zondag 20 januari 2013

'Geboren om te scoren' van Jonas Boets

Toen ik als kind naar de bieb ging, liep ik automatisch naar de boeken van Marc de Bel. Van deze traditie heeft Jonas Boets geprofiteerd. Maar dat bedoel ik heel positief! Door alles van de Bel te willen lezen - ook op latere leeftijd - ontdekte ik ook de boeken van de jonge schrijver Boets. Naast de serie rond Sam Smith (daar schrijf ik later nog over) schreef Boets enkele jeugdboeken die je afzonderlijk kan lezen. Eén ervan is 'Geboren om te scoren'. Dit verhaal handelt over een meisje dat maar wat graag wil gaan voetballen. Ze moet daarom opboksen tegen allerlei vooroordelen. Haar ouders willen immers dat ze aan atletiek begint. Gelukkig kan ze op de steun van enkele goeie vrienden rekenen.


Gegevens

Uitgegeven in: 2008
Uitgeverij: Manteau (jeugd)
Pagina's: 311
Geschikt voor: 10-12 jaar


Flaptekst

Stef speelt voetbal en houdt van voetbal. Hij wil dolgraag een keer kampioen worden, maar de ploeg doet het niet zo goed. De Groene Rovers staan bijna op de laatste plaats en tot overmaat van ramp loopt de trainer over naar de concurrentie. Stef hoopt dat de nieuwe trainer beterschap brengt.

Lize doet aan atletiek en haat atletiek. Haar ouders willen echter dat ze een kampioene wordt en luisteren niet naar haar. Wanneer ze op een dag een bal tegen haar voeten krijgt, beseft ze dat ze dat spelletje wel leuk vindt. Maar volgens de regels mag ze niet meespelen met de jongens. Lize gaat op zoek naar een oplossing. Ze moet en ze zal voetballen.

Mijn beoordeling (++)

Jonas Boets heeft naar mijn oordeel toch al enkele goeie jeugdboeken afgeleverd. Ik was niet altijd even enthousiast, maar dit boek las ik graag. Het leest heel erg vlot en handelt over dingen waar kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar mee bezig zijn. Boets schept een beeld dat door heel wat kinderen herkenbaar is. Door de makkelijke taal en de humor zal dit boek zeker succes hebben bij de meisjes die niet van dansen en schmink houden. In de klas is dit bruikbaar om voor te lezen. Zo ontdekken de leerlingen ook dat de stereotiepe beelden rond jongens en meisjes zeker doorbroken kunnen worden.


Bron foto:
http://www.wpg.be/boeken/kinder-en-jeugdboeken/isbn/9789460412196/geboren-om-te-scoren/

2 opmerkingen:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...