal zeggen? Samen met hen heb ik bewezen dat je echt héél veel over een welbepaald cijfer kan zeggen. We gingen klassikaal aan de slag en de dag erop mochten ze het in groepjes van twee proberen. Een echte uitdaging en hup, ze waren weer aan het rekenen zonder dat ze het zelf eigenlijk helemaal doorhadden ;).
Ik zocht een toepasselijke prent van Geronimo en maakte in een-twee-drie. Jullie zouden dat natuurlijk ook kunnen, maar misschien rijk ik jullie opnieuw een leuk idee aan. Je kunt eigenlijk op heel wat verschillende manieren werken. Aangezien ik het nog maar één keer heb ingezet in mijn klas komen er later waarschijnlijk nog toepassingen op mijn blogje langs, maar ik kan je wel al vertellen hoe ik het nu gebruik (of wil gebruiken).
* De kinderen zitten per twee en krijgen elk een blad. Ze schrijven allebei een getal in de wolk en wisselen dan om. Het is aan de buur om zoveel mogelijk over dat getal te vertellen.
* De kinderen zitten per twee en houden een getal in hun hoofd. Ze schrijven zoveel mogelijk over dit getal op. Bij een teken van de juf wisselen de kinderen en moeten ze het getal dat in het hoofd van de buur zat trachten te achterhalen.
* Ieder kind zit apart en krijgt zo'n blad. Ze kiezen allemaal een getal en vullen dit in. Op het teken van de juf wordt het blad naar rechts doorgegeven. De kinderen schrijven iets dat past bij het getal. Bij een volgend teken worden de blaadjes opnieuw doorgeschoven,...
* enz.
Ze gebruiken hierbij zowel zinnen met meer dan, minder dan, tientallen, eenheden, +, -, x, :, enz. Hopelijk vinden jullie het net als ik een zinvolle oefening :).
Ik ben momenteel heel erg intensief met schrijven bezig, maar tal van andere projecten blijven hier ook nog op mijn bureau rond slingeren. (Hoe kan het anders?! :)) Omdat ik ook wel van wat afwisseling hou, las ik tussendoor nog enkele boeken uit mijn klasbibliotheek en daar maakte ik uiteraard weer fiches van. Er verschenen er al een vijftigtal (zie label 'Boekenfiches') en daar komen er vandaag nog een pak bij. Misschien vinden jullie deze wel handig om ook in je eigen klas in te zetten.
Moest je niet meer weten hoe mijn boekenfiches eruit zien...
Heb jij nog andere reeksen in jouw klas staan? Laat het me dan gerust weten. Ik mag er nog een aantal aankopen van mijn directeur en dan maak ik ook van die boeken fiches. Als dat niet handig is ;).
Het hoeft allemaal niet evenveel tijd in beslag te nemen en sommige materialen zijn eigenlijk heel erg snel te maken. Vorige week kwam ik op het volgende idee. Sorry dat ik in schrijfmodus blijf, maar er komen in de toekomst zeker ook nog dingen rond rekenen, lezen en zo veel meer :).
Voor de kinderen is het altijd leuk om met zo'n bordstift op een gelamineerd blad te schrijven. Ik doe dit al voor de tafels en met het honderdveld, maar nu maakte ik er ook een met vier schrijflijnen. Op die manier kunnen de kinderen makkelijk een letter gaan inoefenen. Het zou ook kunnen dat de ene leerling een kleine letter schrijft en dat de buur er dan bijvoorbeeld de juiste hoofdletter moet aan koppelen. Er zijn heel veel mogelijkheden om dit simpel document in te zetten.
Wil je dit ook gebruiken? Kijk dan snel hieronder!
Ik dacht van gewoon even wat lesfiches te maken en er een tiental per dag te produceren. Had ik mezelf even overschat! Voor ik het wist zat ik bijna de volle zes uur aan een lesje van 50 minuten. Wat is het toch heerlijk om perfectionistisch te zijn ;). Heel realistisch is dat niet als je weet dat je voor een dag toch een zestal lessen van 50 minuten moet voorbereiden. Maar ach, we hadden vorig weekend wat vrije dagen en ik mag toch niet al te lang in de zon met een bleek velletje ;).
Bij deze dus mijn eerste lesfiche schrift. Je zult het merken, ik werk altijd met hetzelfde sjabloon en dit kreeg je vorige dinsdag van mij al cadeau. Ik vind het een handig ding waar je heel veel tegelijk op kwijt kan. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat ik mijn eerste fiche wat lang vind en ik was eigenlijk van plan om hem wat in te korten. Nu heeft het meer weg van het uitschrijven van een handleiding, maar achteraf gezien kan ik (en mijn leerlingen) er maar voordeel bij hebben. Ik weet exact waar ik naartoe wil en de lesfiches zijn heel erg makkelijk door te geven aan collega's. Het zullen dus allemaal goed uitgeschreven, degelijk onderbouwde lessen zijn (hoop ik) :).
De eerste les ziet er als volgt uit...
Maar omdat dit eigenlijk weinig zegt, geef ik je meteen ook een downloadlink!
Alle bijlages die bij de les horen, krijg je ook meteen cadeau! Een aantal dingen passeerden hier al eens de revue, andere dingen zijn volledig nieuw. Pas op, niet alles is van mijn hand. Ik gebruikte ook hier en daar wat afbeeldingen van het net of uit andere handleidingen.
Waarbij ik niet voor een klassiek doel koos, maar wel voor een roos. Dit symbool komt bij elke les terug want het is de bedoeling dat ik de doelen voor de les vermeld én dat de kinderen die doelen op hun werkblad ook gaan evalueren! Dit zul je zien op het oefenblad dat bij deze les hoort!
Met deze afbeelding (maar dan zonder mond) is het de bedoeling dat de kinderen hun eigen werk beoordelen. Wat vinden ze van hun eigen werkblaadje? Het gaat hier vooral om het vormen van de letters en woorden. De bedoeling is om er later nog een klein stapje aan toe te voegen. Leerlingen zullen er dan bij moeten schrijven waarom ze zo'n mond tekenden.
Deze afbeelding komt uit de handleiding Karakter en is een steun voor de beelddenkers in je klas. Ook bij het aanleren van de hoofdletters is deze wandplaat zeker inzetbaar!
Deze wandplaat deelde ik hier eerder al en gebruik ik al een tijdje in de klas. Ik wil hem nog vaker gaan inzetten zodat die potloodgreep en schrijfhouding doorheen het jaar steeds beter worden. Aan de hand van het evaluatieblad (dat ik hier eerder deelde) hoop ik eindelijk wat resultaat te boeken.
Aan de hand van het bovenstaande werkblad kunnen de kinderen de letters afzonderlijk gaan inoefenen. Ik zal alle letters één keer voorschrijven en dit zowel voor de links- als rechtshandigen. Blijkbaar zijn er wel 28 lijntjes in plaats van 26 (zie ik nu), maar beter te veel dan te weinig denk ik dan :).
Ook dit blad toonde ik hier eerder al. Het is de bedoeling om de figuur haar te geven en dit in de vorm van je eigen naam.
De teksten van de liedjes en versjes heb je ook nodig als dit wordt geworpen tijdens de instap, maar die deelde ik eerder al en vind je makkelijk terug onder het tabblad 'Schrijven'.
Heb je nog vragen bij mijn manier van werken of zie je ergens een fout staan? Laat het me dan zeker weten. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en eventuele feedback!!
Jullie hebben het wellicht al gemerkt... Ik ben weer volop aan het inzetten op mijn schrijflessen. Zo gaf ik jullie de voorbije dagen al een overzicht van al de liedjes en versjes die in de schrijfles als instap ingezet kunnen worden en wil ik jullie vandaag nog twee extra tips aanreiken. Het is immers de bedoeling om alles eens goed op te lijsten want ik verzamel op zodanig veel verschillende plaatsen materiaal dat ik soms het overzicht wat verlies :).
Naast versjes en liedjes vond ik ook nog de volgende leuke vingeroefeningen:
Vliegjes (van Laura Degrève – Klascement)
bedankt voor deze leuke oefening!
Voor jullie zijn er allemaal onzichtbare vliegjes.
Strek allemaal jullie handen naar voren en dan gaan we de vliegjes proberen te kietelen, maar we gaan alleen onze vingers gebruiken.
· lln bewegen de vingers op en neer (vingers worden losser)
En nu gaan we ze proberen te vangen, maar weer alleen met onze vingers.
· lln doen een grijpbeweging (vingers worden losser)
Nu nemen we de vliegjes samen in onze handen en gaan we ze rammelen door alleen onze polsen te draaien.
· lln houden handen zoals bij het bidden en draaien de polsen (polsen worden losser)
Zo nu hebben we genoeg met de vliegjes gespeeld dus laten we ze maar los
Het is niet de bedoeling om hier zomaar materiaal van iemand anders te delen en daarom verwijs ik naar de link hierboven. Aan de hand van onderstaande foto heb je wel meteen een idee over de oefening. De kinderen stellen zich een dier voor en moeten bewegingen van bijvoorbeeld de aap nabootsen door het gebruik van hun vingers en polsen.
Alle mogelijke instappen voor de lessen schrift kun je verzameld terugvinden op mijn tabblad 'Schrijven' onder Opwarmers!
Vergeet ook Vingertwisterniet! Het materiaal voor dit spelletje vind je ook op het tabblad 'Schrijven', maar dan - logischerwijs - onder 'Spelletjes'.
In mei volgt de ene feestdag de andere op en dat is dit jaar niet anders. Vierden we nog maar net Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart en Moederdag of daar is Pinksteren alweer. En natuurlijk heb ik voor deze dag ook een gebedje klaar staan.
Het wordt misschien wat eentonig, maar ik moet echt wil dingen gaan afmaken in plaats van steeds opnieuw met iets anders te beginnen. Daarom doe ik gewoon voort aan mijn lessen schrijven en maakte ik nu een aanstiplijst voor de doelen schrift van het eerste en tweede leerjaar.
Alle doelen zette ik op een rij en ik maakte hokjes voor 64 lessen. Dit is niet helemaal duidelijk op de afbeeldingen hierboven, maar op elk blad staan dus 10 lessen. Op die manier kan ik telkens aanduiden aan welk doel/welke doelen ik wil werken en kan ik makkelijk het overzicht bewaren. Het is immers de bedoeling dat alle doelen aan bod komen en dit op een gelijkwaardige manier. Ik wil die doelen trouwens ook door de kinderen laten evalueren, maar daar vertel ik binnenkort veel meer over!
Wil je nu al aan de slag met deze lijst? Dan kan dat. Klik op onderstaande link en download GRATIS!
Je kent ze wel nog, de lesvoorbereidingen. Ofwel zit je midden in je studies en vervloek je ze gemiddeld tien keer per week ofwel denk je er met weinig weemoed aan terug :).
Ikzelf blijf er na tien jaar werken een haat-liefdeverhouding mee hebben. Heel wat leerkrachten met wat ervaring maken ze niet meer, maar ik denk dat ze nog altijd een meerwaarde kunnen betekenen. Ik heb echter niet altijd de tijd om een uitgebreid lesverloop uit te tikken. Toch wil ik er in de toekomst zeker werk van maken omdat je er naar mijn aanvoelen heel wat kan uithalen. Voor jezelf, maar ook voor je kinderen.
Daarom maakte ik dit weekend een sober sjabloon. Op die manier kan ik elke les in deze vorm gieten en is het ook makkelijk om lessen door te geven aan een interimaris.
Geïnteresseerd in dit sjabloon? Dan kun je het hieronder downloaden!
Werken jullie nog met zo'n lesvoorbereiding of hoe werken jullie nu alle lessen uit? Ik ben er heel erg benieuwd naar! Stuur gerust wat documenten of foto's door! Je kunt hieronder een reactie achterlaten of zend een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.
Vorige zaterdag liet ik jullie al een overzicht van liedjes voor de lessen schrift zien en vandaag doe ik hetzelfde voor de verzamelde versjes. Eerder had ik het al eens over dit soort instap en dat zag je hier.
Dankzij enkele tips van jullie en het verder uitpluizen van internet deed ik nog wat aanvullingen én maakte ik ook blaadjes voor de leerlingen. Deze kun je onderaan dit bericht - net zoals de liedjes - helemaal gratis downloaden!
Versjes
Twee
handen op de tafel, twee voeten op de grond.
Zit
stevig op je stoeltje en kijk niet in het rond.
Dit zijn de versjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle versjes van hierboven kun je hieronder downloaden!
Aangezien het zo'n mooi weer is én er nog vanalles moet (en mag) gebeuren, hou ik het vandaag kort. Ik maakte een sjabloon voor huiswerkjes schrijven die in gelijk welke klas ingezet kunnen worden. Er is zowel een blad voor de links- als de rechtshandigen. De schrijflijnen werden gespiegeld zodat het voorbeeld voor de linkshandigen rechts geschreven wordt. Dat werkt voor hen veel makkelijker!
Wil je dit sjaboon ook graag gebruiken? Dan kan dat hieronder! Download GRATIS!
Ik wens iedereen nog een heel fijne en zonnige zondag toe!!
Met de zon die zo uitnodigend naar me keek, was ik misschien wat te snel. Ik deed nog enkele aanpassingen en heb intussen vier blaadjes. In de onderste oefening kun je eventueel ook gewoon een woord oefenen (in plaats van een klank) dus heb ik de opdracht wat aangepast. Daarnaast voegde ik onderaan elke pagina ook nog een pijltje toe. Dit zag ik in de methodes D'haese en Karakter van Van In. Als de kinderen de pijl naar hun buik laten wijzen, ligt hun blad goed om te schrijven!
Hieronder zie je wat ik bedoel...
Het zwarte pijltje is voor de rechtshandigen, het witte voor de linkshandigen.
En dit zijn de twee extra blaadjes die ik eraan toevoegde...
Wil je dit ook downloaden, dan kan dat! Klik op onderstaande link!
Ik had het eerder op mijn blog al eens over liedjes en het berichtje daarover vind je hier terug.
Vandaag wil ik er echter nog wat aan toevoegen. Het is immers niet voor elk kind zo makkelijk om alle teksten van buiten te leren. Daarom vond ik het een goed idee om van elk liedje een tekstblad te maken. Uiteraard hoeft niet elk kind te gebruiken, maar het kan voor onzekere leerlingen zeker een ruggensteuntje zijn ;).
Aangezien het vorige bericht al twee jaar geleden op mijn blogje werd gepost, werd er uiteraard ook nog het een en ander toegevoegd aan het repertoire! Eerst lijst ik nog eens alle liedjes op, onderaan dit bericht kun je de blaadjes voor de kinderen downloaden!
Dit zijn de liedjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle liedjes van hierboven kun je hieronder downloaden!