Meer dan een jaar geleden vertelde ik hier ook al over
pacmanlezen. Het is een onderdeel van mijn
dobbellezen waar je op mijn blog wellicht al iets over las. Weet je niet waarover het gaat? Kijk dan zeker eens op het tabblad
lezen.
Vijf maanden op een schooljaar doe ik aan dobbellezen: in september, november, januari, maart en mei. De nummer 1 van de week (is een 'klastaakje' bij mij) gooit elke weekdag om 9u30 met een dobbelsteen en op die manier wordt er beslist hoe er deze dag wordt gelezen.
Wil je dit blad graag gebruiken? Klik dan op onderstaande link.
Alles over nummer 1 - Robbe en Bas - deelde ik gisteren met jullie. Gemist? Scrol dan zeker eens naar beneden! Daar vind je het blogpostje van gisteren.
Op nummer vijf staat pacmanlezen. Daarvoor gebruik ik leesfiches die gebaseerd zijn op mijn handleiding van de klas (Kameleon) en een pacman (van het alom gekende computerspelletje). De pacman gebruik ik als een soort bladwijzer zodat de kinderen de woorden eigenlijk moeten 'happen'. Sommige vinden dat wel leuk, al is er meestal niemand die weet waar het monstertje vandaan komt.
Volgende bijlage kopieer ik op gekleurd papier en ik knip er de mond uit. Op die manier leggen ze de woorden altijd in de mond van pacman.
Ieder kind krijgt zo'n pacman.
De kinderen worden door de leerkracht in duo's verdeeld. Leesniveaus worden gemengd. Ik zet een sterke lezer bij een minder goeie lezer, maar neem geen twee uitersten. Dat werkt meestal frustrerend voor beide kinderen. Om het duidelijk te maken wie bij wie moet lezen, voorzag ik wandplaten met naamkaartjes. Uiteraard ook in de vorm van pacman. Het is de bedoeling dat de kinderen de hele maand met dezelfde persoon blijven lezen. Tenzij ik merk dat een groepje niet goed werkt of dat ze gewoon niet matchen. Dan kan ik de naamkaartjes uiteraard verplaatsen.
Deze zwarte pacmans worden uitgeknipt en gelamineerd. Ze worden voorzien van twee strookjes velcro, waar ik twee naamkaartjes aan kan bevestigen. De naamkaartjes kunnen niet mooi onderaan, maar ik plak dan gewoon eentje bovenop het hoofd van pacman. Niet zo esthetisch en misschien niet hélemaal naar mijn normen, maar ik zeg voor één keer: FOERT! :)
Wil je deze wandplaten ook gebruiken? Klik dan hieronder op de link.
De naamkaartjes die ik gebruik, hang ik ook naast de klastaakjes. Ze zien er als volgt uit...
Wil je de naamkaartjes downloaden? Dat kan! Kijk hieronder!
Wanneer ik de eerste keer aan de slag ga met pacmanlezen, dan leg ik heel wat uit. Dat vraagt wat tijd, maar de lange instructie rendeert in de toekomst zeker. Dat heb ik de voorbije jaren al geleerd. In het tweede leerjaar moet je echt alles heel rustig proberen uit de doeken te doen. Alleen dan slagen de kinderen er met tijd in om zelfstandig (of in groep) aan de slag te gaan.
Vooraleer de kinderen starten met lezen, leg ik hen ook nog een stappenplan voor. Ik baseerde me hiervoor op de pictogrammen van in de handleiding Kameleon, maar ik deed er natuurlijk weer mijn eigen ding mee.
Wil je het stappenplan ook graag inzetten in je klas? Klik dan hieronder.
Bovenaan op het stappenplan (in het kader) staat er wat de kinderen moeten doen bij een fout. De eerste maal wordt er gewoon op de bank getikt en de leerling die aan het lezen was, leest het rijtje of de zin opnieuw. Leest de lezer dezelfde fout opnieuw dan mag de andere leerling het woord voorzeggen.
Als er woorden en zinnen op een leesfiche staan, dan delen we het blad in twee op. Eerst worden de woorden gelezen, daarna de zinnen.
Eerst wordt het stuk stil gelezen. Ik plaatste een lijmstift naast dit onderdeel omdat het de bedoeling is dat wie klaar is met stil lezen een lijmstift op de bank plaatst. Eens er twee lijmstiften staan, kunnen ze luid aan de slag. Dan hoeven ze elkaar eigenlijk niet te storen. Dat mogen ze uiteraard wel doen als ze een woord echt niet kunnen lezen. Eens ze stil hebben gelezen, kunnen ze luidop aan de slag. Zijn ze met alles klaar dan duidt een leerling een zin of woordrij (willekeurig) aan en dan leest de andere leerling die luidop.
De leesfiches waar ik mee aan de slag ga, komen eigenlijk uit Kameleon. Hier en daar heb ik ze wat aangepast. Het woordje nou liet ik soms vallen, moeilijk te lezen voornamen paste ik aan en soms veranderde ik een zinnetje. Eigenlijk helemaal niet veel. Ik wil dus zeker niet met de eer gaan lopen, maar alle eer komt dus de schrijvers van Kameleon toe.
De leesfiches zien er als volgt uit...
Ik zorg ervoor dat ik altijd twee bladzijden heb. Op die manier kunnen de leerlingen zeker een kwartiertje lezen. Sommige lessen worden gecombineerd tot één les, andere staan op zichzelf. In de voetnoot vind je altijd over welke leesles uit Kameleon het gaat.
Wil je ook aan de slag met de eerste leesfiches? Download ze dan hieronder!
Op de fiches staan ook mannetjes. Ik liet ze nu gewoon inkleuren en de leerlingen moesten ook de datum bij de mannetjes noteren. Volgende maand pak ik het nog iets anders aan. Ze mogen het kleur niet meer kiezen, maar ze moeten hun leesactiviteit evalueren aan de hand van een kleur. Kiezen ze rood dan ging het lezen heel moeizaam, kiezen ze oranje dan ging het oké, kiezen ze groen dan ging alles vlot.
Tot zover mijn uitleg over Pacmanlezen!
Wil je nog eens alles opnieuw lezen in een soort van draaiboek. Bekijk dan volgende link.
Ik heb nu 28 fiches gemaakt en ben zowat in de helft. Er komt hierop dus zeker nog een vervolg. Ben je nu al heel benieuwd en wil je de andere fiches ook zien? Laat dan je e-mailadres hieronder achter als reactie of stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com!