dinsdag 29 januari 2013

Sister Act en m'n nonnenpakjes

Het bleef hier even stil de laatste week... Maar dat had alles te maken met ons jaarlijks schoolfeest. Het werd een hectische zevendaagse met een knallende afsluiter. Dit jaar kozen we voor het thema 'een spetterende televisieavond' en ik maakte een act rond de film 'Sister Act'. Omdat ik mijn kinderen in echte nonnetjes wilde omtoveren, maakte ik voor iedereen een pakje. Ik was wat bang voor het eindresultaat, maar achteraf gezien was ik eigenlijk superenthousiast. Oordeel zelf maar!

Mijn excuses voor de onprofessioneel bewerkte foto's, maar ik wil geen problemen met de ouders van mijn leerlingen :).
Ik maakte voor iedereen een kleed, een col en een kap.

Bij de kap stikte ik een witte band op/aan een zwarte rechthoek. Alle geknipte stukken boorde ik af met een zigzagsteek (bij gebrek aan een overlockmachine).


Al gezigzagd en daarom wat minder rechthoekig
Een smalle, witte strook van een wit laken
De witte strook op de zwarte rechthoek zetten

Daarna plooide ik de grote rechthoek dubbel en stikte ik alleen de witte band aan elkaar. Uiteraard moet je hier rekening houden met de te verkleden kinderen!

Voor het kleed nam ik een groot stuk zwarte stof die werd dubbel geplooid. De zijnaden stikte ik dicht. Ik liet alleen bovenaan een gat open voor de armen. Bovenaan (in de plooi) werd een halve cirkel uitgesneden (voor het hoofd natuurlijk).

De witte col knipte ik uit witte lakens. Ik maakte eerst een sjabloon uit karton zodat ik alles makkelijk 13 keer kon overnemen.


Dat alles werkte ik af met een mooie paternoster. Het werd - al zeg ik het zelf - een schot in de roos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...