dinsdag 20 januari 2015

Nieuw handig doosje!

Een hele tijd geleden had ik het hier heel vaak over schrijven. De lessen volledig naar mijn zin uitwerken is nog niet gelukt, maar ik blijf eraan werken. Daarom dat ik het vandaag nog even over mijn hulpkaartjes heb.


Voor elke hoofdletter maakte ik een kaartje waar de kleine en grote letter opstaan (methode D'haese). Dit materiaal kopieerde ik nu vier keer, lamineerde alles en knipte daarna weer alles uit. Op die manier heb ik van elke hoofdletter vier kaartjes die op de banken kunnen worden gekleefd. Ik denk dat dit voldoende zal zijn. De toekomst zal moeten uitwijzen of ik in de volgende vakantie nog een lading moet maken. Eerst was het de bedoeling om ze gewoon te kopiƫren en niet te lamineren. Zo kon ik ze met plasticfolie op de bank bevestigen. Maar nadat een collega terecht opmerkte dat ik zo elk jaar opnieuw kan beginnen, besloot ik ze te lamineren. Ik zal ze dus met plakband op de bank bevestigen en volgend schooljaar gewoon opnieuw gebruiken. Zalig vooruitzicht :).

Intussen leerden de kinderen al een aantal hoofdletters en ik merk dat de behoefte aan extra ondersteuning zeker groot is. Sommige letters gaan heel erg vlot, maar zelfs tegen 'gemakkelijke' letters worden er soms nog fouten gemaakt. Zo wordt de lus van de J niet groot gemaakt, vergeten ze de 'paraplustok' aan de i of lukt de 'accolade' van de K nog niet zo goed. Daarom hangen in de klas ook alle geziene hoofdletters op groot formaat uit. Daar hang ik wel de kleine letter niet naast zodat ze ze wel leren automatiseren.





















Voor de trouwe volgers van Gietjes Corner was dit bovenstaande wellicht herhaling. Daarom wil ik er vandaag ook nog een doosje aan toevoegen. Alle bovenstaande hulpkaartjes werden dus uitgeknipt, gelamineerd en terug uitgeknipt waardoor ik weer op zoek ging naar een passend potje. Het werd eenzelfde plastic bakje zoals bij mijn letterkaartjes d/t, g/ch, ei/ij en au/ou. Zo kan ik ze makkelijk stapelen.

















Wil je graag de hulpkaartjes gebruiken? Klik dan hier.
De grote wandplaten vind je hier.
Het voorblaadje voor het doosje zie je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...