woensdag 15 augustus 2018

Even herhalen... ik differentieer met kaas!

Ik dokterde het volgende systeem vorig schooljaar al uit en ik ben van plan om het dit jaar nog veel meer toe te passen. Een tijdje terug vatte ik immers het idee op om beetje bij beetje al mijn werkboeken eruit te zwieren en zelf blaadjes te maken, op maat van mijn leerlingen met mogelijkheden voor iedereen.

Omdat ik het artikel zelf niet meteen terugvond op mijn blog vind ik het geen overbodige luxe om het differentiëren met kaas nog even te hernemen ;). Ik zet het nu meteen ook op het tabblad 'Geronimo Stilton' en 'Klasorganisatie'. Dan heb je het direct bij de hand als je het nodig hebt.

De laatste jaren gaat er heel veel tijd en aandacht naar individueel aangepast onderwijs. Kinderen moeten genoeg uitgedaagd worden, maar verdienen ook zorg op maat als ze ergens niet zo goed in zijn. Daarom bedacht ik de volgende manier om kinderen op verschillende snelheden te laten werken. Ik weet dat er al heel wat methodes bestaan, maar deze vind ik handig en gebruiksvriendelijk tegelijk. Je hebt niet veel materiaal nodig en je sluit eigenlijk niemand uit. Het is ook makkelijk om een kind in de loop van de tijd naar een andere groep te laten overstappen. Ik maak gewoon gebruik van onderstaande kaartjes.

Eerst maakte ik gebruik van deze versie...


Maar ik merkte dat ik voor sommige kinderen een onderscheid moest kunnen maken tussen rekenen en taal. Daarom maakte ik nog de volgende kaartjes...


Dit jaar start ik meteen met het onderscheid tussen taal en rekenen, voor elk kind. Ook al hebben ze hetzelfde aantal kaasjes voor taal als voor rekenen.

Alle blaadjes die ik nu maak, voorzie ik van een 'kaasjescode'. Kinderen die niet snel werken hoeven alleen de oefeningen waar één kaasje bij staat te maken. De gemiddelde leerling maakt alle opdrachten met één én twee kaasjes en bij de drie kaasjes worden de knapste kinderen uitgedaagd om nog wat dieper na te denken. Zij maken dan eigenlijk alle oefeningen. Uiteraard kun je ook zeggen dat ze alleen de drie kaasjes hoeven te maken. Dat beslis je zelf als leerkracht.

Door op deze manier te werken, merk ik dat ook minder snelle werkers eens eerst klaar kunnen zijn met hun blad. Bovendien houden snelle leerlingen van de extra moeilijkheden. 

Hoe ik de kinderen onderverdeel wat kaasjes betreft? Ik baseer me op de resultaten van de LVS van het eerste leerjaar. Meestal ligt dat in de lijn van de capaciteiten van een leerling. Al ben ik eigenlijk niet echt een voorstander van al die testen. Maar het is een goede waardemeter om te starten. Aangezien ik de kaartjes gewoon met velcro aan de bank bevestig, kan ik een kind makkelijk laten veranderen van groep. Dan gaan ze bijvoorbeeld van 1 naar 2 kaasjes voor taal of van 3 naar 2 kaasjes voor rekenen.

Wil je alvast nu al aan de slag met de kaartjes? Download ze dan hieronder!

1 opmerking:

Alle oplossingen van de woordzoekers

 Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...