dinsdag 23 september 2014

Samen naar de top!

In de eerste weken en maanden van het tweede leerjaar komt het erop aan om zoveel mogelijk leerstof van het eerste nog eens te herhalen. Zo merk je dat de oefeningen tot aan 10 zeker nog wat geautomatiseerd moeten worden. Bij sommige kinderen gaat dat heel snel, anderen hebben dan weer wat meer tijd nodig. Voorlopig doe ik nog heel veel klassikaal, maar naar de toekomst toe denk ik dat het belangrijk is dat kinderen genoeg uitdaging krijgen. Ik denk dan ook dat ik sommige kinderen misschien iets anders zal laten doen tijdens de korte herhalingsmomenten.

Hierin ben ik eerlijk gezegd nog wat zoekende. Het is uiteraard makkelijker om de hele klas hetzelfde te laten doen. Dan hoef je maar één iets voor te bereiden en dan hoef je je maar met één groep bezig te houden. Toch besef ik dat bepaalde kinderen die extra oefeningen tot 10 en tot 20 eigenlijk niet meer zo vaak nodig hebben. Daarom zou ik het ideaal vinden om die leerlingen iets anders te laten doen. Ik ben er echter nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Vroeger dacht ik aan een spel, maar dat kan dan weer averechts werken voor de kinderen die wel nog moeten herhalen. Werken in een werkbundel doen ze al zo vaak en is misschien ook niet meer zo boeiend... Misschien doen ze gewoon ook liever mee met de groep...

Wat differentiatie betreft kan ik dus echt wel nog wat tips gebruiken. Zijn er mensen die met niveaugroepen werken of die ook bij korte herhalingsmomenten differentiëren? Laat hieronder dan zeker een reactie achter of mail naar gietjescorner@hotmail.com.

Bon, eigenlijk een hele omweg om te zeggen wat ik jullie vandaag wilde zeggen :). Ik vertelde hier eerder al iets over een klassikale oefening. Het ging over een opdracht met ballonnen via de site Onlineklas. Ik zei er toen ook meteen bij dat ik jullie hier nog een foto van mijn klaswand zou laten zien. Eerst en vooral knipte ik drie kleuren ballonnen uit. Het zou kunnen dat ik nog andere kleuren neem, maar dat zie ik later dan wel weer.


Het ene kleur gebruikte ik nu al voor de rekenoefeningen tot aan 10, een ander kleur voor de oefeningen tot aan 20. Op die manier zie je duidelijk hoe de kinderen - bij welke soort oefening - presteerden.



Voordelen van deze manier van werken:
* Kinderen hoeven niet altijd een werkblaadje in te vullen om effectief te oefenen (je merkt dat ze die kolommen tegen tijd anders te snel beu zijn).
* Kinderen zien het als een spel terwijl ze wel effectief met rekenen bezig zijn.
* Samen krijgen ze punten, dat wil zeggen dat ze in groep moeten leren werken.
* Het moet stil zijn in de klas zodat de kinderen zich kunnen concentreren. Ze merken dat het met lawaai veel moeilijker rekenen is.
* Kinderen leven mee met elkaar en hopen zo het vorige record te verbreken.
* De kinderen ervaren een succes en sommigen maken dit niet elke dag mee. Dit kan hun zelfvertrouwen een boost geven!

4 opmerkingen:

  1. Leuk idee! kies je dan 1 leerling uit om het antwoord te geven of laat je de klas te samen het antwoord zeggen of....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ieder kind op zijn of haar beurt. Dat gaat behoorlijk snel. De kinderen staan allemaal achter hun stoel. Maken ze een fout, dan moeten ze gaan zitten.

      Verwijderen
  2. Ik vind het ook een super idee! Stel me ook dezelfde vraag als 'anoniem'.
    Ik heb zelf 22 leerlingen in de klas. Werkt het dan ook?
    Hoelang zijn ze er ongeveer mee bezig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie. Ik heb 19 kinderen in de klas en dat werkt perfect. Gewoon iedereen recht achter z'n stoel, om de beurt antwoorden. De ballonnen gaan ook steeds sneller waardoor er vaker kinderen moeten gaan zitten. De kinderen leren zich op die manier ook goed concentreren. Ik denk dat dit een 5-tal minuten in beslag neemt.

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...