zondag 11 januari 2015

Leesvernieuwingen - deel 2

Gisteren had ik het dus over mijn leesmap en vandaag wil ik het nog eens over slingerlezen hebben.
Een hele tijd geleden kon je er hier al iets over lezen. Het is niet mijn bedoeling om in herhaling te vallen en dus kun je best even daar eerst een kijkje nemen als je niet weet waarover het gaat. Ik wil het vandaag vooral even oven mijn ervaringen hebben.

De bedoeling van slingerlezen is om de kinderen vrij te laten lezen en dit 2 keer 15 minuten per week. Tijdens de bijscholing opteerden ze voor een intense periode van 6 tot 8 weken iedere dag, maar dat zie ik eerlijk gezegd minder haalbaar. Ik kies dus voor twee momenten in de week. Daarnaast hebben ze ook nog eens een halfuur tandemlezen op dinsdag (waar ik het morgen over zal hebben).

Meestal probeer ik op maandag en donderdag vrij te lezen, maar het kan uiteraard ook op vrijdag. Het hangt een beetje af van de tijd die over blijft.

Werkwijze:
* Kinderen kiezen tussendoor op hun gemak een boek (niet met te veel samen). Ze weten dat ze best een boekje vastnemen om het te kiezen. Zo kunnen ze de flaptekst eens lezen of kunnen ze de binnenkant even beter bekijken.
* Tijdens het kwartier zitten de kinderen op een plaatsje in de klas (maakt niet uit waar!) en ze lezen 15 minuten in stilte. In het begin lijkt dit wat moeilijk, maar naarmate ze het gewoon worden is dat eigenlijk heel leuk. Als leerkracht lees je ook mee!
* Na dat kwartier bergen ze hun boekje op. Wanneer hun boekje uit is, mogen ze een vlaggetje invullen. Tijdens het kwartier lezen laat ik ze wel nooit invullen of een nieuw boekje kiezen. Anders worden de andere kinderen gestoord.



Het vlaggetje vind je hier.

Werkpunten
* In het begin is dat vooral het aandachtig lezen en dit voor 15 (soms lange) minuten, maar je zult merken dat dit gaandeweg beter wordt. De kinderen worden het gewoon en de meesten vinden het heel leuk. Ik liet de klas vrijdag stemmen tussen slingerlezen en voorlezen en er waren er maar 3 van de 19 die voor voorlezen kozen.
* Het kiezen van de boekjes verloopt soms moeizaam, maar na wat tips lukt het de meeste kinderen beter. Ze moeten vooral een boekje kiezen die hen aanspreekt én die voor hen leesbaar is (dus niet te moeilijk, maar zeker ook niet te gemakkelijk!)
* Ik heb nu nog een paar kinderen die steeds de makkelijke boekjes nemen omdat ze dan sneller een vlagje kunnen invullen. Ik zei in het begin dat we er 100 in een jaar proberen te lezen, maar dat lijkt me nu een minder goed idee om dit vooraf te zeggen. Misschien moet ik er vanaf nu eigenlijk geen streefdoel meer op plakken. Op die manier lezen ze niet voor die vlagjes, maar gewoon voor het plezier (hoop ik :) ).


Zijn er van jullie die ook al aan de slag gingen met slingerlezen of die op een andere manier vrij lezen? Dan zijn jullie tips meer dan welkom! Je kunt ze hieronder achterlaten of je mag me altijd een mailtje sturen!

2 opmerkingen:

  1. Leuk!
    Wij houden op school om de weken een leessalon.
    Dat is gekoppeld aan het bieb-bezoek. Een half uurtje voor de middag gaan alle kinderen dat in de hele school bij een juf of meester zitten met een boek.
    De kinderen zijn onderverdeeld volgens AVI-niveau. Bij die juf of meester zijn dan ook boekjes te vinden op hun niveau. In het eerste leerjaar wordt tot aan de kerstvakantie voorgelezen door sterke lezers uit 5 of 6. Na de kerstvakantie lezen ze met tutors.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...