vrijdag 29 augustus 2014

Het eiland van duizend bronnen van Sarah Lark

Toen ik een tijdje terug in de bieb kwam, zag ik bij de nieuwe boeken ‘Het eiland van duizend bronnen’ van Sarah Lark staan. De kaft sprak me meteen aan en ik hou wel van een kanjer voor de vakantie. Dan kun je je even in een heel andere wereld wanen en ben je voor een paar uur zoet. Tijdens ons weekje Vogezen nam ik dan ook het boek ter hand en kon ik twee dagen genieten van een verhaal over slavernij, liefde en de strijd tussen blank en zwart.

Gegevens

Oorspronkelijke titel: Die Insel der tausend Quellen
Uitgeverij: De Fontein
Uitgegeven in: 2014
Vertaling: Jolanda te Lindert
Omslagontwerp Hans Gordijn, Baarn
Omslagillustratie: Thinkstock.com
Opmaak binnenwerk: Hans Gordijn, Baarn
Aantal pagina’s: 523
ISBN: 978 90 325 1455 6

Flaptekst

Londen, 1729. Na de dood van haar grote liefde sluit Nora een verstandshuwelijk met weduwnaar Elias, de veel oudere eigenaar van een suikerrietplantage op Jamaica, en ze verruilt Engeland voor het Caraïbisch gebied. Maar haar nieuwe leven brengt Nora niet het geluk en de rust waar ze naar op zoek was.
De manier waarop de slaven door eigenaars en slavendrijvers behandeld worden wekt haar afschuw, en ze neemt zich voor dat zelf anders aan te pakken. Tot haar verrassing en plezier wordt ze daarin gesteund door haar stiefzoon Doug, die echter andere beweegredenen heeft dan ze vermoedt. Zijn bewondering voor haar plannen heeft meer met zijn gevoelens voor haar te maken.
De onderhuidse spanningen op de plantages leiden tot een crisis waarbij Nora in één klap alles dreigt te verliezen – zelfs haar leven…

Mijn mening (+/++)


Tijdens het lezen van dit boek had ik steevast het gevoel dat ik dit verhaal van ergens kende. Het doet me immers terugdenken aan een boek dat ik vroeger al las. Ik bekeek eens mijn pagina ‘Gelezen boeken’, maar ik vond het niet meteen terug. Het kan echter een boek zijn dat ik voor Gietjes Corner las en waar ik dus geen samenvatting of beoordeling van heb. Daarom vond ik het boek gewoon goed en mooi, maar had ik steeds het gevoel dat het niet vernieuwend en weinig verrassend was. Het kan uiteraard ook een gevoel zijn, maar ik heb de indruk dat de schrijfstijl van Sarah Lark dicht bij die van Veloso aanleunt. Ik ben niet helemaal zeker als het over die auteur gaat, maar in de toekomst zoek ik dat zeker nog eens uit. Wat dit boek betreft, geef ik het dus zeker een ruime voldoende. Het is heel erg mooi geschreven, het leest vlot en naast de geschiedenis van Engeland en Jamaïca kun je je ook helemaal verliezen in de romances van het hoofdpersonage Nora. Zeker de moeite waard dus om deze kanjer van meer dan 500 bladzijden eens ter hand te nemen.


Bron:
* http://www.bol.com/nl/p/het-eiland-van-duizend-bronnen/9200000021947418/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...