zondag 1 november 2015

Eens een boek over het onderwijs!

Ik lees eigenlijk vooral graag fictie, maar ik vatte een tijdje geleden het idee op om ook af en toe eens een informatief boek ter hand te nemen. Mede door het feit dat ik wel een aantal zo'n boeken in mijn bezit heb en die meestal onaangeroerd in het boekenrek blijven staan. Niet dat het me niet interesseert, eerder omdat de tijd mij ontbreekt :).

Binnen dit genre zijn er natuurlijk ook heel wat boeken rond het onderwijs. Ik zag op het net al heel vaak de titel 'Hoe doen leraars dat?' (En wat kan ik daar als ouder van leren?) van Jeroen Reumers passeren en vrijdagavond zag ik dit werk in het bibliotheekrek blinken. Ik begon er dezelfde avond nog in te lezen en vanmorgen kon ik de laatste bladzijde al omdraaien.


Bij deze wil ik zeker mijn bevindingen over dit boek ook op Gietjes Corner delen. Dit boek heeft heel wat pluspunten. Zo is het heel makkelijk te lezen, gebruikt meneer Reumers duidelijke taal en snijdt hij heel wat verschillende onderwerpen aan. Het is ook een 'echte' die het allemaal verwoord. Mensen die zelf niet in het onderwijs gestaan hebben, kunnen ook nuttige tips doorspelen, maar het is uiteraard allemaal aannemelijker en makkelijker inzetbaar als het uit de mond van een collega komt.

Minpunten zou ik het misschien niet echt noemen, maar er staan wel heel wat dingen in die meer ervaren leerkrachten zeker al weten. Daarmee wil ik meteen ook aangeven dat dit boek volgens mij echt bedoeld is voor beginnende leerkrachten, terwijl de anderen er uiteraard wel nog steeds iets kunnen van opsteken! Voor mij worden de thema's misschien ook net iets te snel behandeld waardoor ik de indruk krijg dat ik er graag nog een ander boek naast zou willen bij nemen. Maar voor mensen die eigenlijk een goed (en kort) overzicht willen, is die beknoptheid uiteraard weer een voordeel!

Ik nam het boek volledig door en maakte voor mij een lijstje met de interessantste tips. Ofwel zijn dit dingen waar ik nog niet echt bij stil stond ofwel zijn het tips waar ik meer aandacht moet aan besteden. Ik weet het (meestal) wel, maar ik doe er nog te vaak te weinig mee.

Bijvoorbeeld;
* Laat je stagiairs kennis maken met het volledig pakket en niet alleen met het lesgeven. Je belast ze misschien wat extra, maar zo komen ze ook snel te weten dat er veel meer is dan alleen maar lesvoorbereidingen maken.
* Zeg niet: 'Ik tel tot drie en sta in een rij', maar tel af. Zo weten de kinderen dat ze altijd bij het cijfer 0 de opdracht uitgevoerd moeten hebben. Of de ene leerkracht nu van 10, van 5 of van 3 begint te tellen.
* Beter articuleren wanneer je spreekt!
* Liedjesteksten op Powerpoint zetten. Op die manier leren de kinderen makkelijker lezen!
* enz...

Mijn lijst is vijf bladzijden lang en misschien ben je er nu wel nieuwsgierig naar. Je kunt het volledige document via de volgende link downloaden!

Aan al mijn Belgische collega's: heel veel plezier in de herfstvakantie!


Bron:
* http://www.vanhalewyck.be/boek/hoe-doen-leraars-dat
* Het boek 'Hoe doen leraars dat?' van Jeroen Reumers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...