Ik vind het dan ook heel belangrijk dat kinderen een tafel kunnen tekenen. Dat ze snappen wat het verschil is tussen 2 x 7 en 7 x 2 en dat ze begrijpen wat er eigenlijk gebeurt bij een deeltafel. Daarom maakte ik het volgende blaadje. Door deze blaadjes te lamineren kan ik er weer vele jaren plezier aan beleven. De kinderen schrijven met bordstift en wissen met een doekje.
De blaadjes zien er als volgt uit...
Je kunt ze op verschillende manieren inzetten.
Wij werken bij ons op school met de handleiding Kompas en daar wordt niet meteen met de tafel van 1, 2 en 10 begonnen. Eerst en vooral wordt er uitgelegd waar de tafels over gaan en leren de kinderen allerlei oefeningen met maal en gedeeld door tot 20 oplossen. Op dit moment kunnen de bovenstaande bladen al worden ingezet. Laat de leerlingen een tafel opschrijven in het hokje bovenaan en laat de buur dan de tekening maken. Bij een maaloefening tekenen de kinderen groepjes, bij de deeltafel tekenen de kinderen een hokje met splitsbenen (zoals in de handleiding).
Daarnaast kun je als leerkracht ook zelf een maal- of deeltafel opschrijven. Daarna moeten de leerlingen dan bij de gekregen tafel een tekening maken. Op die manier kunnen ze ook zelf op zoek naar de oplossing!
Bij het aanleren van een nieuwe tafel zou je de kinderen een tafel kunnen geven. Dan gaan ze zelf op zoek naar de oplossing en gaan ze bijvoorbeeld in de juiste volgorde vooraan in de klas staan. Dan heb je meteen een overzicht van de hele tafel.
De omgekeerde weg is ook mogelijk. Maak zelf een tekening en laat de kinderen er de juiste tafel bij plaatsen. Ook kinderen kunnen een tekening maken waarna een buur de tafel erbij moet schrijven.
Mogelijkheden genoeg!
Wil je dit blaadje graag downloaden. Kijk dan snel even achter deze link!
hallo zelf werk ik niet met kompas. kan je mss eens een voorbeeldje posten van hoe het delen er dan uitziet? alvast bedankt!
BeantwoordenVerwijderen