donderdag 30 augustus 2018

Ook klassikale beloningen in mijn klas - Straffen en belonen deel 7

In de maand augustus postte ik al heel wat rond belonen en straffen in mijn klas. Miste je een aantal afleveringen? Kijk dan zeker eens op het tabblad 'Klasorganisatie'. Ik had het al zes keer over individuele beloningen: van groene tot rode duimen, van bonnen tot bankmedailles. Er is echter nog meer. Anderhalf jaar geleden had ik het er al eens over, maar intussen is er weer het een en ander veranderd. Hoog tijd dus voor een update!

Naast het individuele beloningssysteem heb ik ook iets voor de hele klas uitgedokterd. Vroeger werkte ik hiervoor met letters, maar ik heb intussen iets nieuws, mede dankzij de hulp van mijn co-teacher!


Aan het bord (of ergens anders in de klas) zal ik de volgende drie pictogrammen ophangen. 's Morgens zet ik de pijl bij het groene kaartje. Is de klasgroep niet in orde, dan wordt de pijl naar de oranje kaart verschoven. Van oranje kunnen de leerlingen nog terug naar groen. Eens de pijl van oranje naar rood gaat, blijft die voor een halve dag op rood staan. 's Middags wordt de pijl weer op groen geplaatst.

Wil je deze kaartjes ook graag inzetten of ze aanpassen naar jouw klasthema? Dan kan dat!

Slagen de kinderen erin om een halve dag op groen te blijven staan of gingen ze weer van oranje naar groen, dan verdienen ze een grote, groene duim. Deze zien er als volgt uit...


In mijn klas is het de bedoeling om samen 16 zo'n grote, groene duimen te verzamelen. Vorig jaar had ik ook 16 leerlingen, daarom misschien ook 16. Dit jaar heb ik er 27, maar ik laat het aantal op 16. We zullen zien of ik dit in de toekomst nog aanpas.



Hebben de kinderen 16 groene duimen verzameld, dan krijgen ze een verrassing. Deze verrassingen worden in het begin van het schooljaar klassikaal afgesproken. Een aantal dingen komen van de leerkraccht, andere voorstellen kunnen van de leerlingen komen (en dan vul ik de verrassingen aan). Naar die aanvullingen vraag ik pas na een paar weken. Dan kennen ze het reilen en zeilen van de klas beter en zijn hun suggesties vaak veel haalbaarder ;). Ze mogen ook voorstellen van de leerkracht wegstemmen.

De klassikale verrassingen die in het begin van het jaar al in een bokaal zitten zijn:
1. We koken samen iets in de les
2. Film
3. Extra les muzische
4. 60 minuten gezelschapsspelletjes
5. Iedereen mag een plaatsje in de klas kiezen
6. Pantoffels dragen
7. Elke halve dag een dansje van Just dance
8. Spelletjes op de speelplaats voor 20 minuten
9. Eén dagje zonder huiswerk
10. 2x slingerlezen deze week
11. / (kan ik niet meer toepassen door een andere klaswerking)
12. We maken samen een wandeling
13. Halfuur kleuren (of keuzemuur)
14. Eén uur knutselen
15. Extra speeltijd
16. Halfuurtje spelen met meegebracht speelgoed

Alle voorstellen gaan in een glazen bokaal...


Het blad met beloningen vind je hieronder...


Om een grote groene duim te verdienen, mocht er vorig jaar ook niet té veel naar het toilet worden gegaan. Dat was nogal een probleem. Sommige leerlingen hielden er gewoon van om een wandelingetje te maken. Daarom zette ik ook 'toiletsleutels' in. Die zagen er zo uit...


Er hingen er drie aan mijn deur en als kinderen tijdens de les naar het toilet moesten, dan namen ze automatisch eentje weg. Er kon alleen een duim verdiend worden als niet alle sleutels verdwenen waren. Ik weet niet zeker of ik dit systeem nog zal toepassen. Ik voorzie er vijf in mijn klas en zal ze misschien elke halve dag terug hangen. Het kan ook zijn dat ik het gewoon achterwege laat. Ik zal wellicht zonder sleutels starten, maar als ik merk dat het een probleem wordt, dan hang ik ze misschien toch nog op. Daarom deel ik ze ook graag hier. Dan kunnen jullie zelf beslissen of je ze nodig hebt of niet...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...