Het was de bedoeling om vandaag weer iets groots te lanceren, maar mijn energiepeil laat het even niet toe. Barstende hoofdpijn en dat al een paar dagen. Er waren wat stresstoestanden, zowel privé als op het werk dus ik geef mezelf wat tijd. Maar er komt dus nog heel wat. Andere actieve werkvormen om te lezen en heel veel materiaal. Blijf Gietjes Corner dus zeker in de gaten houden. Hopelijk kan ik morgen een frisse neus halen tijdens mijn wekelijkse voetbaltraining en plukken jullie daar komend weekend de vruchten van :).
Toch wilde ik vandaag graag nog iets met jullie delen want anders wordt de stapel met 'nog te schrijven blogpostjes' veel te groot.
Doorheen de jaren ging ik op zoek naar de beste manier om bewerkingen aan te brengen. Daarom legde ik verschillende handleidingen naast elkaar en daaruit probeer ik dan de ideale les met een functioneel werkblad samen te stellen. Dit staat eigenlijk nog niet op punt, maar ik probeer niet te streng voor mezelf te zijn. Het is immers een serieuze zoektocht en een behoorlijke tijdrovende klus. Zo ben ik me nu aan het verdiepen in Kompas, De Wiskanjers, Reken Maar, Katapult en Wiskidz. Ik moet het van de meeste wel met de werkboeken stellen, alleen van Katapult en Kompas heb ik ook de handleiding ter beschikking. Moesten er mensen zijn die iets liggen hebben en het toch weggooien, let me know ;).
Bij het rekenen tot aan 20 wordt in het tweede leerjaar ook de sprong over de 10 herhaald. Dit is immers nodig voor de opstap naar 100. Sommige kinderen zitten echter al te rillen op hun stoel als ze nog maar het woordje brug horen. Daarom laat ik dat eigenlijk al jaren achterwege. Vroeger werkten we met splitsbenen en met haakjes, maar ook die haakjes gooide ik al een hele tijd geleden overboord. In De Wiskanjers zag ik blaadjes met oefeningen waarbij de leerlingen tegelijk moeten kleuren of schrappen. Ze zullen het me wellicht niet kwalijk nemen als ik hieronder even een voorbeeld aanhaal.
Vroeger werkte ik met staafjes en losse (en die heb ik nu ook al gebruikt tot 10), maar voor sommige zwakke kinderen is dat nog altijd moeilijk. Het handelen met de blokken en het blijven geconcentreerd werken, het juist tellen,... Daarom besloot ik om een hulpboekje te maken. Voor het ogenblik merk ik een evolutie bij mijn mindere rekenaars, maar het is nog te vroeg om te zien of het echt werkt.
Hallo
BeantwoordenVerwijderenIk heb nog een handleiding wiskidz zie ik je met plezier bezorg uit dankbaarheid door alle materialen die je hier en op facebook deelt. Stuur me maar een mailtje: juflisa@gbsdegobbel.be
Groetjes
Lisa