zaterdag 28 oktober 2017

RALFIlezen met een aantal voorbeeldteksten

Eind vorig jaar schreef ik hier al eens iets over Ralfilezen. Ik begon in oktober 2016 - op aanraden van Lise Nicodeme - met deze vorm van lezen en ik ben er echt heel tevreden over. Weet je niet waarover het gaat? Lees dan zeker ook eens het blogpostje van 5 december 2016.


De theoretische, uitgebreide uitleg vind je onder de link hierboven, maar ik vat graag nog eens alles samen. Ralfilezen houdt in dat de kinderen een hele week dezelfde tekst lezen. Door te oefenen, te herhalen en voor te zeggen, leren ze woordbeelden kennen en herkennen en tanken ze leesvertrouwen.
* Bij mij in de klas gaat het door in de maanden oktober, december, februari, april en juni (en wordt afgewisseld met dobbellezen - meer uitleg over deze leesvorm vind je op het tabblad lezen).
* Op vijf (of toch minstens vier) verschillende dagen wordt de tekst gelezen.
* Waneer de tekst is gelezen (op het einde van de week), wordt ze in de leesmap bewaard (kinderen kunnen op die manier thuis tonen dat ze zo'n moeilijke teksten wel degelijk kunnen leren lezen).
* De tekst wordt niet alleen gelezen, hij wordt ook besproken naar inhoud en naar woordenschat. Op die manier leren de kinderen heel wat nieuwe woorden kennen. Die woorden hang ik op in de klas.

Ik maakte een hoofding...


en een document waar ik alle woorden kan intypen


Wil je hoofding of de woordkaarten gebruiken? Kijk dan hieronder.
De woordkaarten bewaar ik niet, ik vervang ze gewoon altijd. Zodat ze wel steeds dezelfde grootte hebben. Maar aangezien er elk jaar andere teksten worden gelezen (dat leg ik jullie later wel uit) vind ik het niet nodig om ze allemaal op te slaan.


De teksten haal ik allemaal van de site ralfilezen.nl, maar ik paste ze hier en daar wat aan. Intussen heb ik er al tien klaar. Ze werden allemaal op dezelfde manier opgemaakt. Op het eerste blad staat de tekst, op het tweede blad staan er leesmannetjes. Daar kunnen de kinderen aanduiden wanneer ze de tekst hebben gelezen. Al mijn leesblaadjes uit de leesmap werden van die leesmannetjes voorzien waardoor ik ze hier ook op de teksten plaatste. De teksten gaan na elke week immers mee naar huis.


Het is de bedoeling om zoveel mogelijk teksten in de komende vakantie uit te werken. Daarna geef ik een brief mee aan mijn kinderen zodat zij zelf een keuze kunnen maken welke teksten ze in de klas graag willen lezen. Op die manier sluiten de teksten nog meer aan bij hun eigen leefwereld. Uiteraard is het de bedoeling om later alle teksten en ook de begeleidende brief hier te delen. 

Maar ik maakte er dus al tien en deze vind je hieronder.

Hopelijk krijgen jullie ook zin om met deze vorm van lezen aan de slag te gaan. 
Ik wens jullie alleszins een deugddoende vakantie! Ik probeer hier heel wat ideeƫn neer te schrijven!

3 opmerkingen:

  1. Ik ga dit uitproberen, ik kijk alvast uit naar nog meer teksten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schreef er vandaag weer een hele lading dus ik deel er straks zeker weer een tiental!

      Verwijderen
  2. Ik vind het echt ongelofelijk wat jij allemaal uitwerkt. Je bent een grote bron van inspiratie voor mij.
    Ik zit met een vraag over het ralfilezen. Je moet altijd een tekst net boven het niveau van het kind nemen heb ik begrepen. Maar bij deze teksten staan geen niveau's. Heb ik dit dan fout begrepen?

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...