Ik volg al een tijdje de
blog van Lise Nicodeme en we wisselden af en toe al wat ideeën uit. Dankzij haar ontdekte ik ook het
ralfilezen.
Ben je benieuwd naar de ideeën van Lise? Klik dan zeker eens op bovenstaande link! Ze zit echt boordevol creativiteit en ik moet zeggen dat het ook dringend tijd is dat ik er nog eens ga rondneuzen! Maar oké, eerst even verder met dit blogpostje... :)
Ralfilezen dus. Kende je dit al?! Zoals ik jullie al uitlegde, werk ik in september, november, januari, maart en mei met
dobbellezen en daar vind je alles over onder het tabblad
'lezen'. Ik deed nog niet alles uit de doeken, maar toch al heel wat. De rest volgt zeker deze maand nog.
In oktober deed ik dus iets anders en ook in december is er geen dobbellezen, maar ralfilezen. Zo ook nog in de maanden februari, april en juni. In oktober werd het alvast een succes en ik hoop dat de kinderen er ook deze maand weer van genieten!
Kort geschetst
Ik ben er niet goed in, maar ik zal in het kort proberen te verduidelijken waarover ralfilezen gaat. Eigenlijk is het een methode om het leesniveau van de zwakkere lezers op te krikken, maar ik gebruik het voor mijn hele klas. We doen dus allemaal samen aan ralfilezen.
De basisprincipes zet ik hieronder even op een rij.
* Een hele week lang wordt dezelfde tekst gelezen.
Ik hoor je al denken: een hele week lang dezelfde tekst?! Ja, ik dacht ook dat de kinderen dat saai zouden vinden, maar niets is minder waar.
* De teksten zijn meestal informatief en de moeilijkheidsgraad ligt hoger dan wat de kinderen normaal gezien al kunnen lezen. Een tekst telt meestal tussen de 100 en 300 woorden.
Zorg ervoor dat je de kinderen vooraf gerust stelt. Ze hoeven niet te schrikken omdat de tekst zo moeilijk en lang is. In het begin zullen de kinderen twijfelen, maar eens ze zien wat je kunt bereiken na een week zijn ze echt trots op zichzelf. Ik zag het voor mijn ogen gebeuren!
* Je kunt de voorkennis van de kinderen over het onderwerp activeren door enkele vragen te stellen.
De kinderen in mijn klas kiezen om beurt een onderwerp. Het is de bedoeling om een map aan te leggen met daarin heel wat teksten waaruit ze kunnen kiezen. Dit jaar is me dat nog niet gelukt, maar ik hou jullie op de hoogte! Het is telkens de nummer 1 van de week die bij mij mag kiezen.
* Tekst wordt voorgelezen, samen en afzonderlijk gelezen en ook moeilijke woorden worden besproken.
Na een eerste leesbeurt mogen de kinderen uitleg omtrent moeilijke woorden vragen. Deze worden dan uitgelegd. Dit zijn er maximaal een vijftal. In mijn klas worden ze dan aan de woordmuur gehangen. Ik maakte daarvoor een woordkaartje en kun je makkelijk downloaden.
Wat ik nog niet deed, maar wel handig kan zijn, is het volgende. Laat de leestechnisch moeilijke woorden kleuren. Op die manier struikelen kinderen er misschien minder over.
Vijf dagen op een rij
Dag 1:
* De leerkracht leest de tekst interactief voor en de kinderen wijzen bij
* Er worden enkele vragen over de tekst gesteld
* De leerkracht leest de tekst nog eens voor en de kinderen wijzen bij
* Kinderen mogen vragen stellen wat betreft moeilijke woorden uit de tekst
* We lezen de tekst allemaal in koor (niet panikeren als dit heel moeizaam gaat)
* De leerlingen lezen de tekst in duo's. (Dit betekent bij mij dat kinderen afwisselend stukken tekst zullen lezen. Wanneer kind A aan het lezen is, volgt kind B gewoon mee. Bij een fout zegt kind B dat en ook bij aarzeling mag het woord worden voorgezegd. Dat zorgt bij mij soms voor ruzie. Ze moeten leren dat de ander hen hiermee helpt, maar de helper mag ook niet té snel het woord voorzeggen. Hier moeten duidelijke afspraken rond gemaakt worden, maar het werkt, echt!)
Op dag 1 zet je kinderen van hetzelfde leesniveau best bij elkaar. Doorheen de week kunnen de groepjes veranderen.
Dag 2:
* De leerkracht leest de tekst weer interactief voor en de kinderen wijzen bij
* Opnieuw aantal open vragen, eventueel herhalen van de moeilijke woorden
* De tekst in koor lezen (leerkracht doet nog mee indien nodig)
* De kinderen lezen de tekst terug in duo's
Dag 3:
* De leerkracht leest de tekst interactief voor
* De kinderen lezen de tekst in koor
* De kinderen lezen de tekst in duo's
Dag 4:
* De leerkracht leest de tekst interactief voor
* De kinderen lezen de tekst in koor
* De kinderen lezen de tekst in duo's
Dag 5:
* De leerlingen lezen de tekst (alleen, in duo's, in koor,...)
Teksten
Voor mijn teksten maakte ik tot nu toe gebruik van wat ik op een heel interessante site vond, namelijk
ralfiliezen.nl.
Je kunt er trouwens ook nog heel wat algemene info vinden!
Intussen maakte ik van die teksten eigen blaadjes. Sommige teksten veranderde ik amper, andere gaf ik dan weer mijn eigen draai. Het is dus helemaal niet de bedoeling om iemand zijn werk te pikken. Ik maakte er gewoon leesblaadjes van voor in mijn klas. De teksten worden immers ook meegegeven naar huis (in de leesmap) zodat de kinderen heel erg fier de info thuis nog eens kunnen doornemen.
Voorlopig heb ik volgende teksten:
Ik hoop dat ik jullie weer op een idee heb gebracht en ik wens iedereen een enorm fijne werkweek toe!
Bron:
* http://lisenicodeme.blogspot.be/2015/10/ralfi-lezen-in-de-eerste-graad.html?spref=pi