dinsdag 25 maart 2014

Overzicht lessen werkschrift methode D'haese

In onze school gebruiken we de methode D'haese. Vanaf het tweede leerjaar oefenen we dit schrift ook in aangekochte werkboekjes. In het eerste leerjaar wordt er met eigen materiaal gewerkt.


Na het aanleren van de kleine letters is het de bedoeling dat de kinderen in het tweede leerjaar alles herhalen, maar ook de hoofdletters aanleren. Dit gebeurt stap per stap want sommige kinderen moeten toch wat wennen aan bepaalde krullen. 

Om een duidelijk beeld te hebben van wat er eigenlijk aan bod komt in de boekjes van het tweede leerjaar maakte ik een overzicht van alle lessen.

Werkschrift A

Blok 1

  • Les 1: i, u, n, m - p.4-5
  • Les 2: naam, voornaam - p.6-7
  • Les 3: v, w, o, a - p.8-9
  • Les 4: 2, 4, 6, 8, 10 - p.10-11
  • Les 5: e, c, r, z - p.12-13
  • Les 6: s, x, p, j - p.14-15
  • Les 7: g, ij, y, q - p.16-17
  • Les 8: l, h, k, b - p.18-19

Blok 2

  • Les 1: ve, we - p.20-21
  • Les 2: be, bij - p.22-23 
  • Les 3: uu, ui, eu - p.24-25
  • Les 4: zw, fl, st - p.26-27
  • Les 5: vl, kl, sn - p.28-29
  • Les 6: br, tr, gr - p.30-31
  • Les 7: kn, sm, vr, kr - p.32-33
  • Les 8: dw, kw, tw, fr - p.34-35

Blok 3

  • Les 1: ng, nk - p.36-37
  • Les 2: I, F - p.38-39
  • Les 3: aai, ooi, oei - p.40-41
  • Les 4: J, K - p.42-43
  • Les 5: ch, cht - p.44-45
  • Les 6: H - p.46-47

Blok 4

  • Les 1: rt, kt, sk, st - p.48-49
  • Les 2: I, F, J, K, H - p.50-51
  • Les 3: eu, ui, oe - p.52-53
  • Les 4: V - p.54-55
  • Les 5: ll, nn, ss, 100 - p.56-57
  • Les 6: W - p.58-59


Werkschrift B

Blok 5

  • Les 1: str, spl, rst - p.4-5
  • Les 2: Z - p.6-7
  • Les 3: uw, eeu, ieu - p.8-9
  • Les 4: T - p.10-11
  • Les 5: ee/e, aa/a, oo/o - p.12-13
  • Les 6: M - p.14-15

Blok 6

  • Les 1: ei/ij, ou/au, ng/nk, d/t, b/p - p.16-17
  • Les 2: N - p.18-19
  • Les 3: lijk, ig - p.20-21
  • Les 4: C - p.22-23
  • Les 5: ing, T en E - p.24-25
  • Les 6:  I, F, J, K, H, V, W, Z, T, M - p.26-27

Blok 7

  • Les 1: E - p.28-29
  • Les 2: G - p.30-31
  • Les 3: S - p.32-33
  • Les 4: L - p.34-35
  • Les 5: O, A - p.36-37
  • Les 6:  N, E, G, S, L, O, A - p.38-39

Blok 8

  • Les 1: Q, T+E - p.40-41
  • Les 2: P - p.42-43
  • Les 3: B - p.44-45
  • Les 4: R - p.46-47
  • Les 5: D - p.48-49
  • Les 6: F, K, H, W, T, M, E, G - p.50-51

Blok 9

  • Les 1: U - p.52-53
  • Les 2: Y - p.54-55
  • Les 3: X - p.56-57
  • Les 4: Herhaling hoofdletters - p.58-59
  • Les 5: N, C, S, L, O, A, Q, P - p.60-61
  • Les 6: B, R, D, U, Y, X - p.62-63

Blok 10

  • Les 1: Mijn naam en adres - p.64-65
  • Les 2: Herhaling - p.66-67
  • Les 3: Herhaling - p.68-69
  • Les 4: Herhaling - p.70-71
  • Les 5: Herhaling - p.72-73
  • Les 6:  Leuke rijmpjes p.74-75

64 lessen in totaal


Bron afbeelding:
* http://www.vanin-methodes.be/vanin_master/enaction/page.aspx?pid=178

4 opmerkingen:

  1. Wij hebben deze methode tot vorig schooljaar gebruikt. Nogal een saaie methode (weinig afwisseling) zodat de leerlingen dit na een tijdje niet graag meer doen. Jammer! Dit schooljaar bouw ik mijn eigen schrijfblaadjes uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom dat ik het ook volledig wil herwerken. Zo dat het wat boeiender en wat swingender wordt :). Misschien kun je er ook iets van gebruiken!

      Verwijderen
  2. Ik maak in september de overstap naar het tweede leerjaar en ben ook op zoek naar aantrekkelijke schrijfblaadjes. Mijn voorganger werkte jaren met hetzelfde schrijfblad, wat mij niet echt aantrekt, laat staan dat de kinderen erdoor geprikkeld moeten worden. Niet dus, ... :-( Het is omdat ik nog nooit met deze methode heb gewerkt, dat ik er ook moeilijk aan kan beginnen... Ik kan dus wel wat hulp gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat het zeer traag op gang komt.. Heb vorige week pas het eerste boekje kunnen afwerken. Dat wil zeggen dat er nog heel wat hoofdletters te wachten staan... Ik moet schrift geven op donderdag en vrijdag door omstandigheden, dat is dus 2 hoofdletters op 2 dagen. Ben hier geen voorstander van maar zal wel moeten want anders geraak ik er niet :s

    BeantwoordenVerwijderen