Dit is de vierde post over
spelletjes als tussendoortje. Heb je de vorige afleveringen gemist, kijk dan zeker eens op mijn tabblad
tussendoortjes. Daar staan ze allemaal verzameld.
Ik maakte wel nog een handig overzichtsblad (om ergens in je klas te bewaren) en dat heb je een volgende keer zeker nog tegoed, maar daarna schakel ik over op een andere categorie. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten als je iets meer over dansjes, yoga, rekenen, taal of liedjes wil te weten komen.
Maar dus eerst nog vier spelletjes!
Hé, ik heb een idee!
Iedereen zit in een kring en uit het niets steekt iemand zijn vinger op en zegt: ‘Hé, ik heb een idee!’ De rest reageert met: ‘Ohhh?’ ‘Laten we met z’n allen... Hier is van alles in te vullen zoals: op de tafel gaan staan, onder je stoel gaan liggen, een polonaise door de klas, heel hard lachen, in onze handen klappen,… De andere leerlingen reageren met: ‘Dat is een goed idee!’ En iedereen voert de opdracht uit.
Wat wil je zeggen?
Een leerling mag naar voor komen. De leerkracht fluistert een woord in het oor van deze leerling. Maar deze leerling mag het woord niet gewoon zeggen. Hij/zij moet het woord proberen uit te leggen aan de andere leerlingen. De andere leerlingen proberen het woord dat de leerkracht heeft gezegd, te raden.
Tip: als we met twee zijn, in twee groepen werken.
Uiteraard kan dit spelletje ook in de categorie 'Taal' gespeeld worden (waarover later meer).
Rikketikketik, wie ben ik?
Eén leerling wordt geblinddoekt. De leerkracht duidt een andere leerling in de klas aan om ‘Rikketikketik, wie ben ik?’ te roepen. De leerling die geblinddoekt is, probeert aan de hand van de stem te raden om wie het gaat. Dit tussendoortje kan in stijgende moeilijkheidsgraad uitgevoerd worden: in de eerste fase laat je de leerlingen met hun gewone spreekstem praten, maar daarna laat je ook toe dat ze hun stem vervormen en met allerlei stemmetjes gaan werken.
Moordenaar en detective
De leerlingen gaan in een kring zitten met de ogen toe. De leerkracht duidt één moordenaar en één of twee detectives aan. De rest van de leerlingen zijn burgers. Het is de bedoeling dat de moordenaar de leerlingen ‘vermoordt’ door naar hen te knipogen. Wanneer er iemand naar hen knipoogt, gaan ze op de grond zitten. De twee detectives moeten zo snel mogelijk raden wie de moordenaar is.
Om de spelers aan te duiden, kan de leerkracht de volgende
afspraak maken:
- 1 tikje is de moordenaar
- 2 tikjes is de detective
Een heel fijne vakantie iedereen!