zondag 16 februari 2014

21 algemene doelen muzische vorming!

Zoals jullie wel al gemerkt hebben, ben ik soms echt wel met 1001 dingen bezig. Voor mij is dat boeiend, voor de wederhelft vooral onbegrijpbaar. Hij snapt maar niet dat ik zoveel projecten kan laten rondslingeren terwijl ik alweer met iets nieuws ben begonnen. Eigenlijk moet ik hem wel een beetje gelijk geven, maar ik hoop dat er ooit wat rust in dat hoofd van mij komt :).

Voor het ogenblik ben ik bezig met carnavalversiering, het maken van breukencirkels, het verzamelen van concreet materiaal voor de tafels, het knippen van getalkaartjes tot 100 en nog zo veel meer. Daar komt nog eens bij dat ik nog heel wat nieuwe ideeën op Pinterest heb gevonden die in mijn hoofd ook stilaan vorm aan het krijgen zijn. Heel wat ideeën dus, weinig afgewerkte projecten.

Een tijdje geleden vertelde ik jullie trouwens ook dat ik mij eens wilde verdiepen in alle doelen voor mijn klas. Ik deed dat eerder voor een stuk al voor spelling, maar ik boog me een hele tijd terug ook al eens over muzische vorming. Dit jaar is dit ook één van onze prioriteiten op school en aangezien ik in de stuurgroep zit, zet ik ook hier graag mijn schouders onder.

Bij deze is het dus tijd om projecten af te werken en daar begin ik nu meteen mee. Muzische vorming bestaat zoals jullie misschien wel weten uit vijf domeinen. Dat zijn beeld, drama, beweging, muziek en muzisch taalgebruik. Het is zo dat elk onderdeel zijn eigen leerplan heeft en dus ook bijhorende leerplandoelen. Daarnaast zijn er zelfs nog 21 algemene doelen.

Die 21 algemene doelen zijn heel ruim en soms moeilijk te begrijpen. Toch is het de bedoeling dat je deze gaat gebruiken om je lessen te duiden. Achteraf kun je ze meer specificeren door ook doelen uit de deelleerplannen te halen. Het is zo dat jij in een welbepaald leerjaar niet alle doelen moet aanraken, maar er zijn toch enkele verplichtingen. Later meer hierover!

We beginnen dus met de algemene doelen en die moet je eerst goed onder de knie hebben voor we verder gaan. Probeer ze zo accuraat mogelijk te gebruiken. Je zult soms behoorlijk moeten zoeken welk doel nu echt het best bij je les past, maar dit document zal je daar zeker bij helpen. Onder de algemene doelen vind je meer uitleg zodat je sneller kan uitmaken welk algemeen doel bij je les past.

Het is zo dat de eerste 11 doelen er zijn rond beschouwen, de andere 10 handelen over creëren. Ik zet ze hieronder even op een rij:

BESCHOUWEN
1. Intensief gebruik maken van alle zintuigen
2. De wereld, en in het bijzonder de muzische expressie daarvan, met een open houding benaderen
3. De eigenheid van de muzische expressievorm aanvoelen, begrijpen en waarderen
4. Gevoelig zijn voor het overdrachtelijk of symbolisch karakter van een muzische expressievorm
5. De ander in zijn expressie willen ontmoeten
6. De band leggen met de eigen innerlijke wereld
7. Willen kennis maken met de wereld van de kunst
8. Genieten van ene kunstzinnige expressie of een kunstwerk
9. Over kunst communiceren
10. Ervaren dat het schoonheidsbeleven of de smaak van mensen verschilt
11 Over kunstzinnige expressies een oordeel geven

CREËREN
12. Erop gericht zijn de eigen ervaringen, ideeën, gevoelens en waardering in muzische talen uit te drukken
13. Erop gericht zijn muzische expressiemogelijkheden te exploreren en ermee te experimenteren
14. Technische vaardigheden in verband met muzische vormgeving trachten te beheersen
15. Je voorstellingsvermogen, je fantasie of je verbeelding durven aanspreken
16. Gericht zijn op een oorspronkelijke vormgeving
17. Gericht zijn op een verstaanbare of sprekende vormgeving
18. Werken vanuit geloof in je eigen kunnen
19. Genoegen beleven aan muzisch bezig zijn
20. Overal mogelijkheden tot muzische vormgeving ontdekken en toepassen
21. Het muzisch bezig zijn zelf kunnen verrijken en sturen (leren leren)

Als je deze doelen nu allemaal op een rij ziet, is het de bedoeling dat je per muzische les op zoek gaat naar één doel rond beschouwen en één rond creëren. Kies natuurlijk diegene die het best bij jouw lesvoorbereiding passen. Doorheen het jaar moet je dan proberen zo veel mogelijk doelen aan te snijden en dit over de verschillende domeinen heen.  Ik wil daarmee zeggen dat het niet de bedoeling is dat je bijvoorbeeld vijf keer doel 1 neemt en geen enkele keer doel 7. Neem je een doel nog een tweede keer dan kun je hem wel aan een ander onderdeel van muzische linken.

Hieronder zie je een tabel waar je eigenlijk alles goed kunt op bijhouden. Wij doen dit nu ook bij ons op school. Later is het natuurlijk de bedoeling om ervoor te zorgen dat elk doel in elk domein aan bod komt en dit doorheen de hele lagere school.


Wens je deze tabel te gebruiken dan kan dit. Kijk dan hier.

Wij zijn dus in september aan deze tocht begonnen en het is de bedoeling dat er binnen een drietal jaar zeker een leerlijn op tafel ligt. Ik vind deze termijn nogal lang dus probeer ik zelf het één en ander uit te dokteren. Ik hou jullie hier op mijn blog zeker op de hoogte. Dan scheelt dit wellicht weer een pak werk voor jullie als jullie met muzische vorming aan de slag moeten!

Fijne zondag!


Bronnen:
* http://www.vvkbao.be/materiaal/muzische-opvoeding-algemeen-deel
* http://www.mariebogaert.com/dirk/resources/leerplannen%20en%20eindtermen/VVKBaO/LEERLIJN%20OP%20BASIS%20VAN%20DE%20DOELEN%20VERSIE%20SEPTEMBER%202011%20DRUKWERK%20RV.pdf
* leerplannen muzische vorming

3 opmerkingen:

  1. Als ik het begin lees, dan is het precies een beschrijving van mezelf ;-)
    Heel handig zo'n tabelletje!!! Want dan ben je tenminste zeker dat je alle doelen bereikt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben blij dat ik niet de enige ben en misschien kan ik dit wel gebruiken bij mijn ventje -> dat ik helemaal niet zo'n apart geval ben :). Moest je de tabel in een document wensen, dan roep je maar!

      Verwijderen
    2. Hoi Gietje, prachtige uiteenzetting, en zeer handige tabel die jij hebt gemaakt! Wij zijn met onze school ook actief op weg rond wat jij hierboven allemaal hebt beschreven. Het overzicht per deeldomein is dus echt een handig hulpje.

      Verwijderen