vrijdag 5 april 2013

Het vlinderkistje van Santa Montefiore

Lezen is altijd al een hobby van mij geweest. Het doel was vroeger om ooit eens de hele bibliotheek uit te lezen, maar gelukkig besef ik al een tijdje dat dit onrealistisch is :). Ik hou het op een gemiddelde van een 30 boeken per jaar. Al weet ik niet of dat dit jaar nog haalbaar is. Verbouwingen nemen een serieuze hap uit mijn vrije tijd waardoor er soms nog weinig minuten overblijven om in een boek te duiken. Toch ben ik blij dat ik al heel wat schrijvers op mijn teller heb staan. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk uiteenlopende dingen te lezen. De historische romans behoren tot mijn favorieten, maar ik geniet ook wel van een zeemzoeterig verhaal zonder geschiedkundige achtergrond. Via via ontdekte ik een paar jaar terug Santa Montefiore. Als je van romans pur sang houdt, dan moet je deze boeken zeker gelezen hebben. Het eerste boek dat ik van deze Britse schrijfster las, was 'Het Vlinderkistje'. Het verhaal dompelde me onder in een aparte wereld. Een wereld vol romantische taal, met een snuifje passie en verdriet. Zalig om even bij weg te dromen.



Gegevens

Oorspronkelijke titel: The Butterfly Box
Vertaald door: Karien Gommers, Hanneke van Soest
ISBN10: 9022556506
ISBN13: 9789022556504
Aantal pagina's: 512
Verschenen in: 2010 (in het Nederlands)


Flaptekst


Federica Campione woont de eerste zeven jaar van haar leven in Chili. Haar Engelse moeder Helena is getrouwd met Ramon, een schrijver. Ramon verblijft echter het grootste deel van de tijd in het buitenland. Helena, die niet meer tegen de eenzaamheid kan, stelt hem een ultimatum: Ramon moet vaker thuis komen of zij zal met de kinderen naar Cornwall terugkeren. Ramon weigert en de trotse Helena resteert niets anders dan haar leven in Engeland voor te zetten. Maar Federica’s liefde voor haar vader blijft en ze koestert het cadeau dat hij haar ooit gaf: het prachtige ingelegde vlinderkistje.

Federica trouwt maar is ongelukkig. Spoedig realiseert zij zich dat ze moet terugkeren naar Chili om de ware betekenis van het vlinderkistje te ontdekken en zo haar eigen geluk te vinden.


Mijn beoordeling (++)

Dit is misschien niet het beste boek van Montefiore, maar het behoort zeker bij het groepje net onder de echte toppers. De verhalen van deze Britse schrijfsters lezen altijd heel erg vlot en Montefiore slaagt er telkens weer in om je mee te nemen in een aparte wereld. Dat is waar ik zo van hou in een boek. Je vergeet even de stress en al het werk om je heen en je waant jezelf in de wereld van de personages. Montefiore kan dit als geen ander. 'Het vlinderkistje' is ook een verhaal dat zeker zijn voeling heeft met de echte wereld. Heel wat kinderen moeten een van hun ouders vaak missen en daar worden wij als leerkracht elke dag mee geconfronteerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...