maandag 12 januari 2015

Leesvernieuwingen - deel 3A

Het voorbije weekend had ik het al over de leesvernieuwingen op onze school, maar ik had het eigenlijk nog niet over ons grootste project, namelijk de aanpassing van het tandemlezen. Het is zo dat wij voor lezen al jaren een samenwerking tussen het tweede en vijfde leerjaar lopen hebben. Tot voor kort lazen de kinderen gewoon een boekje met hulp van een oudere leerling. Het vijfde kreeg een controlerende functie en de kinderen van het tweede probeerden zo goed mogelijk te lezen.

Doordat de inbreng van de vijfdeklassers eigenlijk miniem was, dachten we er de voorbije grote vakantie over na om het tandemlezen over een volledig andere boeg te gooien. Het kostte ons wel wat tijd en voorbereidingswerk, maar ik moet zeggen dat we nu wel tevreden zijn over het resultaat.

We werkten in totaal vijf verschillende activiteiten uit en daar wil ik het vandaag over hebben.

Toneellezen

Halverwege november vorig jaar had ik het er hier al over. Het komt erop neer dat kinderen een tekst van een toneelstukje lezen en dat zo goed mogelijk oefenen. Achteraf mogen ze het stuk van dit verhaal in de poppenkast spelen. Daarvoor maakten we van ieder personage een popje. De figuren werden uitvergroot, gelamineerd en voorzien van een brochettestok. Ik ben er nog niet uit of dit de beste manier is want eigenlijk gebeurt er niet veel in die poppenkast. Je ziet gewoon de figuurtjes en voor de rest is er niet veel beweging. De kinderen moeten zich immers nog te veel concentreren op hun tekst (terwijl dit anders is als je de tekst van buiten kent). Dat neemt wel niet weg dat de kinderen het heel leuk vinden! Er moet tijdens het oefenen wel altijd op gehamerd worden dat kinderen de tekst met gevoel moeten lezen en dat één keer doorlezen niet genoeg is.

Als materiaal gebruiken wij de boekjes van Zwijsen. Elk groepje - met telkens één begeleider uit het vijfde en meerdere kinderen uit het tweede - krijgt een stuk tekst uit het boek. Die oefenen ze dan voor een 15-tal minuten. Daarna wordt elk stuk verhaal in de poppenkast gespeeld zodat iedereen het vervolg of het voorafgaande deel ook kent.

Maar ik zeg het, dat met die poppenkast staat misschien nog niet helemaal op punt. Zijn er bij jullie die met toneellezen werken? Dan zijn alle tips hieronder of via gietjescorner@hotmail.com zeer zeker welkom!

Alvast bedankt en ik wens jullie allemaal een heel fijne werkweek!

Over de andere vier hoeken heb ik het de komende dagen!


Bronnen:
* http://www.boek.be/boek/9789048710287

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...