maandag 9 november 2015

Rarara, wie ben ik?!

Het is de bedoeling om ooit nog eens uit te doeken te doen hoe wij aan de slag gaan met de getallen tot aan 100, maar voor ik daar tijd voor vind, wil ik ook nog heel wat andere dingen rond deze getallen delen. Deze leerstof neemt immers een grote hap uit het pakket van het tweede leerjaar.

Heel kort verteld maken de leerlingen een getallenlijn tot 100. Ze doet dit aan de hand van stroken van 10 waar ze de getallen één voor één moeten invullen. We doen dit geleidelijk aan en in verschillende fases. In sommige klassen lukt dat heel snel, andere groepen hebben dan weer extra begeleiding nodig. Ik koppel die getallenas ook meteen aan mijn honderdveld. Dit loopt dit jaar uitstekend. Kinderen zien zo dat deze twee hulpmiddelen eigenlijk precies hetzelfde zijn, ze werden alleen in een andere vorm gegoten.

Eens de kinderen de getallen een beetje kennen, speel ik met hen het spelletje 'Rarara, wie ben ik?'.
Heel kort gezegd komt het hier op neer. Ik noteer een getal aan de achterkant van het bord. De kinderen mogen een aantal vragen stellen. Dit kunnen er in het begin heel veel zijn, dat kunnen er naarmate het schooljaar vordert een pak minder worden. Aan de hand van die vragen, mogen de kinderen op zoek gaan naar het getal dat ik aan de achterkant van het bord heb opgeschreven. Daarnaast mogen ze bijvoorbeeld maar vijf keer gokken (naast het vragen stellen).

Hiermee worden heel veel dingen geoefend.
* De kinderen moeten samen werken
* De kinderen moeten goed luisteren
* De kinderen moeten een goede vraag kunnen stellen (ja/nee)
* De kinderen moeten logisch nadenken
*¨De kinderen krijgen inzicht in de getallen

Aan het bord hang ik het volgende blad...




Op die manier wordt de stand bijgehouden. Als de kinderen tijdig raden over welk getal het gaat,  krijgen zij een punt. Indien ze te vaak gokken en ze ontdekken het cijfer niet, dan komt er een punt voor mij bij. Je mag er zeker van zijn dat ze supergraag willen winnen :).

Omdat ik merk dat kinderen het soms moeilijk hebben met het onthouden van de andere vragen wil ik het na de vakantie nog wat op een andere manier gaan aanpakken. Zo zouden de kinderen een honderdveld op hun bank kunnen krijgen waar ze dingen kunnen kleuren (groen en rood). Op die manier zouden ze veel gemakkelijker kunnen bijhouden welk getal het wel of niet nog kan zijn.

Uiteraard is het ook mogelijk om dit spelletje in groepjes te spelen. Dat staat dan later weer op het programma. Wie leert het best overleggen? Wie stelt de interessantste vragen? enz.
Dan kan dit bovenstaande blad niet meer gebruikt worden, maar dan krijgt de winnende groep bijvoorbeeld een aantal letterkoekjes :).

Wil je de bovenstaande afbeelding graag in een document? Kijk dan snel even hier.

Ik hoop dat ik jullie weer heb kunnen inspireren en ik wens jullie allemaal een fijne werkweek toe!

2 opmerkingen: