Ik heb hier altijd wel iets te doen en er staan heel veel opdrachten op mijn to-do-lijst, maar waar ik nu echt eens werk wil van maken is van het maken van lesfiches. Misschien heb ik wel te lang getwijfeld en brengt het niet op wat ik ervan verwacht, maar knopen doorhakken is de boodschap.
Ik zal in het kort proberen uit te leggen waar ik mee worstel. Vaak zit ik nogal met wat frustraties wat handleidingen betreft. Ik hou er niet echt van, maar kan er eigenlijk ook niet zonder. Elke dag opnieuw een tiental lessen zelf ontwikkelen is een utopie. Ik besef al een hele tijd dat dit niet mogelijk is. Daarom wil ik eigenlijk beetje bij beetje alle lessen uit de handleidingen naar mijn hand zetten. Sommige eruit gooien, andere dan weer lichtjes wijzigen om dan nog andere misschien integraal te gebruiken. Nu gebeurt dit voorbereiden en aanpassen veel te vaak gehaast of zelfs overhaast (waardoor ik niet altijd bereik wat ik zou willen bereiken) en ook achteraf lopen er een aantal dingen verkeerd. Ik werk dan het een en ander uit, maar als ik het jaar nadien op zoek ga naar het gemaakte materiaal, vind ik het niet snel genoeg meer terug of vind ik het helemaal niet zo goed meer. Heel erg vervelend allemaal.
Mijn vraag naar jullie toe is dus of jullie nog met echte lesvoorbereidingen werken of hoe jullie dat precies aanpakken.
* Volg je de handleiding gewoon integraal? Zo ja, van welke handleidingen zijn jullie helemaal weg?
* Neem je notities op de handleiding zelf of werk je op een blad apart?
* Wat doe je precies met de hele resem doelen? Pik je er een aantal uit of zet je ze gewoon allemaal in je agenda?
* Wie maakt er nog een lesfiche en hoe doe je dat?
* Hoe bewaar je de blaadjes die je bij bepaalde lessen hebt gemaakt?
* Wie werkt ook met eigen lessen en niet meer met een handleiding en hoe ging je te werk? Hoe bouwde je dit op en hoeveel tijd nam dat ongeveer in beslag?
Ik zou het heel fijn vinden, moesten er wat reacties komen! In de toekomst zal ik trouwens ook al mijn lesfiches hier met jullie delen (of jullie nu voor of tegen zijn :) ). Uiteraard zal daar weer heel wat herwerkt of zelf bedacht materiaal bij zitten!
Moest je liever persoonlijk reageren, dan kan dat uiteraard ook altijd op gietjescorner@hotmail.com.
Tot morgen!
Bronnen:
* http://demet.nl/article_read.php?a=3149
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Alle oplossingen van de woordzoekers
Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...
-
De dagen van de week zijn een vast onderdeel van de leerstof in het tweede leerjaar. Omdat dit voor sommige kinderen wel abstract kan zijn, ...
-
De meeste onder mijn lezers kennen de actuaquiz wel. Ik heb volgend jaar geen vaste klas meer, maar ik wil speciaal voor jullie wel nog we...
-
In het eerste leerjaar leren de kinderen lezen . Het is schitterend om te zien hoe de kinderen beetje bij beetje woorden kunnen gaan decoder...
W.O. werken wij zelf helemaal uit. Wij maken zelf werkbundels per thema en lesvoorbereidingen.
BeantwoordenVerwijderenMuzische vorming werken we ook zelf uit. Hiervoor maken we ook een voorbereiding (muzische fiche). Eigenlijk passen we bijna elk jaar opnieuw wat aan. Of we werken nieuwe thema's uit en laten oude vallen.
Voor rekenen en taal werken we met een handleiding. Ik noteer bij in de handleiding. Anders vind ik het toch niet meer terug.
Eigen werkbladen en oefeningen stop ik gewoon bij in de handleiding.
Je kan volgens mij nooit de perfecte voorbereiding op papier hebben die voor jaren perfect is. Elke klas is anders. Sommige werkvormen lukken heel goed bij de ene klas en minder goed bij een andere...
Ik probeer wel steeds na de les in de handleiding te noteren als ik iets ervaren heb dat moeilijk ging. Zo hoop ik dat volgend jaar te vermijden ;)