dinsdag 6 september 2016

Meten en metend rekenen, het prille begin

Een heel kort berichtje vanavond want veel tijd rest er me vandaag niet meer. Zoals jullie al lang weten ben ik met tientallen dingen tegelijkertijd bezig. Niet altijd makkelijk, maar ik heb het gevoel dat het soms echt niet anders kan.

In de vakantie dacht ik ook na over mijn rekenonderwijs. Ik moet zeggen dat de nadruk bij mij op getallenkennis en vooral op bewerkingen ligt, maar ik wil dit jaar nog meer inzetten op toepassingen, meetkunde en meten en metend rekenen. Over dat laatste vakonderdeel gaat het vanavond. Ik wil de lessen uit Kompas wat herwerken want ik vind de werkbladen vaak ontoereikend. Soms te druk en onoverzichtelijk, andere keren niet te linken met het doel dat moet nagestreefd worden. In het wilde weg beginnen, is niet aan mij besteed dus maakte ik vanavond al een paar documenten waar ik morgen mee aan de slag kan.

Eerder deelde ik al eens alle rekendoelen voor het tweede leerjaar en misschien is het handig om deze nog eens ter hand te nemen. Je kunt ze hier downloaden.

Ik wil de onderwerpen van de lessen zoveel mogelijk behouden en daarom maakte ik een overzicht van alle lessen meten en metend rekenen.


Wil je dit overzicht ook gebruiken? Klik dan hier!

Maar ik wil ook de doelen bewaken wanneer ik met de lessen aan de slag ga. In de concordantielijst staan er een behoorlijk aantal leerplandoelen, maar die wil ik graag reduceren. Het is immers niet mogelijk om aan tien doelen tegelijk te werken. Om toch een overzicht te behouden, maakte ik een tabel. Zo kan ik bewaken of ik niet steeds aan dezelfde doelen werk, maar dat ze allemaal zo veel mogelijk aan bod komen.


Wil je ook met deze tabel aan de slag? Klik dan hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...