zondag 6 januari 2013

Laatste boek van 2012

Door die drukte op het einde van 2012... en om nog maar te zwijgen van die van het begin van 2013 had ik niet zoveel tijd om hier wat berichten te posten. Daarom probeer ik vandaag het vorige jaar af te sluiten met mijn allerlaatste boek. Met 'Het web van de Suikerspin' van Marc de Bel klok ik in 2012 af op 23 boeken. Net geen twee per maand voor de goeie rekenaars onder ons. Wat weinig vind ik dan want het zijn er maar liefst acht minder dan 2011. Maar misschien zit het opstarten van deze blog er wel voor iets tussen. Maanden lang volgde ik vele van jullie meesterwerkjes waardoor het bij mij ook begon te kriebelen. Ik heb het me nog geen moment beklaagd! Ik word er zowaar rustig van om mijn gedachten, werkjes en ideeën neer te schrijven en dat doet me goed. Nu alleen nog wat meer mensen kunnen bereiken en we zijn tevreden voor 2013 :).

Bon, we waren dus bij dat laatste boek aangekomen. Zoals zovele mensen maakte ik ook een aantal afspraken met mezelf voor het nieuwe jaar. Zo wil ik naast dat stijgende aantal lezers de komende 12 maanden ook nergens meer als laatste toekomen. Ik heb namelijk ook die ziekte om overal te laat te komen. Daar kan mijn wederhelft niet altijd om lachen. Aangezien ik hem heel graag aan mijn zijde zou blijven houden, heb ik besloten om eens ECHT mijn best te doen ;). Omdat dit al veel zelfdiscipline vraagt, mag ik mezelf niet al te veel andere voornemens meer opleggen. Het enige waar ik wel nog werk wil van maken is het lezen van mijn eigen boeken. Ik ga vaak naar de bibliotheek waardoor mijn gekochte boeken steevast blijven liggen. Omdat ik het echt meen, begon ik er trouwens al op 31 december aan :). Ik las een jeugdboek van Marc de Bel en ik kwam als tweede toe op Oudejaarsavond. Voorlopig scoor ik dus goed!

Marc de Bel was in mijn jeugd een van mijn favoriete auteurs. Zijn verhalen waren steevast grappig en spannend. Ik kon er echt van genieten om een boek in één ruk uit te lezen en blijkbaar is dat gevoel niet echt veranderd. 'Het web van de Suikerspin' gaat over twee knotsgekke Boeboeks die tal van avonturen beleven. Ze wonen aan de rand van de vuilnisbelt en hebben heel wat vrienden. Samen doen ze wel eens dingen die door hun ouders verboden worden.

Ben je op zoek naar een goed voorleesboek voor kinderen van 8-9 jaar? Dan is dit zeker een aanrader. 'Het web van de Suikerspin' is het eerste boek over Boeboeks in deze leeftijdscategorie.


Gegevens

Uitgeverij: Davidsfonds/Infodok
Verschenen in 1993
Illustraties: Marc de Bel
Druk: Lannoo, Tielt
ISBN: 90 6565 567 0/CIP
Pagina's: 154


Flaptekst


Piepel en Soeza zijn héél, héél vreemde wezentjes. Ze lijken uiterlijk wel een beetje op menselijke beestjes of beestige mensjes, maar ze zijn noch het een, noch het ander. Het zijn Boeboeks. Boeboeks vertonen zich heel zelden. Sommige kinderen hebben er zelfs nooit een gezien. Jammer. Misschien komt daar verandering in, nadat ze dit boek gelezen hebben. Want hoe meer je aan ze denkt, hoe groter de kans is dat je er eentje tegenkomt.

Het web van de Suikerspin is het eerste Boeboekboek, waarin Piepel en Soeza de hoofdrol spelen. Omdat Piepel al nieuwsgierig is, doet hij soms gevaarlijke dingen. En op een dag wordt hij daar doodziek van. Hij kan alleen weer beter worden met een beetje web van de verschrikkelijke Suikerspin. Soeza, zijn zus, onderneemt een nachtelijke tocht vol gevaren.


Mijn beoordeling (++)

Boeken van Marc De Bel konden mij vroeger al bekoren en dat doen ze nog steeds. Ze blijven spannend en grappig, ook al ben je een jaartje ouder. De verhalen van deze schrijver zijn dan ook een aanrader voor kinderen én volwassenen. Het is een auteur die mijn leerlingen in de klas vaak niet meer kennen, maar die wel enthousiast zijn wanneer ze een verhaal horen of zelf een boek van hem lezen. De Bel heeft intussen al meer dan 125 boeken geschreven en zijn fantasie lijkt onuitputtelijk.


Bron foto:
http://www.literatuurplein.nl/boekdetail.jsp?boekId=86974

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...