zondag 21 november 2021
Nieuwe herhalingsbundel voor komende week
zaterdag 20 november 2021
Tafelboekjes van 1 tot en met 10
De tafels zijn een vast onderdeel in het tweede leerjaar. Ze komen dan ook in elk werkboek herhaaldelijk voor. Alleen kiezen de meeste handleidingen voor slechts één werkblad per tafel en meestal wordt daarna ook meteen de deeltafel ingeoefend. Ik vind dat wat van het goede teveel. De kinderen weten nog maar amper wat maal is en daarna moeten ze al meteen met delen aan de slag. Daarom splits ik dat op. Ik werk van de herfstvakantie tot Pasen aan de maaltafels en daarna oefenen we de deeltafels in. Hoe ik dat doe? Het is de bedoeling dat ik ook nog een aantal lessen uitschrijf en hier deel, maar ik werk met tafelboekjes met een vaste structuur. Ik ontwikkelde ze een aantal jaren geleden al en schaafde ze elk jaar opnieuw wat bij. Zowel de maaltafel zelf, het herhaaldelijk optellen, het tafelrooster als de verwante tafels (termen omdraaien) komen aan bod. Op andere momenten (zoals in een maaltafelles of in Dagelijkse Kost ) komen ook de instructiemomenten met materiaal en de rekentaal rond tafels aan bod.
De tafelboekjes zien er als volgt uit...
zondag 14 november 2021
De ontwikkeling van het wiskundig denken volgens ZILL én mezelf
We zijn er nu al een aantal jaar mee vertrouwd, met dat nieuwe leerplan ZILL (voor het katholiek onderwijs). Maar dat wil niet zeggen dat ik het boek al door en door ken. Ik ben daar heel eerlijk in, het duurt wel een tijdje voordat ik alle doelen onder de knie heb. En daarmee wil ik zeggen: weten wat er in staat, maar ook waarvoor ze staan en hoe ik ze wil gaan vertalen (of bereiken) naar/voor (en met) mijn klas.
Eigenlijk weet ik na een tiental jaar in hetzelfde leerjaar vooral waarvoor mijn leerlingen staan. Wat is er 'normaal' op die leeftijd, waar liggen de pijnpunten en waar kan ik iets harder doorfietsen? Uiteraard hangt veel van je klasgroep af en is het elk jaar weer aanpassen, maar er is wel een kern waar je steeds opnieuw rond kan werken.Misschien weten jullie intussen al dat ik eigenlijk helemaal niet van handleidingen hou. Het is mijn droom om voor elk vakonderdeel alles zelf uit te werken (uiteraard vaak wel gebaseerd op bestaand materiaal) en van daaruit aanpassingen te doen als er nieuwe handleidingen op school worden voorgesteld. Vroeger dacht ik dat ik na een vijftal jaar in hetzelfde leerjaar dringend nood aan verandering zou hebben, maar ik moet zeggen dat ik daar nu anders tegenover sta. Ik wil immers nog zoveel met mijn tweedeklassers dat een nieuwe uitdaging naar mijn gevoel zeker nog niet aan de orde is. Ooit wel. Maar ik weet nu al dat er tijd te kort zal zijn ;).
In het verlengde weekend haalde ik mijn bak met rekenhandleidingen nog eens uit de garage. Ik verzamel en verzamel maar waardoor mijn werkplek soms (oké, vaak) meer een hindernissenparcours dan een bureau is en ook mijn opbergruimte wordt steeds beperkter. De opmerkingen van mijn partner, ouders en bezoekers blijven dan ook niet uit. Ze hebben gelijk, maar er is zo weinig tijd en er speelt zoveel door mijn hoofd. Maar wat extra dagen congé geven me dikwijls een duwtje in de rug en daarom probeerde ik de voorbije dagen toch weer wat orde op zaken te stellen. Zowel in een aantal ruimtes thuis, als in mijn hoofd. Want die zijn toch onlosmakelijk met elkaar verbonden :).
Ik heb heel wat werkboeken van rekenen ter beschikking (waarvoor ik mijn directie zeker moet bedanken) en daar haal ik dan de beste oefeningen uit voor mijn klas. Want wat heb ik toch altijd commentaar op de makers. Neem het niet persoonlijk, moesten jullie meelezen! Soms denk ik: Hogie toch, wees wat mild en geef gewoon die les. Maar het gaat me niet, ik voel me er niet oké bij en het wringt echt langs alle kanten. Omdat ik door mijn ervaring (ahum, ahum) weet waar het vast zal lopen, welke oefeningen ze niet zullen begrijpen en waar er nog uitdagingen liggen. Ik denk altijd dat ik nog een groentje ben, maar eigenlijk mag ik vertrouwen op mijn kennis (al wil ik dit zeker zonder pretentie zeggen!). Daarom stel ik mijn werkbundels voor wiskunde zelf samen en worden die keer op keer bijgestuurd en aangepast. In de toekomst is het trouwens de bedoeling dat ik jullie hier zeker nog voorbeelden van ga laten zien. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten of blijf mijn Facebookpagina volgen. We zijn intussen al bijna met 2000 waarvoor dank!
De basis van dit alles zijn de doelen die we moeten bereiken. Als je zelf materiaal wil maken, dan is er snel de angst dat je niet meer conform met die doelen werkt. Een handleiding volgen, dekt de lading (zeggen de uitgevers toch) en dat is dus de gemakkelijkste (en ook minst tijdrovende) weg. Maar ik zei het eerder al, ik voel me er niet goed bij. Vroeger werkte ik vanuit de oude leerplannen en goot die in een aankruis- of oplijstdocument. Dit had ik voor het ZILL-leerplan nog niet en dat miste ik. Waar werk ik aan, waar moet ik aan werken en waar liggen mijn hiaten? Tegelijkertijd ben ik ook met een ruim jaarplan bezig. Welke onderwerpen moet ik zien, welke wil ik zien en waar zie ik ontwikkelkansen? Al die dingen hangen aan elkaar. Een jaarplan is maar af wanneer alles van je doelen aan bod komt, maar je moet dus eerst weten wat er allemaal nodig is vanuit het leerplan om een goed jaarplan te maken.
Je haalt je natuurlijk heel wat werk op de hals als je op die manier aan de slag gaat. Ik begrijp dat veel mensen daar gewoon de tijd niet voor hebben. Daarom wil ik jullie een duwtje in de rug geven of helpen waar nodig. Ik heb voor rekenen nu zo'n aanstiplijst gemaakt. Schrik niet van de omvang want uiteraard zijn er wel een groot aantal doelen. Al filterde ik wel een beetje. Alleen deze die toepasbaar zijn voor mijn kinderen, staan in de lijst. Niet enkel voor mijn leeftijd, maar ook waar ik op terugval voor de kinderen die nog wat extra herhaling nodig hebben en ook evenzeer voor de leerlingen die toe zijn aan wat meer uitdaging. Daarom wil ik de lijst ook met drie kleuren invullen (basis, extra zorg en uitbreiding). Doelen die exact hetzelfde zijn bij verschillende leeftijdscategorieën zette ik er maar één keer in, doelen die in mijn jaren ervaring nog nooit aan de orde waren (voor bijvoorbeeld 10-12 jaar) liet ik gewoon weg.
Het is de bedoeling om alle lessen op mijn overzicht te noteren. Zo zie ik waar ik zeker voldoende aan werk en wat nog wat meer aan bod mag komen. Ook de momenten waarop we eigenlijk niet met een rekenles bezig zijn, maar wel rond een wiskundedoel wordt gewerkt, komen hierin. Eens er dan iemand vraagt hoe ik alles bewaak, dan kan ik dat document gewoon bovenhalen. Het is vooral een werkdocument. Er zal op gekrast, geschrapt (en wellicht ook gevloekt) worden, maar je kunt niet meer met je vak bezig zijn dan op deze manier denk ik dan. Benieuwd naar het document? Het ziet er zo uit...
maandag 8 november 2021
Elke maand een nieuwe plaats met Social Shuffle
Kennen jullie Social Shuffle al? Nee? Dan moet je toch even verder lezen. Vroeger dokterde ik zelf altijd een klasschikking uit. Welke vriendjes zet ik bij elkaar? Welke klasgenoten zitten best wat verder van elkaar? Wie zou kunnen samenwerken en waar is het risico op klinkende ruzie groter dan elders? Het was altijd serieus wikken en wegen en het zat me niet helemaal lekker dat ik alles in de hand had. Je ziet bepaalde combi's niet terwijl ze wel perfect kunnen werken en anderen geef je misschien een kans te veel. Een aantal jaren geleden ontdekte ik Social Shuffle en sindsdien zweer ik bij deze methode. Benieuwd? Surf dan zeker eens naar de volgende website: Social Shuffle.
donderdag 4 november 2021
Bewerkingen en klok op een snelle en efficiënte manier evalueren
Net voor de herfstvakantie gaven wij een rapport mee en dit voor het tweede jaar op rij. Vroeger deden we dat niet in het tweede, maar vele ouders en onze directie vond het rijkelijk laat om pas in december een eerste rapport mee te geven. Dus we trokken de lijn vanuit het eerste door en werkten ons in de laatste week voor de vakantie (mét bezoek van de doorlichting) uit de naad om een deftig rapport mee te geven. Ik laat je in de toekomst zeker nog eens zien hoe wij dat aanpakken.
Voor het opmaken van die rapporten doe ik beroep op observaties in de klas, maar het is niet eenvoudig om van 32 leerlingen exact te weten wat ze kunnen en niet kunnen. Daarom evalueren we regelmatig de basisbewerkingen en klok aan de hand van kleine toetsjes. Benieuwd hoe we dat doen en nood aan wat korte evaluaties? Lees dan zeker verder!
Met behulp van een rekenschrift geven we tussendoor af en toe een evaluatie. Hieronder zie je hoe het schrift eruit ziet en welk briefje we er op de eerste pagina (of kaft) inplakken.
Alle oplossingen van de woordzoekers
Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...
-
De dagen van de week zijn een vast onderdeel van de leerstof in het tweede leerjaar. Omdat dit voor sommige kinderen wel abstract kan zijn, ...
-
De meeste onder mijn lezers kennen de actuaquiz wel. Ik heb volgend jaar geen vaste klas meer, maar ik wil speciaal voor jullie wel nog we...
-
In het eerste leerjaar leren de kinderen lezen . Het is schitterend om te zien hoe de kinderen beetje bij beetje woorden kunnen gaan decoder...