Kinderen die een boekje uit hebben gelezen, leggen het in het vakje voorzien in de klas. Ze laten er hun bladwijzer in zitten. Op die manier weet ik wie welk boekje heeft gelezen. Want dat is tenslotte belangrijk om een vlagje te verdienen :). Dat maakt ook dat elke leerling twee bladwijzers heeft. Eentje voor het in te dienen boekje en een om al in het nieuwe boekje te gebruiken.
Samen met de klas gaan we vlagjes proberen te verzamelen, maar dat kan je alleen maar door de boekjes goed te lezen. Sommige leerkrachten vinden dit te verregaand en twijfelen aan het idee om begrijpend lezen aan vrij lezen te koppelen, maar ik heb er een goed gevoel bij en in mijn klas werkt het al een paar jaar.
Eens het boekje in het vakje ligt, laat ik de kinderen op vrije momenten bij mij komen. Ik stel dan een aantal vragen over hun boekje. Indien ze die vragen goed kunnen beantwoorden, mogen ze een vlagje invullen. Uiteraard hoeven ze niet elke vraag juist te hebben. Je voelt zelf wel aan wanneer kinderen het boekje grondig hebben gelezen en hebben begrepen. In het begin zijn de kinderen wat zenuwachtig voor deze ondervraging maar dan stel ik ze gerust. Ze moeten ook beseffen dat dit geen toets is, dat ze mogen missen en ik leg ook grondig uit waarom ik dit doe.
Deze werkwijze heeft natuurlijk als consequentie dat ik zelf alle boekjes uit mijn klasbieb moet gelezen hebben en dat ik van elk verhaal een aantal vragen op papier moet hebben staan. Dit neemt behoorlijk wat tijd in beslag, maar ik deed het voor jullie en ik deel ze graag. Van de volgende lijst bestaan er intussen een vraagkaart.
Wil je de lijst downloaden? Klik dan hieronder.
Ik heb ze zowel op alfabetische volgorde als volgens AVI-niveau
En omdat de afbeelding hierboven misschien weinig zegt, zet ik nog even alle boekjes voor jullie op een rij!
Titel
|
Schrijver
|
AVI
|
Acht negen tien, ik kom!
|
Dirk Nielandt
|
E3
|
Agatha Mistery – Het raadsel van de farao
|
Sir Steve Stevenson
|
E4
|
Avontuur in de woestijn
|
Pieter van Oudheusden en Mark Janssen
|
M4
|
BOE!kids – Boe en de wiffers
|
/
|
M4
|
BOE!kids – de bal van boe
|
Nico De Braeckeleer
|
M3
|
BOE!kids – De tand van Pier
|
Thea Dubelaar
|
E3
|
BOE!kids – pas en de pop
|
Nico De Braeckeleer
|
M3
|
BOE!kids – Wolf heeft jeuk
|
Thea Dubelaar
|
E3
|
Boris krijgt een huisdier
|
Andrew Joyner & Aag Vernelen
|
E3
|
Boris – Ziet het licht
|
Andrew Joyner & Aag Vernelen
|
E3
|
De gouden gans
|
/
|
M4
|
De jongen die ‘wolf’ riep
|
/
|
M4
|
de kat is bang
|
/
|
M3
|
de kleine kip
|
/
|
E3
|
de les van juf leen
|
/
|
Start
|
De muzikanten van Bremen
|
/
|
M4
|
de pot met pap
|
/
|
E3
|
Durk
|
Andrea Kruis
|
M4
|
Een heks in mijn buurt
|
Pieter van Oudheusden en Gerd Stoop
|
AVI 2 (M3)
|
Een nieuwe thuis voor Treesje
|
Frank Pollet
|
E5
|
Feest voor beer!
|
Pieter van Oudheusden
|
E3
|
Foeksia tovert met tijd
|
Paul van Loon
|
M5
|
Geheim agent G. Ruwel – Geen paniek!
|
Michiel van de Vijver
|
M5
|
Geheim agent G. Ruwel – Hebbes!
|
Michiel van de Vijver
|
E4
|
Geheim agent G. Ruwel – Missie geslaagd
|
Michiel van de Vijver
|
E5
|
Gekakel bij de kippetjes
|
Christian Jolibois-Christian Heinrich / Thea Dubelaar
|
M5
|
Geuren in een potje
|
Linda Van Mieghem
|
AVI 5 (E4)
|
Haantje slaapkop en het kippetje dat een pauw wilde zijn
|
Mik Leyssius
|
/
|
Heksje Lilly – De wensenfles
|
Knister
|
E4
|
Het kippetje dat de zee wilde zien
|
Christian Jolibois-Christian Heinrich / Thea Dubelaar
|
E4
|
Het lelijke eendje
|
/
|
/
|
Hiphop in de modder
|
Willemijn van Abeelen en Eefje Kuijl
|
M3
|
Hond bijt Wolf
|
Sylvia Vanden Heede
|
E3
|
Ik weet een mop!
|
Erik van Os en Elle van Lieshout
|
E3-M4-E4
|
Joep – Altijd raak!
|
Michiel van de Vijver
|
M4
|
Joep – Hoogvlieger
|
Michiel van de Vijver
|
E4
|
Joep – Vette pret!
|
Michiel van de Vijver
|
E3
|
Junior Suske en Wiske: Een nacht in de tent
|
Willy Vandersteen
|
AVI 3
|
Juno
|
Wouter Kersbergen
|
M4
|
Kaat Piraat
|
Dirk Nielandt en Andrea Kruis
|
M4
|
Koek koek (Vos en Haas)
|
Sylvia Vanden Heede
|
AVI 3 (E3)
|
Kukel krijgt een broertje
|
Christian Jolibois-Christian Heinrich / Thea Dubelaar
|
E4
|
Lange Wapper en 7 andere griezelverhalen
|
Hilde Vandermeeren
|
AVI 2-3
|
Lien mag naar oma
|
Karel Verleyen
|
AVI 3
|
Luna gaat op paardenkamp
|
Nina Flores
|
M5
|
Met Doebie durf ik!
|
Paul van Loon
|
M4
|
Mol wil niet in bad
|
/
|
E3
|
Oma de Mast
|
/
|
E3
|
Oma Toos in Spanje
|
Rein ten Bruggenkate
|
M4
|
Pas op voor de blauwbil!
|
Monique van der Zanden
|
E3 en E4
|
Pien, noer, tim en de hond
|
Carry Slee
|
AVI 2
|
Rat is zoek
|
Paul de Moor
|
E3
|
Ren voor je kippenleven!
|
Christian Jolibois-Christian Heinrich / Thea Dubelaar
|
M5
|
Sammie en het snotmonster
|
Paul van Loon
|
E4
|
Slim leert vliegen
|
Debora Zachariasse en Alice Hoogstad
|
M3
|
Spik en Spek: De vlieger van Spik en Spek
|
Anneriek van Heugten
|
E3
|
Spik en Spek: Een fluit en een trom
|
Heidi Smits
|
M3
|
Spik en Spek: Een pop in het bos
|
Marc de Bel
|
E3
|
Spik en Spek: Het plan van Spik
|
Heidi Smits
|
M3
|
Spik en Spek: Het spook in de bal
|
Marc de Bel
|
E3
|
Spik en Spek: Kik in nood!
|
Marc de Bel
|
E3
|
Spik en Spek: Spek is boos
|
Moniek Vermeulen
|
M3
|
Spik en Spek: Spek met ei
|
Anneriek van Heugten
|
E3
|
Spik en Spek: Spik en Spek in bad
|
Moniek Vermeulen
|
M3
|
Spik en Spek: Spik is ziek
|
naar een idee van Marc de Bel
|
M3
|
Spik en Spek: Spik, Spel en Dol
|
Moniek Vermeulen
|
M3
|
Spik en Spek: Wat een weer!
|
Anneriek van Heugten
|
E3
|
Verzin een list!
|
Annet Jacobs
|
E4
|
Vos en Haas op het eiland
|
Sylvia Vanden Heede
|
AVI 4 (M4)
|
Waar is juf wies?
|
Carla van Kollenburg
|
M3-M4
|
Wacht op antwoord
|
Karla Stoefs en Coen Hamelink
|
M6
|
Weg met die rotbui!
|
Paul van Loon
|
M4
|
Elke vraagkaart is op dezelfde manier opgebouwd en dat zie hieronder...
Ik start met de titel en de auteur(s), maar je vindt er ook de flaptekst, vragen, thema's, niveau, uitgeverij en aantal pagina's. Genoeg info dus om meteen aan de slag te gaan.
Wil je deze fiches graag allemaal naar je toe gestuurd krijgen? Dan kan dat! Laat je e-mailadres in een reactie hieronder achter of stuur meteen een mail naar gietjescorner@hotmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten