zaterdag 18 augustus 2018

Rode duimen in straffen en belonen deel 3

Ik heb het op mijn blog nu al uitgebreid over mijn groene duimen gehad, maar ik wil je uiteraard ook nog iets meer vertellen over die rode. Sommige leerkrachten en ouders gaan niet echt akkoord met mijn beloningssysteem, maar voor mij werkt het wel. Ik werk er graag mee en ook de kinderen kunnen er zich meestal in vinden. Daarom blijf ik het in mijn klaspraktijk gebruiken. Misschien verander ik later nog van gedacht, maar voorlopig blijf ik ermee werken. Kinderen leren er vooral iets mee naar mijn aanvoelen en het is ook een systeem waarbij het zeker niet alleen om prestaties draait.

Mijn leerlingen kunnen dus groene en rode duimen verdienen. Over de groene had ik het hier en hier al. Het kan echter ook gebeuren dat er iets voorvalt dat niet door de beugel kan. Jullie kennen zelf wel voorbeelden van zo'n gedrag. Dan deel ik een rode duim uit. Deze duim hangen de leerlingen terug aan hun duimspaarkaart.


In het hok bovenaan plak ik een foto van de leerling.

Wil je deze kaart ook gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

Als een leerling drie rode duimen heeft verzameld, neem ik die 's avonds weg en schrijf ik een rode bon. Deze noemen we een 'kan beter-bon' en ziet er als volgt uit...


Wil je deze bonnen ook graag inzetten? Klik dan hieronder op de link. Ik plakte deze kaartjes trouwens allemaal op rood papier!


Ook deze bonnen kunnen bewaard worden in de bonnenbus. Dit is een omslag - voorzien van een label - op de laatste bladzijde van de schoolagenda.


Het labeltje kun je hieronder downloaden...

Bij drie rode duimen moeten de kinderen drie 'OEPS-kaarten' trekken. Hier kiest de leerling niet, de leerkracht pikt er (de meest toepasselijke) straf uit. Het volgende saat op de OEPS-kaarten...
* Schrijf drie complimenten neer
* Ruim alle papiertjes op tijdens de speeltijd
* Sta een speeltijd aan de kant
* Tijdens het slingerlezen schrijf je een thema uit het Alfabeestje over
* Het volgende huiswerk schrijven maa je helemaal, ook 'mag'
* Lees deze week 3x in plaats van 1x
* Noteer 20 tafels en los ze op
* Het eerste kwartier van de turnles zit je aan de kant
* Schrijf 20 onthoudwoorden
* Je doet een dag niet mee aan de tussendoortjes
* Je doet niet mee aan het spelletjeskwartier (uitleg vind je op mijn blog!)

De OEPS-kaarten zien er als volgt uit...



Wil je ze ook graag inzetten in je klas? Download ze dan snel!



2 opmerkingen:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...