Nu denk je misschien dat ik het over een leuk project voor in de klas wil hebben, maar daar gaat het vandaag eigenlijk niet over. Ik had ooit eens ergens een blog gezien die er voor mij wat uitsprong qua berichten en lay-out. Wat was het een zoektocht om die terug te vinden! Gelukkig kwam ik er een tijdje geleden opnieuw op uit omdat ik mij uiteindelijk toch nog iets van de naam herinnerde. Ik ontdekte Klaskoffer eigenlijk via Klascement, maar ik vergeet hem nu zeker nooit meer want ik zet hem zo meteen op mijn favoriete 'Link'-pagina!
Klaskoffer gaat voornamelijk over het onderwijs, maar er is meer dan dat. Het gaat niet alleen over werkblaadjes en materiaal, je vindt er ook vernieuwende insteken of leuke spreuken omtrent dit beroep. Dit alles zit in een zeer overzichtelijk, ordentelijk en artistiek jasje. Ik vind dat alleszins. Hier zie ik wat ik eigenlijk op mijn eigen blog mis. Het ziet er allemaal mooi en professioneel uit. Omdat ik zelf geen zo'n krak ben wat fotografie en vormgeving betreft, heb ik het voor mezelf even losgelaten, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ik niet van anderen hun creaties kan genieten. Met als doel me er ooit eens zelf in te verdiepen, natuurlijk ;).
Ben je benieuwd naar dit pareltje? Neem dan snel een kijkje of bewaar hem zeker ergens bij je favorieten!
donderdag 29 januari 2015
dinsdag 27 januari 2015
Eerste keer Virginia Andrews
In drie weken een boek van 300 bladzijden lezen is geen groot succes, maar ik ben al blij dat ik er weer tijd voor maak. Lezen is ontspannen voor mij en dat moet ik toch wat leren hoor. Anders loop ik toch ergens weer met mijn hoofd tegen de muur. Dat is trouwens niet toevallig vaak in een vakantie.
Vorige zondag nam ik wat tijd voor een warm bad en dat combineer ik graag met een boek. Het werd dit keer een verhaal van Virginia Andrews. Ik las nog nooit eerder een werk van haar hand, maar ik hoorde wel al heel vaak goeie commentaren. Er moet wel bij gezegd worden dat het dan vaak over oude boeken van haar zijn en niet degene die na haar dood werden geschreven. 'Verlaten zusje' is echter een vrij recent boek en het werd dus door een ghostwriter geschreven.
Vorige zondag nam ik wat tijd voor een warm bad en dat combineer ik graag met een boek. Het werd dit keer een verhaal van Virginia Andrews. Ik las nog nooit eerder een werk van haar hand, maar ik hoorde wel al heel vaak goeie commentaren. Er moet wel bij gezegd worden dat het dan vaak over oude boeken van haar zijn en niet degene die na haar dood werden geschreven. 'Verlaten zusje' is echter een vrij recent boek en het werd dus door een ghostwriter geschreven.
Gegevens
Uitgeverij: De Kern
Uitgegeven in: 2013
Oorspronkelijke titel: Forbidden Sister
Vertaling: Parma van Loon
Omslagontwerp: Wil Immink Design
Oorspronkelijke titel: Forbidden Sister
Vertaling: Parma van Loon
Omslagontwerp: Wil Immink Design
Omslagillustratie: Yolande de Kort / Trevillion Images
Aantal pagina’s: 302
ISBN: 978 90 325 1423 5
Flaptekst
Alle vrijheid kent een prijs...
Emmie Wilcox was pas zes toen haar oudere zus Roxy het huis uit werd gezet en verdween. Hun strenge vader tolereerde geen enkele vorm van tegenstand, en Roxy weigerde zich aan zijn strakke regels te houden. Negen jaar later is Emmie de perfecte dochter: gehoorzaam in alles, bedeesd en welgemanierd. Maar Emmie kan het raadsel van Roxy's verdwijning niet van zich af zetten, en soms vraagt ze zich af of ze misschien meer op haar rebelse zus lijkt dan iedereen denkt - ze verlangt ernaar zelf keuzes te maken en voelt zich verstikt in haar eigen leven.
Ze gaat op zoek naar haar zus, maar die blijkt een leven te leiden dat Emmie nooit had verwacht: ze werkt als escort voor rijke mannen... En dan slaat het noodlot toe en moet Emmie een beslissing nemen: durft ze haar zus te vertrouwen?
Emmie Wilcox was pas zes toen haar oudere zus Roxy het huis uit werd gezet en verdween. Hun strenge vader tolereerde geen enkele vorm van tegenstand, en Roxy weigerde zich aan zijn strakke regels te houden. Negen jaar later is Emmie de perfecte dochter: gehoorzaam in alles, bedeesd en welgemanierd. Maar Emmie kan het raadsel van Roxy's verdwijning niet van zich af zetten, en soms vraagt ze zich af of ze misschien meer op haar rebelse zus lijkt dan iedereen denkt - ze verlangt ernaar zelf keuzes te maken en voelt zich verstikt in haar eigen leven.
Ze gaat op zoek naar haar zus, maar die blijkt een leven te leiden dat Emmie nooit had verwacht: ze werkt als escort voor rijke mannen... En dan slaat het noodlot toe en moet Emmie een beslissing nemen: durft ze haar zus te vertrouwen?
Mijn mening (+)
Het heeft echt lang geduurd voor ik van dit boek genoot. Misschien lag dat aan mij, maar als ik verschillende commentaren mag geloven sta ik niet alleen. Het boek pakte mij echt niet bij de keel, op geen enkele manier. Om het crue te stellen: het deed me niks. Meestal wekt een boek toch wel een gevoel bij mij op, maar dat was nu helemaal niet zo. De romance van Emmie en haar thuissituatie lijken een verhaal vol lucht. Ik vond het vreemd, niet spannend en al helemaal niet uitdagend. Daarom heb ik ook getwijfeld of ik dit boek wel verder zou lezen. Aangezien ik niet gauw iets aan de kant leg, beet ik toch door en daar ben ik achteraf gezien toch wel blij mee. De laatste vijftig bladzijden vond ik een pak echter en gewoon mooier. Het verhaal is vanaf dan ook interessanter naar mijn aanvoelen.
Er blijkt trouwens nog een tweede boek te zijn in deze Roxy-reeks en daar komt wellicht in 2015 ook nog een verslag van.
Bron:
* http://www.vanstockum.nl/boeken/romans-spanning/griezel--en-spookverhalen-horror/nl/roxy-serie%252C-verlaten-zusje-virginia-andrews-9789032514235/
maandag 26 januari 2015
februari
Een gebed voor komende maand februari...
Goede God,
buiten is het nog altijd koud,
maar toch wordt het al een beetje lente:
de bloemen zullen weer bloeien,
de bomen krijgen terug blaadjes,
de vogels gaan opnieuw zingen...
Dank U wel, God voor de mooie natuur.
Open onze ogen om al wat mooi is te zien,
open onze oren om al wat mooi is te horen,
open onze mond om over al wat mooi is te zingen...
Mogen wij dankbare kinderen zijn
die goed zorgen voor alle mooie dingen rondom ons.
Amen.
Bron:
* onbekend
Goede God,
buiten is het nog altijd koud,
maar toch wordt het al een beetje lente:
de bloemen zullen weer bloeien,
de bomen krijgen terug blaadjes,
de vogels gaan opnieuw zingen...
Dank U wel, God voor de mooie natuur.
Open onze ogen om al wat mooi is te zien,
open onze oren om al wat mooi is te horen,
open onze mond om over al wat mooi is te zingen...
Mogen wij dankbare kinderen zijn
die goed zorgen voor alle mooie dingen rondom ons.
Amen.
Bron:
* onbekend
zondag 25 januari 2015
Miss en mister 100!
Niet alleen de tafels, maar ook het rekenen tot aan 100 moet er bij de kinderen van mijn klas in gedramd worden. Daarom heb ik ook een stempelblad voor deze oefeningen. Het is niet de bedoeling om weer per soort 10 stempels te verzamelen, maar wel dat de kinderen drie keer een reeks oefeningen foutloos maken. Als dit lukt, krijgen ze een stempel op het onderstaande blad.
Wil je dit blad ook gebruiken? Klik dan hier.
Wil je dit blad ook gebruiken? Klik dan hier.
zaterdag 24 januari 2015
Tafeldiploma's met Stilton!
Vorige woensdag had ik het al over Diplomamaker en toen vertelde ik er ook bij dat ik er zeker zelf mee aan de slag ging voor mijn tafeldiploma's. Ik maakte nu voor elke tafel een kaartje die ik dan later kan uitdelen aan de kinderen. Het is de bedoeling om ze volgend jaar dan uiteraard wat vroeger op het schooljaar in te zetten.
Als de kinderen een blaadje vol stempels hebben verzameld in hun stempelboekje, krijgen ze van mij een diploma. Dat diploma mogen ze meedoen naar huis. Ik wil ze niet uithangen in mijn klas omdat het dan vaak te duidelijk is wie de sterke leerlingen en wie de minder sterke leerlingen zijn.
De diploma's zien er als volgt uit... Hieronder zie je een A4 dus de diploma's zijn een kleine A5.
Als de kinderen een blaadje vol stempels hebben verzameld in hun stempelboekje, krijgen ze van mij een diploma. Dat diploma mogen ze meedoen naar huis. Ik wil ze niet uithangen in mijn klas omdat het dan vaak te duidelijk is wie de sterke leerlingen en wie de minder sterke leerlingen zijn.
De diploma's zien er als volgt uit... Hieronder zie je een A4 dus de diploma's zijn een kleine A5.
Wil je deze diploma's gebruiken of wil je ze aanpassen aan jouw klas? Kijk dan snel hier.
vrijdag 23 januari 2015
Toepassingen over de klassen heen
Voor de eerste keer hebben wij toepassingen over de klassen heen gegeven. We merkten in het verleden dat heel wat kinderen moeite hebben met dit vakonderdeel van rekenen, maar dat er ook leerlingen zonder hulp aan de slag kunnen. Daarom besloten mijn collega in 2B en ikzelf om drie groepen te maken voor de lessen toepassingen. Zo hebben we een aantal kinderen die alleen kunnen werken, sommigen die wat extra hulp kunnen gebruiken en dan een aantal die volledig terugkeren naar de basis.
Ik moet zeggen dat het voor de kinderen motiverend werkt om even in een andere ruimte te mogen zitten of om een halfuurtje les te krijgen van een andere juf of meester. De eerste keer beviel ons erg goed en we zijn dan ook van plan om dit wekelijks (of tweewekelijks) in te lassen.
Wij werkten op de volgende manier:
* Groep 1 werd in duo's verdeeld en ging zelf aan de slag zonder extra uitleg. Uiteraard kun je de kinderen hier ook alleen laten werken of in groepjes van drie of vier.
In deze groep zijn de kinderen het snelst klaar waardoor er zeker voor extra werk moet worden gezorgd. De eerste keer deden wij dit nu niet en toen de eerste groep van groep 1 klaar was, zijn we de les gestopt. Naar mijn aanvoelen was dat nu misschien iets te snel waardoor ik op zoek wil gaan naar andere goeie vraagstukken en toepassingen. We kunnen hierbij werken met gewone werkblaadjes, maar misschien moeten we gelamineerde oefeningen met een uitveegbare stift voorzien. In de toekomst hou ik jullie zeker op de hoogte van onze evolutie!
* Groep 2 zat bij mij en wij werkten de oefeningen volledig klassikaal geleid af. Ik liep voortdurend rond zodat ik kon bijsturen waar dat nodig was. Uiteraard kun je hier nog gaan differentiëren. Ik merkte dat een paar kinderen met de eerste uitleg al aan de slag konden, maar dat anderen zich dan weer klemreden op een aantal vragen. Sommige leerlingen liet ik dan individueel verder werken, de anderen luisteren nog een tweede keer naar de uitleg.
Het komt er hier op neer dat er heel wat interactie is tussen de leerkracht en de leerlingen, maar het kan uiteraard ook tussen de leerlingen zelf. Het zou kunnen dat er in de toekomst ook hier - af en toe - in duo's wordt gewerkt.
* In groep 3 zitten onze zwakste rekenaars en die krijgen eigenlijk een stukje bijles. Voorlopig krijgen ze even geen toepassingen meer voorgeschoteld omdat ze nog wat extra tijd voor de basis nodig hebben. Mijn collega van 2B zorgt dus voor een herhaling van bewerkingen tot 10, tot 20 en tot 100.
Er zijn nu nog een aantal dingen waar we moeten over nadenken:
* Extra werk voor groep 1 (zie uitleg hierboven)
* Verbetering en evaluatie van groep 1
->Zij hebben immers geen leerkracht ter beschikking dus ze werken de taken zelfstandig af. We zouden een verbetersleutel kunnen voorzien, maar bij een tweede leerjaar merk ik nogal vaak dat ze gewoon de juiste antwoorden overschrijven en niet zelf op zoek gaan naar de juiste oplossing. In principe kan dit achteraf nog worden verbeterd, maar dan mag er ook weer niet te veel tijd over gaan natuurlijk. We zullen zien of we hier in de toekomst een goed antwoord op vinden!
Zijn er leerkrachten onder jullie die ook op deze manier aan de slag gaan? Of pakken jullie toepassingen nog op een andere manier aan? Alle suggesties zijn meer dan welkom! Hieronder kun je een reactie achter laten of je kunt me altijd een mailtje sturen (gietjescorner@hotmail.com).
Alvast bedankt!
Bron:
* http://www.dpbbrugge.be/wiskunde/Did%20Ped%20berichten/did%20ped%20ber%202008-2009.htm
Ik moet zeggen dat het voor de kinderen motiverend werkt om even in een andere ruimte te mogen zitten of om een halfuurtje les te krijgen van een andere juf of meester. De eerste keer beviel ons erg goed en we zijn dan ook van plan om dit wekelijks (of tweewekelijks) in te lassen.
Wij werkten op de volgende manier:
* Groep 1 werd in duo's verdeeld en ging zelf aan de slag zonder extra uitleg. Uiteraard kun je de kinderen hier ook alleen laten werken of in groepjes van drie of vier.
In deze groep zijn de kinderen het snelst klaar waardoor er zeker voor extra werk moet worden gezorgd. De eerste keer deden wij dit nu niet en toen de eerste groep van groep 1 klaar was, zijn we de les gestopt. Naar mijn aanvoelen was dat nu misschien iets te snel waardoor ik op zoek wil gaan naar andere goeie vraagstukken en toepassingen. We kunnen hierbij werken met gewone werkblaadjes, maar misschien moeten we gelamineerde oefeningen met een uitveegbare stift voorzien. In de toekomst hou ik jullie zeker op de hoogte van onze evolutie!
* Groep 2 zat bij mij en wij werkten de oefeningen volledig klassikaal geleid af. Ik liep voortdurend rond zodat ik kon bijsturen waar dat nodig was. Uiteraard kun je hier nog gaan differentiëren. Ik merkte dat een paar kinderen met de eerste uitleg al aan de slag konden, maar dat anderen zich dan weer klemreden op een aantal vragen. Sommige leerlingen liet ik dan individueel verder werken, de anderen luisteren nog een tweede keer naar de uitleg.
Het komt er hier op neer dat er heel wat interactie is tussen de leerkracht en de leerlingen, maar het kan uiteraard ook tussen de leerlingen zelf. Het zou kunnen dat er in de toekomst ook hier - af en toe - in duo's wordt gewerkt.
* In groep 3 zitten onze zwakste rekenaars en die krijgen eigenlijk een stukje bijles. Voorlopig krijgen ze even geen toepassingen meer voorgeschoteld omdat ze nog wat extra tijd voor de basis nodig hebben. Mijn collega van 2B zorgt dus voor een herhaling van bewerkingen tot 10, tot 20 en tot 100.
Er zijn nu nog een aantal dingen waar we moeten over nadenken:
* Extra werk voor groep 1 (zie uitleg hierboven)
* Verbetering en evaluatie van groep 1
->Zij hebben immers geen leerkracht ter beschikking dus ze werken de taken zelfstandig af. We zouden een verbetersleutel kunnen voorzien, maar bij een tweede leerjaar merk ik nogal vaak dat ze gewoon de juiste antwoorden overschrijven en niet zelf op zoek gaan naar de juiste oplossing. In principe kan dit achteraf nog worden verbeterd, maar dan mag er ook weer niet te veel tijd over gaan natuurlijk. We zullen zien of we hier in de toekomst een goed antwoord op vinden!
Zijn er leerkrachten onder jullie die ook op deze manier aan de slag gaan? Of pakken jullie toepassingen nog op een andere manier aan? Alle suggesties zijn meer dan welkom! Hieronder kun je een reactie achter laten of je kunt me altijd een mailtje sturen (gietjescorner@hotmail.com).
Alvast bedankt!
Bron:
* http://www.dpbbrugge.be/wiskunde/Did%20Ped%20berichten/did%20ped%20ber%202008-2009.htm
donderdag 22 januari 2015
Flockerdeflock deel 36!
In het verleden deed ik het wel vaker, maar de laatste maanden kwam ik er helemaal niet meer toe. Dat vond ik wel jammer want ik vind het namelijk zelf leuk om een cadeautje in elkaar te steken en ik denk ook wel dat de meeste mensen blij zijn met een kleine, leuke attentie. Daarom haalde ik de voorbije weken weer de flockfolie uit de kast en ik liet me weer heel even gaan.
Op het net zijn er heel wat ideeën te vinden, maar sommige worden wel met de Cameo uitgeknipt en niet met de hand. Ik kan je niet veel meer over die machine vertellen, alleen dat hij alvast op mijn verlanglijstje staat :).
Bon, het ging dus over een aantal cadeautjes met flockfolie. Er zijn uiteraard tal van mogelijkheden en in het verleden probeerde ik er al enkele uit. Je ziet ze allemaal onder mijn label Flockfolie en daar lees je ook hoe je ermee aan de slag moet of waar je dit leuk materiaal goedkoop kan bestellen.
Vandaag wil ik je gewoon nog een geboortecadeautje tonen. Ik maakte er in januari eigenlijk al twee, maar van het FCB-truitje voor Isaure heb ik jammer genoeg geen foto's. Ik hou het dan maar bij de rockromper van Lowy.
Gewoon geld geven vind ik o zo saai, maar wel makkelijk. Daarom zette ik het soms heel even van me af en nam ik een kaartje uit de kast en stak er wat briefjes tussen. Jammer genoeg geeft dat mij echter helemaal geen voldoening :). Ik ben dan ook blij dat ik in januari toch al twee keer wat tijd vrijmaakte. Op zich zou ik nu wel weer wat anders willen gaan doen de volgende keer. De mogelijkheden van rompertjes en flockfolie zijn helemaal nog niet uitgeput, maar voor mij is dat nu een veilige haven waar ik zeker nog op kan terugvallen maar geen uitdaging meer biedt :).
Maken jullie ook soms eens geboortecadeautjes die leuk en origineel is en waar je geen halve dag aan moet zitten prutsen? Dan zijn alle ideeën zeker meer dan welkom!
Op het net zijn er heel wat ideeën te vinden, maar sommige worden wel met de Cameo uitgeknipt en niet met de hand. Ik kan je niet veel meer over die machine vertellen, alleen dat hij alvast op mijn verlanglijstje staat :).
Bon, het ging dus over een aantal cadeautjes met flockfolie. Er zijn uiteraard tal van mogelijkheden en in het verleden probeerde ik er al enkele uit. Je ziet ze allemaal onder mijn label Flockfolie en daar lees je ook hoe je ermee aan de slag moet of waar je dit leuk materiaal goedkoop kan bestellen.
Vandaag wil ik je gewoon nog een geboortecadeautje tonen. Ik maakte er in januari eigenlijk al twee, maar van het FCB-truitje voor Isaure heb ik jammer genoeg geen foto's. Ik hou het dan maar bij de rockromper van Lowy.
Gewoon geld geven vind ik o zo saai, maar wel makkelijk. Daarom zette ik het soms heel even van me af en nam ik een kaartje uit de kast en stak er wat briefjes tussen. Jammer genoeg geeft dat mij echter helemaal geen voldoening :). Ik ben dan ook blij dat ik in januari toch al twee keer wat tijd vrijmaakte. Op zich zou ik nu wel weer wat anders willen gaan doen de volgende keer. De mogelijkheden van rompertjes en flockfolie zijn helemaal nog niet uitgeput, maar voor mij is dat nu een veilige haven waar ik zeker nog op kan terugvallen maar geen uitdaging meer biedt :).
Maken jullie ook soms eens geboortecadeautjes die leuk en origineel is en waar je geen halve dag aan moet zitten prutsen? Dan zijn alle ideeën zeker meer dan welkom!
woensdag 21 januari 2015
Weer een site ontdekt!
Op het net kom ik heel vaak dingen tegen, maar vroeger vond ik ze achteraf nog nauwelijks terug. Dat werd dan een gevloek en een gezucht om toch maar weer die ene site op het scherm te toveren terwijl dit soms heel wat tijd in beslag nam. Daarom vind ik Pinterest en mijn tabblad Links zo fijn. Met één of enkele muisklikken ben ik waar ik moet zijn en dat komt mijn gemoedsrust wel ten goede.
Dit weekend toonde ik jullie het stempelboekje voor de tafels en daar wil ik uiteraard een diploma aan koppelen. Sommige leerkrachten werken met één diploma voor alle tafels, maar ik zou mijn kinderen willen motiveren om er tien te verzamelen. Op die manier krijgen kinderen die het moeilijker hebben met het automatiseren toch ook minstens een paar diploma's.
Er zijn er een aantal te koop via internet, maar uiteraard hou ik ervan om zelf iets te maken. Zo kwam ik terecht bij de site Diplomamaker. Ik hoorde er nog nooit van en kwam hem ook nog niet eerder tegen, maar ik vind het wel een handig ding. Je kunt er alle kanten mee uit en je kunt er zelfs eigen foto's of afbeeldingen aan toevoegen. Er is plaats voor een aantal zinnen en ook de rand van je diploma kun je van een mooi kader voorzien.
Dit weekend toonde ik jullie het stempelboekje voor de tafels en daar wil ik uiteraard een diploma aan koppelen. Sommige leerkrachten werken met één diploma voor alle tafels, maar ik zou mijn kinderen willen motiveren om er tien te verzamelen. Op die manier krijgen kinderen die het moeilijker hebben met het automatiseren toch ook minstens een paar diploma's.
Er zijn er een aantal te koop via internet, maar uiteraard hou ik ervan om zelf iets te maken. Zo kwam ik terecht bij de site Diplomamaker. Ik hoorde er nog nooit van en kwam hem ook nog niet eerder tegen, maar ik vind het wel een handig ding. Je kunt er alle kanten mee uit en je kunt er zelfs eigen foto's of afbeeldingen aan toevoegen. Er is plaats voor een aantal zinnen en ook de rand van je diploma kun je van een mooi kader voorzien.
Uiteraard ging ik er al mee aan de slag en ik maakte ik er mijn eigen diploma's van, volledig in Geronimostijl :). Ben je benieuwd naar het resultaat? Hou dan Gietjes Corner deze week zeker in de gaten! De diploma's stel ik dan ook weer helemaal gratis ter uwer beschikking!
dinsdag 20 januari 2015
Nieuw handig doosje!
Een hele tijd geleden had ik het hier heel vaak over schrijven. De lessen volledig naar mijn zin uitwerken is nog niet gelukt, maar ik blijf eraan werken. Daarom dat ik het vandaag nog even over mijn hulpkaartjes heb.
Voor elke hoofdletter maakte ik een kaartje waar de kleine en grote letter opstaan (methode D'haese). Dit materiaal kopieerde ik nu vier keer, lamineerde alles en knipte daarna weer alles uit. Op die manier heb ik van elke hoofdletter vier kaartjes die op de banken kunnen worden gekleefd. Ik denk dat dit voldoende zal zijn. De toekomst zal moeten uitwijzen of ik in de volgende vakantie nog een lading moet maken. Eerst was het de bedoeling om ze gewoon te kopiëren en niet te lamineren. Zo kon ik ze met plasticfolie op de bank bevestigen. Maar nadat een collega terecht opmerkte dat ik zo elk jaar opnieuw kan beginnen, besloot ik ze te lamineren. Ik zal ze dus met plakband op de bank bevestigen en volgend schooljaar gewoon opnieuw gebruiken. Zalig vooruitzicht :).
Intussen leerden de kinderen al een aantal hoofdletters en ik merk dat de behoefte aan extra ondersteuning zeker groot is. Sommige letters gaan heel erg vlot, maar zelfs tegen 'gemakkelijke' letters worden er soms nog fouten gemaakt. Zo wordt de lus van de J niet groot gemaakt, vergeten ze de 'paraplustok' aan de i of lukt de 'accolade' van de K nog niet zo goed. Daarom hangen in de klas ook alle geziene hoofdletters op groot formaat uit. Daar hang ik wel de kleine letter niet naast zodat ze ze wel leren automatiseren.
Voor de trouwe volgers van Gietjes Corner was dit bovenstaande wellicht herhaling. Daarom wil ik er vandaag ook nog een doosje aan toevoegen. Alle bovenstaande hulpkaartjes werden dus uitgeknipt, gelamineerd en terug uitgeknipt waardoor ik weer op zoek ging naar een passend potje. Het werd eenzelfde plastic bakje zoals bij mijn letterkaartjes d/t, g/ch, ei/ij en au/ou. Zo kan ik ze makkelijk stapelen.
Wil je graag de hulpkaartjes gebruiken? Klik dan hier.
De grote wandplaten vind je hier.
Het voorblaadje voor het doosje zie je hier.
Voor elke hoofdletter maakte ik een kaartje waar de kleine en grote letter opstaan (methode D'haese). Dit materiaal kopieerde ik nu vier keer, lamineerde alles en knipte daarna weer alles uit. Op die manier heb ik van elke hoofdletter vier kaartjes die op de banken kunnen worden gekleefd. Ik denk dat dit voldoende zal zijn. De toekomst zal moeten uitwijzen of ik in de volgende vakantie nog een lading moet maken. Eerst was het de bedoeling om ze gewoon te kopiëren en niet te lamineren. Zo kon ik ze met plasticfolie op de bank bevestigen. Maar nadat een collega terecht opmerkte dat ik zo elk jaar opnieuw kan beginnen, besloot ik ze te lamineren. Ik zal ze dus met plakband op de bank bevestigen en volgend schooljaar gewoon opnieuw gebruiken. Zalig vooruitzicht :).
Intussen leerden de kinderen al een aantal hoofdletters en ik merk dat de behoefte aan extra ondersteuning zeker groot is. Sommige letters gaan heel erg vlot, maar zelfs tegen 'gemakkelijke' letters worden er soms nog fouten gemaakt. Zo wordt de lus van de J niet groot gemaakt, vergeten ze de 'paraplustok' aan de i of lukt de 'accolade' van de K nog niet zo goed. Daarom hangen in de klas ook alle geziene hoofdletters op groot formaat uit. Daar hang ik wel de kleine letter niet naast zodat ze ze wel leren automatiseren.
Voor de trouwe volgers van Gietjes Corner was dit bovenstaande wellicht herhaling. Daarom wil ik er vandaag ook nog een doosje aan toevoegen. Alle bovenstaande hulpkaartjes werden dus uitgeknipt, gelamineerd en terug uitgeknipt waardoor ik weer op zoek ging naar een passend potje. Het werd eenzelfde plastic bakje zoals bij mijn letterkaartjes d/t, g/ch, ei/ij en au/ou. Zo kan ik ze makkelijk stapelen.
Wil je graag de hulpkaartjes gebruiken? Klik dan hier.
De grote wandplaten vind je hier.
Het voorblaadje voor het doosje zie je hier.
maandag 19 januari 2015
Wandplaat voor de euro
Ik toonde jullie hier eerder al een paar wandplaten voor rekenen. Er ontbrak wel nog eentje rond de euro. Volgens mij maakte ik die al eerder, maar ik vond hem nergens meer terug op mijn computer. Daarom maakte ik hem vorige woensdag opnieuw en sloeg het document meteen op via Google Drive. Wat is dat toch allemaal handig nu? :)
Wil je de wandplaat zelf graag gebruiken? Klik dan hier.
Die van meten vind je hier.
Die van inhoud meten vind je hier.
Die van kleiner dan, groter dan hier.
En die van wegen hier.
Veel plezier ermee!
Wil je de wandplaat zelf graag gebruiken? Klik dan hier.
Die van meten vind je hier.
Die van inhoud meten vind je hier.
Die van kleiner dan, groter dan hier.
En die van wegen hier.
Veel plezier ermee!
zondag 18 januari 2015
Stempelboekje voor de tafels
Ik weet heel erg goed dat de tafels gedrild moeten worden, maar dat wordt al snel saai voor de kinderen. Daarom vertelde ik jullie vorige woensdag al dat mijn leerlingen bij het naar buiten gaan een oefening moeten oplossen. Daarnaast werk ik ook vaak met blaadjes van Somprint. Dat vertelde ik jullie hier ook al eens. Nu zijn die blaadjes natuurlijk niet het meest uitdagende materiaal en daarom maakte ik jaren geleden ook al eens een stempelboekje. Ik dacht er de voorbije jaren eigenlijk niet meer aan om het te gebruiken, maar ik zal het vanaf nu terug inschakelen. Per tafel zijn er tien hokjes voorzien en dit zowel voor de maaltafel als voor de deeltafel. Hieronder zie je een deeltje van het boekje.
Als de kinderen erin slagen om een kolom helemaal juist in te vullen en dit binnen een wel afgesproken tijd, krijgen ze een stempel. Hebben ze 20 stempels verdiend, dan krijgen ze een diploma van deze tafel. Deze diploma's heb ik nog niet uitgewerkt, maar ik maak er eerstdaags wellicht werk van. Als ik een gaatje vind tenminste :). Op die manier worden de blaadjes van Somprint iets uitdagender en hebben ze een doel om elke dag opnieuw een kolommetje tafels te maken. Voelen ze dat het niet echt vlot gaat, dan zullen ze ook 's avonds wat harder oefenen (hoop ik).
Wil je het boekje ook graag inzetten in je klas? Kijk dan snel hier.
Ik moet er wel bij zeggen dat het nu misschien wat laat is om hiermee te beginnen. Daarom krijgen de kinderen nu soms in één keer twee stempels als het bijvoorbeeld over een blaadje met de tafel van 1 en 2 gaat.
Zijn er mensen die dit herkennen? Laat mij dat dan zeker weten. Toen ik vroeger materiaal maakte, was dat alleen maar voor mezelf en dus noteerde ik meestal geen bronnen. Het zou dus kunnen dat ik hiervoor wel ideeën van iemand gebruikte, maar dat weet ik dus niet meer. Mijn excuses alvast moest het wel zo zijn!
Als de kinderen erin slagen om een kolom helemaal juist in te vullen en dit binnen een wel afgesproken tijd, krijgen ze een stempel. Hebben ze 20 stempels verdiend, dan krijgen ze een diploma van deze tafel. Deze diploma's heb ik nog niet uitgewerkt, maar ik maak er eerstdaags wellicht werk van. Als ik een gaatje vind tenminste :). Op die manier worden de blaadjes van Somprint iets uitdagender en hebben ze een doel om elke dag opnieuw een kolommetje tafels te maken. Voelen ze dat het niet echt vlot gaat, dan zullen ze ook 's avonds wat harder oefenen (hoop ik).
Wil je het boekje ook graag inzetten in je klas? Kijk dan snel hier.
Ik moet er wel bij zeggen dat het nu misschien wat laat is om hiermee te beginnen. Daarom krijgen de kinderen nu soms in één keer twee stempels als het bijvoorbeeld over een blaadje met de tafel van 1 en 2 gaat.
Zijn er mensen die dit herkennen? Laat mij dat dan zeker weten. Toen ik vroeger materiaal maakte, was dat alleen maar voor mezelf en dus noteerde ik meestal geen bronnen. Het zou dus kunnen dat ik hiervoor wel ideeën van iemand gebruikte, maar dat weet ik dus niet meer. Mijn excuses alvast moest het wel zo zijn!
zaterdag 17 januari 2015
Alweer een vernieuwing op Gietjes Corner
De trouwe volgers van Gietjes Corner weten dat ik ook af en toe een receptje post. Dat is nogal vaak een baksel want ik maak namelijk graag desserts. Het is echter zo dat ik in het begin van 2015 een belofte (aan mijn ventje) heb gedaan. Naast die nagerechten moet ik proberen om ook minstens één keer per week een volle maaltijd op tafel te toveren. De wederhelft staat hier namelijk voor 90% zelf achter het fornuis (en voor die andere 10% zorgen mama en schoonmama :) ).
Ik wil het hier wel even duidelijk stellen: het is niet omdat ik niet wil koken. Het gaat er vooral om dat ik tijd vrij moet maken en dat ik enkele goeie (en eenvoudige) recepten zou moeten kunnen vinden. De klassiekers neemt mijn vriend wel voor zijn rekening en ik wil graag voor een vernieuwende toets zorgen. Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik nogal kieskeurig ben. Mijn maag kan niet erg goed tegen room en ook wijn, yoghurt, kruidenkaas en pikante dingen halen we eigenlijk nooit in huis. Daarnaast wil ik ook geen recepten waarvoor ik elke dag opnieuw naar de winkel moet. Ik wil dus vernieuwende ideeën met ouderwetse ingrediënten. Wat tegenstrijdig, ik geef het toe, maar ik ben er zeker van dat er nog mensen zijn die er zo over denken. Eens ik die gevonden heb, hoop ik mijn ventje elke week met iets lekkers te verwennen en dan zet ik niet alleen die recepten op mijn blog. Ik ben ook van plan om af en toe eens mijn menu's te posten. Ik bedoel daarmee dat ik eens om de twee à drie weken wil delen wat wij gegeten hebben. Op die manier inspireer ik jullie misschien niet alleen op professioneel, maar ook op culinair vlak :).
Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!
Bron:
*http://nl.dreamstime.com/royalty-vrije-stock-foto-vrouwelijke-chef-kok-image31765
Ik wil het hier wel even duidelijk stellen: het is niet omdat ik niet wil koken. Het gaat er vooral om dat ik tijd vrij moet maken en dat ik enkele goeie (en eenvoudige) recepten zou moeten kunnen vinden. De klassiekers neemt mijn vriend wel voor zijn rekening en ik wil graag voor een vernieuwende toets zorgen. Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik nogal kieskeurig ben. Mijn maag kan niet erg goed tegen room en ook wijn, yoghurt, kruidenkaas en pikante dingen halen we eigenlijk nooit in huis. Daarnaast wil ik ook geen recepten waarvoor ik elke dag opnieuw naar de winkel moet. Ik wil dus vernieuwende ideeën met ouderwetse ingrediënten. Wat tegenstrijdig, ik geef het toe, maar ik ben er zeker van dat er nog mensen zijn die er zo over denken. Eens ik die gevonden heb, hoop ik mijn ventje elke week met iets lekkers te verwennen en dan zet ik niet alleen die recepten op mijn blog. Ik ben ook van plan om af en toe eens mijn menu's te posten. Ik bedoel daarmee dat ik eens om de twee à drie weken wil delen wat wij gegeten hebben. Op die manier inspireer ik jullie misschien niet alleen op professioneel, maar ook op culinair vlak :).
Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!
Bron:
*http://nl.dreamstime.com/royalty-vrije-stock-foto-vrouwelijke-chef-kok-image31765
vrijdag 16 januari 2015
Te goed: Overzichtsblad
Vorige dinsdag vertelde ik jullie iets meer over begrijpend lezen binnen tandemlezen. Ik beloofde jullie toen nog een overzichtsblad voor de opdrachten. Niet alle nummers en titels staan op dit blad omdat wij voor onze kinderen een selectie maakten.
Het komt er dus op aan om aan te duiden wat de kinderen van de opdracht vonden en of ze de opdracht helemaal afwerkten. Klaar? Dan zetten ze een kruisje. Nog niet helemaal klaar? Dan zien we een schuine streep. Alle blaadjes worden in één map verzameld zodat de kinderen ook niet steeds met dat blad hoeven te zeulen.
Wil je ook met deze opdrachten aan de slag en en wens je het overzichtsblad te gebruiken? Kijk dan snel even hier.
Alle andere vragen en suggesties zijn uiteraard nog altijd welkom hieronder of via gietjescorner@hotmail.com.
donderdag 15 januari 2015
Leesvernieuwingen - Deel 3C
De voorbije week had ik het al over het toneellezen en het begrijpend lezen binnen ons tandemlezen en vandaag wil ik het over onze 'spelhoek' hebben. Ik won ooit een spel van Janbibejan en dit wordt nu als leesopdracht ingezet.
Ik heb het over het volgende spel...
Er zit telkens één kind van het vijfde als spelleider en daarnaast kunnen er tot zes kinderen van het tweede meespelen. De bedoeling is om het spel gewoon te spelen en de spelregels tussendoor door de jongste kinderen te laten lezen. Die spelregels zien er als volgt uit.
Met hoe meer kinderen het spel gespeeld wordt, hoe minder ze uiteraard moeten lezen. Je kunt verschillende spelletjes voorzien, maar wij hadden twee dezelfde spelborden in het bezit zodat de voltallige groep hier kon spelen. Acht kinderen van het tweede en twee van het vijfde.
De spelregels bij het spel werden een klein beetje aangepast en de moeilijke woorden werden voorzien van een liggend streepje. Zo wordt het net iets makkelijker voor de spelers.
Wil je de spelregels ook graag downloaden? Kijk dan snel hier.
Het spel wordt vijf weken na elkaar gespeeld zodat ieder groepje van het tweede het spel kent. Na vijf weken wordt er een nieuw spel voorzien. Wij zijn hier intussen al aan onze tweede reeks bezig en dus hebben we ook al andere spelletjes. Die kun je binnen een paar dagen op Gietjes Corner terugvinden.
Ik heb het over het volgende spel...
Er zit telkens één kind van het vijfde als spelleider en daarnaast kunnen er tot zes kinderen van het tweede meespelen. De bedoeling is om het spel gewoon te spelen en de spelregels tussendoor door de jongste kinderen te laten lezen. Die spelregels zien er als volgt uit.
Met hoe meer kinderen het spel gespeeld wordt, hoe minder ze uiteraard moeten lezen. Je kunt verschillende spelletjes voorzien, maar wij hadden twee dezelfde spelborden in het bezit zodat de voltallige groep hier kon spelen. Acht kinderen van het tweede en twee van het vijfde.
De spelregels bij het spel werden een klein beetje aangepast en de moeilijke woorden werden voorzien van een liggend streepje. Zo wordt het net iets makkelijker voor de spelers.
Wil je de spelregels ook graag downloaden? Kijk dan snel hier.
Het spel wordt vijf weken na elkaar gespeeld zodat ieder groepje van het tweede het spel kent. Na vijf weken wordt er een nieuw spel voorzien. Wij zijn hier intussen al aan onze tweede reeks bezig en dus hebben we ook al andere spelletjes. Die kun je binnen een paar dagen op Gietjes Corner terugvinden.
woensdag 14 januari 2015
Flitsen voor het naar buiten gaan!
Zowel in Nederland als in België nemen de tafels een heel belangrijk stuk van het rekenonderwijs in beslag. Daarom wil ik die op tal van manieren inoefenen. Ooit kreeg ik een mail toegestuurd rond een tafeltoren, ik zie ook heel wat concrete tekeningen om een tafel aan te brengen (klavertje vier, eierdozen,...) en op Pinterest en andere blogs zag ik heel wat ideeën voor leuke en interactieve oefeningen. Daarom wil ik daar in de toekomst ook werk van maken. Ik weet echter niet goed hoe en wanneer ik het allemaal zal doen, maar ik probeer vooral rustig te blijven... :)
Ik merk dat kinderen echt gemotiveerd moeten worden om die tafels te kennen en ik probeer het vanaf morgen nog eens op een andere manier. Bij mij kennen ze nu eigenlijk nog maar drie tafels (1,2 en 10) en het is de bedoeling om de les een minuut voor de bel te stoppen. Ik toon dan een flitskaart aan iedere leerling en bij een juist antwoord mogen ze naar buiten. Bij een fout antwoord, moeten ze de tafel helemaal opschrijven. Dus 0 x ... = ... of 0 : ... = ... en dan mogen ze daarna pas naar buiten. Op die manier weten ze dat ze thuis ook wat extra zullen moeten oefenen, willen ze niet te veel speeltijd verliezen. Ik weet niet of het zal werken en of de kinderen het leuk zullen vinden, maar ik hou jullie hier zeker op de hoogte van mijn bevindingen, vorderingen en aanpassingen.
Voor het flitsen gebruik ik mijn kaartjes die ik al een hele tijd terug maakte en die jullie hier gemakkelijk kunnen downloaden.
Als de kinderen een fout maken tegen een welbepaalde tafel, moeten ze niet alleen de tafel schrijven. Ze krijgen ook een kaartje mét de oplossing op hun bank geplakt zodat de kinderen de juiste oplossing zoveel mogelijk zien.
Ook deze kaartjes stel ik gratis ter beschikking via de volgende link.
Veel rekenplezier!
Ik merk dat kinderen echt gemotiveerd moeten worden om die tafels te kennen en ik probeer het vanaf morgen nog eens op een andere manier. Bij mij kennen ze nu eigenlijk nog maar drie tafels (1,2 en 10) en het is de bedoeling om de les een minuut voor de bel te stoppen. Ik toon dan een flitskaart aan iedere leerling en bij een juist antwoord mogen ze naar buiten. Bij een fout antwoord, moeten ze de tafel helemaal opschrijven. Dus 0 x ... = ... of 0 : ... = ... en dan mogen ze daarna pas naar buiten. Op die manier weten ze dat ze thuis ook wat extra zullen moeten oefenen, willen ze niet te veel speeltijd verliezen. Ik weet niet of het zal werken en of de kinderen het leuk zullen vinden, maar ik hou jullie hier zeker op de hoogte van mijn bevindingen, vorderingen en aanpassingen.
Voor het flitsen gebruik ik mijn kaartjes die ik al een hele tijd terug maakte en die jullie hier gemakkelijk kunnen downloaden.
Als de kinderen een fout maken tegen een welbepaalde tafel, moeten ze niet alleen de tafel schrijven. Ze krijgen ook een kaartje mét de oplossing op hun bank geplakt zodat de kinderen de juiste oplossing zoveel mogelijk zien.
Ook deze kaartjes stel ik gratis ter beschikking via de volgende link.
Veel rekenplezier!
dinsdag 13 januari 2015
Leesvernieuwingen - Deel 3B
Gisteren had ik het over het toneellezen binnen ons tandemlezen en vandaag wil ik het nog over een andere activiteit hebben. Ik zei toen al dat er vijf activiteiten zijn en in vijf weken doorlopen de kinderen van het tweede elke activiteit. De leerlingen van het vijfde begeleiden die volledige periode dezelfde oefening. Op die manier kunnen ze steeds beter worden in het helpen van de kinderen.
Bij het tandemlezen willen we ook graag dat kinderen hun begrijpend lezen gaan oefenen. Op die manier zouden ze ook de teksten in de klas beter moeten begrijpen. Een tijdje geleden schaften wij de map 'Ik lees, ik doe' van Abimo aan en daar vertelde ik jullie hier al meer over.
Ik werkte alle opdrachten uit en stak ze één voor één in een map. Op de voorkant kwam het nummer en de titel van de opdracht en de map zelf voorzag ik van een verbetersleutel, een opdrachtenblad en een aantal werkbladen.
Verzameling mappen...
Opdrachtenkaart...
Werkblad...
Verbetersleutel...
Begrijpend lezen
Ik werkte alle opdrachten uit en stak ze één voor één in een map. Op de voorkant kwam het nummer en de titel van de opdracht en de map zelf voorzag ik van een verbetersleutel, een opdrachtenblad en een aantal werkbladen.
Verzameling mappen...
Opdrachtenkaart...
Werkblad...
Verbetersleutel...
Uiteraard kan ik deze opdrachten niet met jullie delen want ze zijn niet van mijn hand. Je kunt ze via deze site bestellen en kosten 45 euro per map. Geen geld als je het mij vraagt want wij kunnen er een heel jaar mee vullen. Heb je geen tandemlezen in de klas dan zijn ze ook inzetbaar tijdens hoekenwerk, contractwerk en allerhande andere leesvormen.
Bij dit begrijpend lezen krijgen de kinderen elk een overzicht van de te maken opdrachten waarop ze makkelijk kunnen aanduiden waar ze gekomen zijn. Is een oefening af, dan zetten ze een kruisje. Zijn ze aan een oefening begonnen, maar moet die de volgende beurt afgewerkt worden, dan zetten ze een schuine streep. Op die manier weten ze nog waar ze vijf weken later moeten aan werken.
Wens je het overzichtsblad ook te gebruiken? Nog heel even geduld... het staat waarschijnlijk op mijn stick die nu op school ligt. Ik probeer het morgen via Google Drive ter beschikking te stellen.
De andere activiteiten doe ik binnenkort zeker ook nog uit de doeken!
maandag 12 januari 2015
Leesvernieuwingen - deel 3A
Het voorbije weekend had ik het al over de leesvernieuwingen op onze school, maar ik had het eigenlijk nog niet over ons grootste project, namelijk de aanpassing van het tandemlezen. Het is zo dat wij voor lezen al jaren een samenwerking tussen het tweede en vijfde leerjaar lopen hebben. Tot voor kort lazen de kinderen gewoon een boekje met hulp van een oudere leerling. Het vijfde kreeg een controlerende functie en de kinderen van het tweede probeerden zo goed mogelijk te lezen.
Doordat de inbreng van de vijfdeklassers eigenlijk miniem was, dachten we er de voorbije grote vakantie over na om het tandemlezen over een volledig andere boeg te gooien. Het kostte ons wel wat tijd en voorbereidingswerk, maar ik moet zeggen dat we nu wel tevreden zijn over het resultaat.
We werkten in totaal vijf verschillende activiteiten uit en daar wil ik het vandaag over hebben.
Toneellezen
Halverwege november vorig jaar had ik het er hier al over. Het komt erop neer dat kinderen een tekst van een toneelstukje lezen en dat zo goed mogelijk oefenen. Achteraf mogen ze het stuk van dit verhaal in de poppenkast spelen. Daarvoor maakten we van ieder personage een popje. De figuren werden uitvergroot, gelamineerd en voorzien van een brochettestok. Ik ben er nog niet uit of dit de beste manier is want eigenlijk gebeurt er niet veel in die poppenkast. Je ziet gewoon de figuurtjes en voor de rest is er niet veel beweging. De kinderen moeten zich immers nog te veel concentreren op hun tekst (terwijl dit anders is als je de tekst van buiten kent). Dat neemt wel niet weg dat de kinderen het heel leuk vinden! Er moet tijdens het oefenen wel altijd op gehamerd worden dat kinderen de tekst met gevoel moeten lezen en dat één keer doorlezen niet genoeg is.
Als materiaal gebruiken wij de boekjes van Zwijsen. Elk groepje - met telkens één begeleider uit het vijfde en meerdere kinderen uit het tweede - krijgt een stuk tekst uit het boek. Die oefenen ze dan voor een 15-tal minuten. Daarna wordt elk stuk verhaal in de poppenkast gespeeld zodat iedereen het vervolg of het voorafgaande deel ook kent.
Maar ik zeg het, dat met die poppenkast staat misschien nog niet helemaal op punt. Zijn er bij jullie die met toneellezen werken? Dan zijn alle tips hieronder of via gietjescorner@hotmail.com zeer zeker welkom!
Alvast bedankt en ik wens jullie allemaal een heel fijne werkweek!
Over de andere vier hoeken heb ik het de komende dagen!
Over de andere vier hoeken heb ik het de komende dagen!
Bronnen:
* http://www.boek.be/boek/9789048710287
* http://www.boek.be/boek/9789048710287
zondag 11 januari 2015
Leesvernieuwingen - deel 2
Gisteren had ik het dus over mijn leesmap en vandaag wil ik het nog eens over slingerlezen hebben.
Een hele tijd geleden kon je er hier al iets over lezen. Het is niet mijn bedoeling om in herhaling te vallen en dus kun je best even daar eerst een kijkje nemen als je niet weet waarover het gaat. Ik wil het vandaag vooral even oven mijn ervaringen hebben.
De bedoeling van slingerlezen is om de kinderen vrij te laten lezen en dit 2 keer 15 minuten per week. Tijdens de bijscholing opteerden ze voor een intense periode van 6 tot 8 weken iedere dag, maar dat zie ik eerlijk gezegd minder haalbaar. Ik kies dus voor twee momenten in de week. Daarnaast hebben ze ook nog eens een halfuur tandemlezen op dinsdag (waar ik het morgen over zal hebben).
Meestal probeer ik op maandag en donderdag vrij te lezen, maar het kan uiteraard ook op vrijdag. Het hangt een beetje af van de tijd die over blijft.
Werkwijze:
* Kinderen kiezen tussendoor op hun gemak een boek (niet met te veel samen). Ze weten dat ze best een boekje vastnemen om het te kiezen. Zo kunnen ze de flaptekst eens lezen of kunnen ze de binnenkant even beter bekijken.
* Tijdens het kwartier zitten de kinderen op een plaatsje in de klas (maakt niet uit waar!) en ze lezen 15 minuten in stilte. In het begin lijkt dit wat moeilijk, maar naarmate ze het gewoon worden is dat eigenlijk heel leuk. Als leerkracht lees je ook mee!
* Na dat kwartier bergen ze hun boekje op. Wanneer hun boekje uit is, mogen ze een vlaggetje invullen. Tijdens het kwartier lezen laat ik ze wel nooit invullen of een nieuw boekje kiezen. Anders worden de andere kinderen gestoord.
De bedoeling van slingerlezen is om de kinderen vrij te laten lezen en dit 2 keer 15 minuten per week. Tijdens de bijscholing opteerden ze voor een intense periode van 6 tot 8 weken iedere dag, maar dat zie ik eerlijk gezegd minder haalbaar. Ik kies dus voor twee momenten in de week. Daarnaast hebben ze ook nog eens een halfuur tandemlezen op dinsdag (waar ik het morgen over zal hebben).
Meestal probeer ik op maandag en donderdag vrij te lezen, maar het kan uiteraard ook op vrijdag. Het hangt een beetje af van de tijd die over blijft.
Werkwijze:
* Kinderen kiezen tussendoor op hun gemak een boek (niet met te veel samen). Ze weten dat ze best een boekje vastnemen om het te kiezen. Zo kunnen ze de flaptekst eens lezen of kunnen ze de binnenkant even beter bekijken.
* Tijdens het kwartier zitten de kinderen op een plaatsje in de klas (maakt niet uit waar!) en ze lezen 15 minuten in stilte. In het begin lijkt dit wat moeilijk, maar naarmate ze het gewoon worden is dat eigenlijk heel leuk. Als leerkracht lees je ook mee!
* Na dat kwartier bergen ze hun boekje op. Wanneer hun boekje uit is, mogen ze een vlaggetje invullen. Tijdens het kwartier lezen laat ik ze wel nooit invullen of een nieuw boekje kiezen. Anders worden de andere kinderen gestoord.
Het vlaggetje vind je hier.
Werkpunten
* In het begin is dat vooral het aandachtig lezen en dit voor 15 (soms lange) minuten, maar je zult merken dat dit gaandeweg beter wordt. De kinderen worden het gewoon en de meesten vinden het heel leuk. Ik liet de klas vrijdag stemmen tussen slingerlezen en voorlezen en er waren er maar 3 van de 19 die voor voorlezen kozen.
* Het kiezen van de boekjes verloopt soms moeizaam, maar na wat tips lukt het de meeste kinderen beter. Ze moeten vooral een boekje kiezen die hen aanspreekt én die voor hen leesbaar is (dus niet te moeilijk, maar zeker ook niet te gemakkelijk!)
* Ik heb nu nog een paar kinderen die steeds de makkelijke boekjes nemen omdat ze dan sneller een vlagje kunnen invullen. Ik zei in het begin dat we er 100 in een jaar proberen te lezen, maar dat lijkt me nu een minder goed idee om dit vooraf te zeggen. Misschien moet ik er vanaf nu eigenlijk geen streefdoel meer op plakken. Op die manier lezen ze niet voor die vlagjes, maar gewoon voor het plezier (hoop ik :) ).
Zijn er van jullie die ook al aan de slag gingen met slingerlezen of die op een andere manier vrij lezen? Dan zijn jullie tips meer dan welkom! Je kunt ze hieronder achterlaten of je mag me altijd een mailtje sturen!
* In het begin is dat vooral het aandachtig lezen en dit voor 15 (soms lange) minuten, maar je zult merken dat dit gaandeweg beter wordt. De kinderen worden het gewoon en de meesten vinden het heel leuk. Ik liet de klas vrijdag stemmen tussen slingerlezen en voorlezen en er waren er maar 3 van de 19 die voor voorlezen kozen.
* Het kiezen van de boekjes verloopt soms moeizaam, maar na wat tips lukt het de meeste kinderen beter. Ze moeten vooral een boekje kiezen die hen aanspreekt én die voor hen leesbaar is (dus niet te moeilijk, maar zeker ook niet te gemakkelijk!)
* Ik heb nu nog een paar kinderen die steeds de makkelijke boekjes nemen omdat ze dan sneller een vlagje kunnen invullen. Ik zei in het begin dat we er 100 in een jaar proberen te lezen, maar dat lijkt me nu een minder goed idee om dit vooraf te zeggen. Misschien moet ik er vanaf nu eigenlijk geen streefdoel meer op plakken. Op die manier lezen ze niet voor die vlagjes, maar gewoon voor het plezier (hoop ik :) ).
Zijn er van jullie die ook al aan de slag gingen met slingerlezen of die op een andere manier vrij lezen? Dan zijn jullie tips meer dan welkom! Je kunt ze hieronder achterlaten of je mag me altijd een mailtje sturen!
zaterdag 10 januari 2015
Leesvernieuwingen - deel 1
Ik vertelde jullie een hele tijd geleden al eens iets over ons leesonderwijs dat wij dringend anders wilden gaan aanpakken. Wat ik hier al uit de doeken deed, weet ik niet helemaal precies meer, maar het komt erop neer dat we voorlopig drie dingen volledig hebben uitgewerkt. Eerst en vooral is dat de leesmap, daarnaast het vrij lezen in de vorm van slingerlezen en dan hebben we nog het tandemlezen.
Leesmap
Hier vertelde ik al heel vaak iets over op mijn blogje en daarom doe ik het vandaag nog snel eens in het kort. Ik maakte dus voor iedereen een bestekmapje met een naamkaartje en daarin zit een brief en een tabel (zie tweede blad bijlage brief). Elke maand krijgen de kinderen een nieuwe bundel mee naar huis waar ze in kunnen lezen. Sommige bundels zette ik zelf in Word, andere haalde ik uit de handleiding. Die laatste deel ik niet omdat ze niet van mijn hand zijn. Ik kopieerde gewoon de lezertjes vanuit Kameleon en daaronder zette ik dan leesmannetjes.
Een overzicht van de tien leesbundels zie je hier...
Een deel ervan deelde ik al eerder via Google Drive, maar ik merk dat er ook naar de andere een heel grote vraag is. Daarom zet ik ze vandaag hier allemaal op een rijtje. Die van september, oktober, december en februari dus niet, maar die vind je gewoon in de oude boekjes van Leessprong en in de handleiding van Kameleon.
* AVI-E3
* AVI-M4
* AVI 4
* AVI-E4
* AVI 5
Wil je nog eens terugkijken naar andere info over de leesmap? Klik dan hier of snuffel eens onder het label 'Lezen'.
Morgen vertel ik verder over onze leesveranderingen!
vrijdag 9 januari 2015
Themaplaten in het klein
Mijn trouwe bezoekers kennen mijn themaplaten al. Ik maakte voor elk feest of belangrijke dag een wandplaat. Die hang ik uit in de gang, maar ze krijgen later ook een plaatsje bij het jaaroverzicht in de klas. Het lukte me echter niet om al die kaarten omhoog te hangen waardoor ik nu ook verkleinde versies maakte. Elke wandplaat werd van een A4 naar een A6 gekopieerd en op die manier kunnen ze onder de maand bevestigd worden.
Bron:
* http://kleuren.crea-kids.nl/kleurplaten-kerst.htm
Bron:
* http://kleuren.crea-kids.nl/kleurplaten-kerst.htm
donderdag 8 januari 2015
Gepersonaliseerde omslag!
Ooh, wat is het hier stil als er even niks wordt gepost... Al dagen over de 1000 pageviews, maar vandaag ging het plots minder hard. Dus wat denk ik, oké, ze verdienen wel nog een berichtje ;). En er stonden hier toch weer wat ideetjes te drummen.
Vorige zaterdag toonde ik jullie hier mijn kerstkaartjes. Het werden uiteindelijk eigenlijk nieuwjaarskaartjes, maar de kinderen waren er helemaal niet rouwig om. En ik kreeg zelfs een paar leuke reacties van ouders.
Ik voorzag de kaartjes van een passende omslag en deed dit zo...
Vorige zaterdag toonde ik jullie hier mijn kerstkaartjes. Het werden uiteindelijk eigenlijk nieuwjaarskaartjes, maar de kinderen waren er helemaal niet rouwig om. En ik kreeg zelfs een paar leuke reacties van ouders.
Ik voorzag de kaartjes van een passende omslag en deed dit zo...
Voor ieder kind maakte ik een afzonderlijke omslag door een A3-blad op maat te snijden, te plooien en de zijkanten met hun naam dicht te stikken. Die Bernina van Puype-Brugge is echt goud waard!
woensdag 7 januari 2015
Dank u Carolijn Leisink!
Muzische is al sinds vorig jaar een prioriteit. Het is bij ons op school de bedoeling om goeie lessen uit te werken en die aan twee algemene doelen te koppelen. Ik publiceerde hier al een tijdje geleden dat lijstje doelen, maar ik moet zeggen dat ik de laatste maanden echt weinig tijd vond om verder aan te slag te gaan met dit vak. Er is ook elke avond zoveel te doen en ik wil wel meerdere vakken aanpakken.
Aangezien er morgen een uurtje muzische in de namiddag staat gepland - en ik eigenlijk ook wat gebruik wil maken van bestaand materiaal - ging ik vanavond op zoek. Het was de bedoeling om even Klascement te raadplegen, maar ik kwam al heel snel bij de website van Carolijn Leisink. Misschien kennen jullie deze al, ik ontdekte hem nog niet eerder!
Op de website staan niet alleen lessen voor kinderen van de lagere school, maar ook voor die van het middelbaar. Ik nam nog maar een snelle kijk en het lijkt me nu al reuze-interessant. Ik ben dan ook benieuwd of ik er enkele lessen voor mijn klasje kan van maken.
De aangeboden site zet ik ook meteen tussen mijn links, dan kan je die ten allen tijde terugvinden!
Bronnen:
* http://carolijn.leisink.nl/
* http://www.jufsamantha.nl/downloads/dagritme/ljv.php?vak
Aangezien er morgen een uurtje muzische in de namiddag staat gepland - en ik eigenlijk ook wat gebruik wil maken van bestaand materiaal - ging ik vanavond op zoek. Het was de bedoeling om even Klascement te raadplegen, maar ik kwam al heel snel bij de website van Carolijn Leisink. Misschien kennen jullie deze al, ik ontdekte hem nog niet eerder!
Op de website staan niet alleen lessen voor kinderen van de lagere school, maar ook voor die van het middelbaar. Ik nam nog maar een snelle kijk en het lijkt me nu al reuze-interessant. Ik ben dan ook benieuwd of ik er enkele lessen voor mijn klasje kan van maken.
De aangeboden site zet ik ook meteen tussen mijn links, dan kan je die ten allen tijde terugvinden!
Bronnen:
* http://carolijn.leisink.nl/
* http://www.jufsamantha.nl/downloads/dagritme/ljv.php?vak
dinsdag 6 januari 2015
Kaartjes voor positietabel
Door zodanig vaak door mijn berichten op mijn blog te ploeteren merk ik dat er bepaalde zaken zijn die ik nog niet met jullie heb gedeeld. Het zijn niet meteen de spectaculairste materialen, maar wel dingen die ik vaak in mijn klas gebruik.
Zo hangen de kaartjes van de positietabel vaak samen met het MAB-materiaal aan het bord. Ik maakte ze even groot als al mijn andere kaartjes en ik drukte ze in een bijpassend kleur af. Ik keek daarvoor naar het rekenboek Kompas, maar uiteraard kunnen ze bij jullie in een ander kleurtje geprint worden.
Een afzonderlijke foto heb ik niet (en wellicht daarom dat ik ze niet eerder toonde), maar je ziet ze onderaan in het midden op bovenstaande afbeelding. De E werd in het geel afgedrukt, de T in het groen, de H in het blauw en de D in het rood. De D hebben we nog niet nodig in het tweede, maar ik maakte ze eigenlijk voor het derde leerjaar.
Wil je deze kaartjes ook graag gebruiken? Klik dan op deze link.
Zo hangen de kaartjes van de positietabel vaak samen met het MAB-materiaal aan het bord. Ik maakte ze even groot als al mijn andere kaartjes en ik drukte ze in een bijpassend kleur af. Ik keek daarvoor naar het rekenboek Kompas, maar uiteraard kunnen ze bij jullie in een ander kleurtje geprint worden.
Een afzonderlijke foto heb ik niet (en wellicht daarom dat ik ze niet eerder toonde), maar je ziet ze onderaan in het midden op bovenstaande afbeelding. De E werd in het geel afgedrukt, de T in het groen, de H in het blauw en de D in het rood. De D hebben we nog niet nodig in het tweede, maar ik maakte ze eigenlijk voor het derde leerjaar.
Wil je deze kaartjes ook graag gebruiken? Klik dan op deze link.
maandag 5 januari 2015
De eetclub van Saskia Noort
Op het einde van vorig jaar las ik nog een boek en dit verhaal wordt meteen ook mijn eerste verslag van 2015. Op naar de 25 :). Na de dikkere exemplaren wilde ik in de kerstvakantie eens vlot over een boek gaan en daarom koos ik een minder lijvig exemplaar. Het werd 'De eetclub' van Saskia Noort.
Gegevens
Uitgeverij: Veen Bosch & Keuning uitgevers n.v., Antwerpen
Uitgegeven in: 2004 (eerste druk) - 2013 (62ste druk)
Voorwoord: 2013 Kluun
Interview: 2013 Eva Hoeke
Voorwoord: 2013 Kluun
Interview: 2013 Eva Hoeke
Omslagontwerp: Marry van Baar
Omslagillustratie: Cornelie Tollens
Aantal pagina’s: 243
ISBN: 978 90 414 2442 6
Flaptekst
Evert Struyk komt bij een brand om het leven. Zijn vrouw en hun vriendenclub, 'de eetclub', zijn geschokt. Dan wordt duidelijk dat bepaalde mensen belang bij Everts dood hebben.
Mijn mening (++)
Dit boek leest heerlijk weg. Je kunt het echt in één ruk uitlezen (als je daar de tijd voor vindt). Het is spannend en het is echt uit het leven gegrepen. Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat intriges en overspel gewoon van deze tijd zijn. Ik ben helemaal niet hardvochtig, maar wel net dat tikkeltje minder naïef dan vijf jaar geleden :). Ben je op zoek naar een thriller die makkelijk geschreven is? Dan is dit wat je zoekt. Niet te veel poespas, geen ingewikkelde zinsconstructies, maar verrassende wendingen die je telkens op het verkeerde spoor proberen te zetten.
Ik probeer in 2015 zeker nog een boek van deze schrijfster te lezen.
Bronnen:
* http://www.bol.com/nl/p/de-eetclub/9200000011320808/
zondag 4 januari 2015
Materialen - top vijf!
Wie mijn Facebookpagina volgt, weet dat ik tot nu toe berichten tot vier maanden terug voorzag van documenten via Google Drive. Ik probeer er vandaag zeker nog een 100-tal berichten aan toe te voegen. Hopelijk is dat snel genoeg want ik merk dat ik een 'vind-ik-leuk' kwijt ben... snif... Maar ach, misschien moet ik daar ook weer geen zo'n drama van maken ;).
Om sommige mensen wat tegemoet te komen, wil ik vandaag vijf van mijn populairste materialen posten. Op die manier kunnen jullie er toch al mee aan de slag. Ik baseer me op de aanvragen via mail en via de reacties op mijn blog. Sorry voor de anderen die nog even moeten wachten, maar ik doe mijn best om mijn berichten zo snel mogelijk allemaal van een linkje te voorzien.
Hopelijk help ik hier wat mensen al een stap mee vooruit en hou Gietjes Corner in de gaten! Ik probeer elke dag opnieuw een aantal berichten van documenten te voorzien.
Fijne zondag!
Om sommige mensen wat tegemoet te komen, wil ik vandaag vijf van mijn populairste materialen posten. Op die manier kunnen jullie er toch al mee aan de slag. Ik baseer me op de aanvragen via mail en via de reacties op mijn blog. Sorry voor de anderen die nog even moeten wachten, maar ik doe mijn best om mijn berichten zo snel mogelijk allemaal van een linkje te voorzien.
Materialen top 5 (in willekeurige volgorde)
MAB-materiaal
Voorblad voor de doos download je hier.
Honderdveld zonder onderverdelingen download je hier.
Honderdveld met onderverdelingen download je hier.
Tientallen zonder onderverdelingen download je hier.
Tientallen met onderverdelingen download je hier.
Eenheden download je hier.
Leeslijsten
De 200 leeslijsten vind je hier.
Het overzichtsblad hier.
Vingertwister
Het voorblad voor de doos, klik dan hier.
Het spelbord, klik dan hier.
De voorkant van de kaartjes, klik dan hier.
De achterkant van de kaartjes, klik dan hier.
Gebedendoos
Mijn verzameling gebedjes vind je hier.
Zonder bronvermelding omdat dit al 'oud' materiaal is en toen noteerde ik nog geen bronnen.
Flitskaarten tafels
Flitskaarten voor de tafels vind je hier. Het zijn deze met de uitkomsten op een apart kaartje zodat je ze aan de achterkant kan kleven indien je dat wenst.
Hopelijk help ik hier wat mensen al een stap mee vooruit en hou Gietjes Corner in de gaten! Ik probeer elke dag opnieuw een aantal berichten van documenten te voorzien.
Fijne zondag!
zaterdag 3 januari 2015
Kerstkaartjes 2014
Vorig jaar maakte ik zo'n 70 kerstkaartjes voor mijn kinderen en dit jaar moest ik er gelukkig maar 20 maken. Ik dacht dus aan iets groters, maar och, wat had ik het weer onderschat. Oorspronkelijk was het de bedoeling om ze nog te posten, maar ik zal ze nu maandag gewoon op hun bank klaar leggen. Hopelijk zijn ze er toch nog blij mee! Het voorbeeld komt van Pinterest, maar ik maakte er uiteraard weer mijn eigen ding mee.
(Mijn tafel is ook zwart waardoor het misschien niet zo goed uitkomt, maar de grootte van een kaart is A5)
Van de verschillende stappen heb ik geen foto, maar ik probeer het hieronder kort uit de doeken te doen. Uiteraard is dit opzet ook mogelijk voor een nieuwjaarsbrief op school.
1. Snij A4-kartonnen in 2 en zorg ervoor dat je voor elke kaart een A5-karton hebt.
2. Beplak de voorkant met mooi papier. Dit papier kun je kopen, maar ik gebruikte stalen behangpapier. Op die manier zijn je brieven niet allemaal gelijk en zijn ze ook helemaal niet duur!
3. Beplak de achterkant met gewoon wit tekenpapier.
4. Maak in wit tekenpapier een bergje sneeuw en drie verschillende bollen.
5. Plak eerst de berg sneeuw, daarna de onderste bol en de middelste bol op.
6. Knip nu twee korte stukjes lint en kleef die op de middelste bol.
7. Plak de kleinste bol vanboven, bovenop de twee stukjes lint.
8. Knip een driehoek uit oranje papier en kleef die vanboven op de kleinste bol.
9. Teken een glimlach op het gezicht van de sneeuwman.
10. Werk af met drie knopen (gebruik hiervoor zwart papier en een perforator) en kleef eventueel een aantal sterretjes aan de donkere hemel. Ik gebruikte hiervoor een perforator in stervorm.
Aan de achterkant schrijf je dan een leuke boodschap en klaar zijn de zelfgemaakte kaartjes!
Nogmaals een gelukkig 2015 gewenst voor iedereen!
(Mijn tafel is ook zwart waardoor het misschien niet zo goed uitkomt, maar de grootte van een kaart is A5)
Van de verschillende stappen heb ik geen foto, maar ik probeer het hieronder kort uit de doeken te doen. Uiteraard is dit opzet ook mogelijk voor een nieuwjaarsbrief op school.
1. Snij A4-kartonnen in 2 en zorg ervoor dat je voor elke kaart een A5-karton hebt.
2. Beplak de voorkant met mooi papier. Dit papier kun je kopen, maar ik gebruikte stalen behangpapier. Op die manier zijn je brieven niet allemaal gelijk en zijn ze ook helemaal niet duur!
3. Beplak de achterkant met gewoon wit tekenpapier.
4. Maak in wit tekenpapier een bergje sneeuw en drie verschillende bollen.
5. Plak eerst de berg sneeuw, daarna de onderste bol en de middelste bol op.
6. Knip nu twee korte stukjes lint en kleef die op de middelste bol.
7. Plak de kleinste bol vanboven, bovenop de twee stukjes lint.
8. Knip een driehoek uit oranje papier en kleef die vanboven op de kleinste bol.
9. Teken een glimlach op het gezicht van de sneeuwman.
10. Werk af met drie knopen (gebruik hiervoor zwart papier en een perforator) en kleef eventueel een aantal sterretjes aan de donkere hemel. Ik gebruikte hiervoor een perforator in stervorm.
Aan de achterkant schrijf je dan een leuke boodschap en klaar zijn de zelfgemaakte kaartjes!
Nogmaals een gelukkig 2015 gewenst voor iedereen!
vrijdag 2 januari 2015
Doelen, voornemens en vooral niet te veel druk :)
Wat is het fijn om een blog te hebben! Soms denk ik wel eens dat er wel heel veel tijd in kruipt en dat het me niet altijd evenveel opbrengt, maar dan lees ik weer jullie talrijke reacties en krijg ik in ruil heel mooi materiaal en dan weet ik weer waarom ik dit allemaal doe! Gietjes Corner blijft dus zeker bestaan en ik ben niet van plan om het in 2014 wat rustiger aan te doen. Oké, misschien af en toe eens, maar vooral niet al te vaak ;).
Intussen bestaat ook Gietjes Weetjes en ook met mijn tweede blog ben ik heel blij. Ik heb nog niet echt veel bezoekers, maar daarvoor doe ik het eigenlijk niet. Ik vind het gewoon heel erg fijn om info te verzamelen en dat doe ik eigenlijk niet voor iemand anders, maar puur voor mezelf. Sorry, even heel egoïstisch zijn, mag ook eens zeker?
Bon, eigenlijk zou ik er soms ook gewoonweg een dagboek anno 2014 willen van maken om dan die heerlijke verhalen opnieuw te kunnen lezen (en beleven), maar dat vind ik dan weer wat te persoonlijk en wellicht verveel ik jullie wel met mijn onnozele en hilarische verhalen die achteraf eigenlijk maar grappig blijken te zijn als je er deel van uit maakte.
Toch is het af en toe wel eens leuk om iets op een rij te zetten en daarom keek ik de voorbije week eens terug naar mijn goeie voornemens en doelen voor 2014. De jaren gaan zo snel voorbij en het leek alsof ik ze gisteren neerschreef...
Eigenlijk ging ik al in 2012 van start met mijn blog, maar toen vond ik de tijd en de drive niet om heel regelmatig iets te posten. Sinds vorig jaar is dit echter veranderd en nu wil ik uiteraard die lijn doortrekken. Ik stel daarom enkele doelen voorop. Geen grootse uitspraken of onhaalbare streefdoelen, neen, doelen waar ik me goed bij voel en die in 2014 zeker haalbaar moeten zijn.
* 30 boeken posten -> Ik kwam dit jaar aan 23...
Het boek rechts kreeg dit jaar drie sterren van mij!
Zusjesland (Curtis Sittenfeld)
Kijk niet om (Elin Hilderbrand)
Elf minuten (Paulo Coelho)
Yoro (Marc De Bel)
Het eiland van duizend bronnen (Sarah Lark)
Salamander (Bavo Dhooge)
Herfstlied (Simone Van der Vlugt)
Hou van mij! (Anja Feliers)
Darling River (Sara Stridsberg)
Villa Toscane (Linda Van Rijn)
Het begon toen ik veertien was (Elissa Wall)
Het negende schrift van Maya (Isabel Allende)
Vijftig tinten vrij (E.L. James)
Onvoltooid verhaal (Tatiana de Rosnay)
Laat me los (Anja Feliers)
Tobie Lolness, de ogen van Elisha (Timothée de Fombelle)
Het gouden licht (Santa Montefiore)
Geef me de tijd (Valerie Blumenthal)
De schaduw van de wind (Carlos Ruiz Zafon)
Nu of nooit (Harlan Coben)
Kinderen van Dewindt (Roxane D’haenens)
Haar naam was Sarah (Tatiana de Rosnay)
Vijftig tinten donkerder (E.L. James)
Helemaal niet slecht vind ik. Misschien was 30 wel wat optimistisch. De laatste tijd las ik niet meer zoveel, maar daar wil ik zeker weer verandering in brengen.
Doel 2015: 25 boeken
* minstens 10 naaiwerkjes effectief maken én afwerken
Ik naaide echt niet veel, maar ben toch trots op mijn gordijnen met een grote dank u wel aan mama en schoonmama!
Doel 2015: de machine gewoon wat vaker bovenhalen (ik reken dit keer niet in stuks :) )
* minstens 10 keer iets posten over mijn schilder- en tekencursus
Grandioos gebuisd! Ik begon zelfs amper met mijn cursus!
Doel 2015: de (dure!) cursus eindelijk ter hand nemen!
MAAR: ik schilderde wel mijn klas! (zie hier)
* 10 nieuwe knutsels met jullie delen (zowel voor kinderen als voor thuis)
Nieuwjaarsbrief 2014, een leuke kerstboodschap, leuke bladwijzers, kaarsen maken, een prikbord voor Vaderdag, zelfgemaakte kerstkaartjes
Ik kwam in 2014 aan 6 wat ik niet slecht vind.
Doel 2015: creatief uitleven zonder er getallen op te plakken.
* 5 flockcreaties uitproberen
Geboortecadeautje, T-shirt met naam
Ik kwam dus duidelijk niet tot veel eigengemaakte pakjes. Daar moet ik weer verandering proberen in te brengen, al mag het uiteraard geen hopen stress met zich meebrengen!
Doel 2015: zie hierboven bij knutsels.
* 3 originele cadeautjes in elkaar steken
Cadeautje voor leerling, een glaasje zoet, gepimpte T-shirt
Geslaagd :).
Doel 2015: creatief zonder stress (dus 3 moet opnieuw lukken).
* een 500-tal weetjes blogland insturen (10 per week)
Deze ga ik nu niet tellen, ik heb mijn nieuwe blog en daar ben ik al heel blij mee!
Doel 2015: minstens 100 berichten posten op Gietjes Weetjes
* 100 dingen rond het onderwijs (materiaal, versiering, suggesties, tips,...) met jullie delen
Tekst 'anders zijn', lesfiche nieuwjaarsbrieven 2014, doos met onthoudwoordkaarten, brief voor het schrijven van nieuwjaarsbrieven, dictee in vier stappen, doelen spelling eerste graad, tekst 'december', toets meetkunde, gebed advent, wandplaten taal 2de leerjaar, leestussendoortjes, voorblad sudoku's, d of t op het einde, verzamelmap, toneellezen, ik lees, ik doe, toets meten en metend rekenen, opruimlied, briefje Stiltontas, gebed 'Allerzielen', Stiltontas, slingerlezen, herfstbundel, hoofdletters, twintigveld, bonnenbus, indiaan zonder naam, onthoudwoorden als tussendoortje, sudoku-overzicht, huiswerk over kalender, sudoku met getallen, sudokudidactiek, sudoku 3x3, moeilijke kleurplaten, sudoku start, aanvullen tot 10, sudoku 6x6 (geometrische figuren), wandplaten voor de vier hoofdbewerkingen, eenvoudige sudoku met figuren, wandplaat wegen, dagen van de week, vingerhaken, Boggle, wat heb ik vandaag geleerd?, rekentussendoortje met ballonnen, wandplaat inhoud, breukendoos, kaders maken, computersjabloon, wandplaat leestekens, huistakenboekjes, dicteeschrift, klasblog maken, adressenboekje, wandplaten rekenen, adreskaartje, breukencirkels, doos voor vingertwister, overzicht bonnen, dozen en labels, briefje schrijven, agenda, hulpvrager, schrijfopdracht, voorblad europotjes, zelfstandig werk, doos schrijfopdrachten, haarportret (voorbeelden), haarportret, namaakgeld, schrijfoefeningen speelplaats, schrijfopdrachten, leesmap, leesblaadjes, naamkaartjes leesmap, leesbundels, labels, voorblad agenda, naamkaartjes huiswerkmap, voorblad oefenschrift, naamkaartjes klas, boterhamdozenbak, lessenrooster opstellen, leesfiches AVI 9, schooljaarkalender 2014-2015, leesfiches AVI 8, toets spelling, leesfiches AVI 7, leesfiches AVI 6, hoofding schrijven, leesfiches AVI 5, lesvoorbereidingen schrijven, leesfiches AVI 4, werkboekje hoofdletters, leesfiches AVI 3, schrijfbundel voor differentiatie, hangers juni, leesfiches AVI 2, wandplaten mei-juni, schrijfbundel schrijfmotoriek, vernieuwingen schrift, overzichtsblad rekenen tot 100, WK voetbal op school, brief leesmap, leesblaadjes leestrainer, kidsfun uitgebreid, tafelkaartjes met oplossing, rekenen tot 100 oefenen, tafelkaartjes met oplossingen, ladderspel, extra schrijfoefeningen, leesfiches AVI 1, kaartjes tot 100, de kip van oma (gedicht), tafelkaartjes 1 met oplossingen, voorbladen bundels schrijven, tafels oefenen met liedjes, werkblad Boggle, letterkaarten Boggle, naamkaartje schrijfmap, tafelkaartjes met oplossing, huiswerkje taal, hoofdletters overtrekken, doos wandplaten schrijven, blad tafelkampioen, rustige muziek voor schrijflessen, hoofdlettergeheugensteuntjes, vingertwister, wandplaten hoofdletters, (hand)versjes voor de schriftles, wandplaten hoofdletters, inleiding schrijflessen, overzicht hoofdletters, wandplaat schrijven, hangers mei, automatiseren rekensommen powerpoint, waarnemingstekenen, omrekentabel voor rapport, bundel paasvakantie, plannen lessen schrift, themaplaat april, overzicht rustige muziek, Eerste Communie, overzicht lessen werkschrift d'haese, rustige muziek, ontbijt op school, paashoekje, temporekenen, sjabloon jaarplan, tussendoortjes Kidsfun, doelen rekenen 2de leerjaar, oefeningen schrijfmotoriek, tafelrooster, doelen wiskunde eerste leerjaar, nieuw tabblad eigen lesmateriaal, doelen schrift, beeldaspecten, algemene doelen beeld, doelen muzikale opvoeding, doelen muzisch taalgebruik, brugsommen tot 20, themaplaten maart, doelen bewegingsexpressie, carnavalhoekje, doelen drama, leestabel leesmap, manga met kinderen, doelen drama, controleblaadje agenda, algemene doelen muzische, huiswerkje spelling, blanco honderdveld, herhalen tot 100, muzische picto's en blanco fiche, doelen spelling, nog eens doelen spelling, gedicht, memory en versiering carnaval, doelen spelling VVKBaO, tafels visueel voorstellen, wandplaten februari, vlakke figuren, g/ch - d/t, verzameldoos klokjes, Kompas +, huiswerken spelling, beoordelen spreekopdracht, fiches spelhoek, nummer 1 van de week, bewegen is gezond, huiswerk onthoudwoorden, tip voor extra werk, drie opbergdozen,
Indrukwekkend lijstje toch? :)
Doel 2015: opnieuw leuk materiaal bedenken (maar mezelf niet voorbij hollen!)
* 12 sites of blogs in de kijker zetten (ééntje per maand)
Er kwam onlangs een nieuw tabblad (Links) op mijn blog waarmee dit doel meteen werd gehaald, maar uiteraard zette ik doorheen het jaar ook een aantal webstekjes voorop.
Educaplay, blog juf Stephanie, Aduis, Juf Laura, Kims leeshoekje, goeie leessites, Cocojade, juf Anke, kinderfilmpjes.net, Miss Aiesj, Worksheetfun
Elf in totaal + nieuw tabblad = mission accomplished :) Doel 2015: af en toe een nieuwe site voorstellen (en dat moet met al dat enthousiasme op het net zeker lukken) en onthouden welke ik allemaal in de picture zette (want ik vergeet ze soms te gebruiken!)
* een 5-tal resto- en reisideeën posten zodat iedereen nieuwe adresjes leert kennen
Vogezen, 't Roodhuis in Rumbeke, De Stoepa, De Kluze, Mas de Camille,
Ik had eigenlijk nog meer tips dit jaar, maar ik kwam er niet steeds toe om er iet over te schrijven. Ik probeer dit in 2015 wel te doen. Intussen heb ik wel ook een handig overzicht op het nieuwe tabblad.
Doel 2015: opnieuw 5 tips. Moet zeker lukken want het is toch de bedoeling om wat meer te genieten :).
* de tijd nemen om 5 films te bekijken en ze hier te beoordelen
The Tourist, The Departed, The Reader, Ernest en Celestine
Vier blogpostjes, maar toch een achttal films gezien dit jaar :). Ik keek ook naar de laatste twee films van Harry Potter, ik genoot van 'De rouille et d'os' en lachte met 'Intouchables'.
Doel 2015: een film per maandje meepikken en toch minstens 6 op mijn blog posten.
* minstens 10 recepten voor beginners
Perentaart, rijst met ham, tomaat, ei en ananas, rabarberconfituur, rabarber als groente, spaghetti bolognaise, ovenschotel met bloemkool, ham, kerstomaten en eieren, chocoladecake met bloemsuiker, marmercake van Piet, zelfgemaakte donuts
Negen... dus eigenlijk net niet, maar best tevreden.
Doel 2015: wat meer koken voor mijn wederhelft en 10 receptjes op Gietjes Corner.
* in totaal zo'n 250 berichten schrijven want als je alle bovenstaande vooropgestelde doelen optelt, zou je aan 250 moeten komen. Lukt dit niet dan is alles over de 200 goed (dan doe ik beter dan 2013) :)
Ik schreef er welgeteld 285 en ik ben best wel trots op dit aantal! Beter doen zal moeilijk zijn want ik vind het aantal nog altijd ondergeschikt aan de inhoud.
Doel 2015: met 250 nieuwe berichten zou ik al heel tevreden zijn!
* mijn bezoekersaantal verdubbelen - we zitten nu op een kleine 30.000 en ik hoop dat ik in december de kaap van 60.000 overschrijd.
Wanneer ik die kaap precies overschreden heb, weet ik niet meer. Wat ik wel weet, is dat ik 2014 vlot over de 200.000 ging! Ik vind dit nog steeds een machtig getal! Verdubbelen naar 400.000 zou gigantisch zijn...
Doel 2015: gewoon over de kaap van het half miljoen gaan :). Doelen mogen toch wat uitdagend zijn, niet?!
Daarnaast vind ik het ook belangrijk om mensen te blijven inspireren. Ik kreeg sinds het oprichten van mijn e-mailadres gietjescorner@hotmail.com al een 100-tal mails en daar ben ik blij om. Dat wil zeggen dat ik al 100 keer mijn materiaal kon delen en er iemand gelukkig mee kon maken. Bij deze hoop ik dat jullie me zullen blijven mailen. Dit is tenslotte ook één van de redenen waarom ik met Gietjes Corner ben gestart. Ik wil niet dat mensen tijd en energie blijven steken in materiaal die al bestaat!
Die 100 mails lijken achteraf nu zo belachelijk want in 2014 kon ik de vraag amper bijhouden. Met als gevolg dat we het in 2015 helemaal over een andere boeg gooien.
Doel 2015: inkomende mails terug binnen de 24 à 48 uur beantwoorden én alle documenten via Google Drive delen.
Misschien nog een leuke statistiek... (en het allerlaatste voor vandaag)
Vind-ik-leuks op Facebook: 364
Doel 2015: 500?
Intussen bestaat ook Gietjes Weetjes en ook met mijn tweede blog ben ik heel blij. Ik heb nog niet echt veel bezoekers, maar daarvoor doe ik het eigenlijk niet. Ik vind het gewoon heel erg fijn om info te verzamelen en dat doe ik eigenlijk niet voor iemand anders, maar puur voor mezelf. Sorry, even heel egoïstisch zijn, mag ook eens zeker?
Bon, eigenlijk zou ik er soms ook gewoonweg een dagboek anno 2014 willen van maken om dan die heerlijke verhalen opnieuw te kunnen lezen (en beleven), maar dat vind ik dan weer wat te persoonlijk en wellicht verveel ik jullie wel met mijn onnozele en hilarische verhalen die achteraf eigenlijk maar grappig blijken te zijn als je er deel van uit maakte.
Toch is het af en toe wel eens leuk om iets op een rij te zetten en daarom keek ik de voorbije week eens terug naar mijn goeie voornemens en doelen voor 2014. De jaren gaan zo snel voorbij en het leek alsof ik ze gisteren neerschreef...
Eigenlijk ging ik al in 2012 van start met mijn blog, maar toen vond ik de tijd en de drive niet om heel regelmatig iets te posten. Sinds vorig jaar is dit echter veranderd en nu wil ik uiteraard die lijn doortrekken. Ik stel daarom enkele doelen voorop. Geen grootse uitspraken of onhaalbare streefdoelen, neen, doelen waar ik me goed bij voel en die in 2014 zeker haalbaar moeten zijn.
* 30 boeken posten -> Ik kwam dit jaar aan 23...
Het boek rechts kreeg dit jaar drie sterren van mij!
Zusjesland (Curtis Sittenfeld)
Kijk niet om (Elin Hilderbrand)
Elf minuten (Paulo Coelho)
Yoro (Marc De Bel)
Het eiland van duizend bronnen (Sarah Lark)
Salamander (Bavo Dhooge)
Herfstlied (Simone Van der Vlugt)
Hou van mij! (Anja Feliers)
Darling River (Sara Stridsberg)
Villa Toscane (Linda Van Rijn)
Het begon toen ik veertien was (Elissa Wall)
Het negende schrift van Maya (Isabel Allende)
Vijftig tinten vrij (E.L. James)
Onvoltooid verhaal (Tatiana de Rosnay)
Laat me los (Anja Feliers)
Tobie Lolness, de ogen van Elisha (Timothée de Fombelle)
Het gouden licht (Santa Montefiore)
Geef me de tijd (Valerie Blumenthal)
De schaduw van de wind (Carlos Ruiz Zafon)
Nu of nooit (Harlan Coben)
Kinderen van Dewindt (Roxane D’haenens)
Haar naam was Sarah (Tatiana de Rosnay)
Vijftig tinten donkerder (E.L. James)
Helemaal niet slecht vind ik. Misschien was 30 wel wat optimistisch. De laatste tijd las ik niet meer zoveel, maar daar wil ik zeker weer verandering in brengen.
Doel 2015: 25 boeken
* minstens 10 naaiwerkjes effectief maken én afwerken
Ik naaide echt niet veel, maar ben toch trots op mijn gordijnen met een grote dank u wel aan mama en schoonmama!
Doel 2015: de machine gewoon wat vaker bovenhalen (ik reken dit keer niet in stuks :) )
* minstens 10 keer iets posten over mijn schilder- en tekencursus
Grandioos gebuisd! Ik begon zelfs amper met mijn cursus!
Doel 2015: de (dure!) cursus eindelijk ter hand nemen!
MAAR: ik schilderde wel mijn klas! (zie hier)
* 10 nieuwe knutsels met jullie delen (zowel voor kinderen als voor thuis)
Nieuwjaarsbrief 2014, een leuke kerstboodschap, leuke bladwijzers, kaarsen maken, een prikbord voor Vaderdag, zelfgemaakte kerstkaartjes
Ik kwam in 2014 aan 6 wat ik niet slecht vind.
Doel 2015: creatief uitleven zonder er getallen op te plakken.
* 5 flockcreaties uitproberen
Geboortecadeautje, T-shirt met naam
Ik kwam dus duidelijk niet tot veel eigengemaakte pakjes. Daar moet ik weer verandering proberen in te brengen, al mag het uiteraard geen hopen stress met zich meebrengen!
Doel 2015: zie hierboven bij knutsels.
* 3 originele cadeautjes in elkaar steken
Cadeautje voor leerling, een glaasje zoet, gepimpte T-shirt
Geslaagd :).
Doel 2015: creatief zonder stress (dus 3 moet opnieuw lukken).
* een 500-tal weetjes blogland insturen (10 per week)
Deze ga ik nu niet tellen, ik heb mijn nieuwe blog en daar ben ik al heel blij mee!
Doel 2015: minstens 100 berichten posten op Gietjes Weetjes
* 100 dingen rond het onderwijs (materiaal, versiering, suggesties, tips,...) met jullie delen
Tekst 'anders zijn', lesfiche nieuwjaarsbrieven 2014, doos met onthoudwoordkaarten, brief voor het schrijven van nieuwjaarsbrieven, dictee in vier stappen, doelen spelling eerste graad, tekst 'december', toets meetkunde, gebed advent, wandplaten taal 2de leerjaar, leestussendoortjes, voorblad sudoku's, d of t op het einde, verzamelmap, toneellezen, ik lees, ik doe, toets meten en metend rekenen, opruimlied, briefje Stiltontas, gebed 'Allerzielen', Stiltontas, slingerlezen, herfstbundel, hoofdletters, twintigveld, bonnenbus, indiaan zonder naam, onthoudwoorden als tussendoortje, sudoku-overzicht, huiswerk over kalender, sudoku met getallen, sudokudidactiek, sudoku 3x3, moeilijke kleurplaten, sudoku start, aanvullen tot 10, sudoku 6x6 (geometrische figuren), wandplaten voor de vier hoofdbewerkingen, eenvoudige sudoku met figuren, wandplaat wegen, dagen van de week, vingerhaken, Boggle, wat heb ik vandaag geleerd?, rekentussendoortje met ballonnen, wandplaat inhoud, breukendoos, kaders maken, computersjabloon, wandplaat leestekens, huistakenboekjes, dicteeschrift, klasblog maken, adressenboekje, wandplaten rekenen, adreskaartje, breukencirkels, doos voor vingertwister, overzicht bonnen, dozen en labels, briefje schrijven, agenda, hulpvrager, schrijfopdracht, voorblad europotjes, zelfstandig werk, doos schrijfopdrachten, haarportret (voorbeelden), haarportret, namaakgeld, schrijfoefeningen speelplaats, schrijfopdrachten, leesmap, leesblaadjes, naamkaartjes leesmap, leesbundels, labels, voorblad agenda, naamkaartjes huiswerkmap, voorblad oefenschrift, naamkaartjes klas, boterhamdozenbak, lessenrooster opstellen, leesfiches AVI 9, schooljaarkalender 2014-2015, leesfiches AVI 8, toets spelling, leesfiches AVI 7, leesfiches AVI 6, hoofding schrijven, leesfiches AVI 5, lesvoorbereidingen schrijven, leesfiches AVI 4, werkboekje hoofdletters, leesfiches AVI 3, schrijfbundel voor differentiatie, hangers juni, leesfiches AVI 2, wandplaten mei-juni, schrijfbundel schrijfmotoriek, vernieuwingen schrift, overzichtsblad rekenen tot 100, WK voetbal op school, brief leesmap, leesblaadjes leestrainer, kidsfun uitgebreid, tafelkaartjes met oplossing, rekenen tot 100 oefenen, tafelkaartjes met oplossingen, ladderspel, extra schrijfoefeningen, leesfiches AVI 1, kaartjes tot 100, de kip van oma (gedicht), tafelkaartjes 1 met oplossingen, voorbladen bundels schrijven, tafels oefenen met liedjes, werkblad Boggle, letterkaarten Boggle, naamkaartje schrijfmap, tafelkaartjes met oplossing, huiswerkje taal, hoofdletters overtrekken, doos wandplaten schrijven, blad tafelkampioen, rustige muziek voor schrijflessen, hoofdlettergeheugensteuntjes, vingertwister, wandplaten hoofdletters, (hand)versjes voor de schriftles, wandplaten hoofdletters, inleiding schrijflessen, overzicht hoofdletters, wandplaat schrijven, hangers mei, automatiseren rekensommen powerpoint, waarnemingstekenen, omrekentabel voor rapport, bundel paasvakantie, plannen lessen schrift, themaplaat april, overzicht rustige muziek, Eerste Communie, overzicht lessen werkschrift d'haese, rustige muziek, ontbijt op school, paashoekje, temporekenen, sjabloon jaarplan, tussendoortjes Kidsfun, doelen rekenen 2de leerjaar, oefeningen schrijfmotoriek, tafelrooster, doelen wiskunde eerste leerjaar, nieuw tabblad eigen lesmateriaal, doelen schrift, beeldaspecten, algemene doelen beeld, doelen muzikale opvoeding, doelen muzisch taalgebruik, brugsommen tot 20, themaplaten maart, doelen bewegingsexpressie, carnavalhoekje, doelen drama, leestabel leesmap, manga met kinderen, doelen drama, controleblaadje agenda, algemene doelen muzische, huiswerkje spelling, blanco honderdveld, herhalen tot 100, muzische picto's en blanco fiche, doelen spelling, nog eens doelen spelling, gedicht, memory en versiering carnaval, doelen spelling VVKBaO, tafels visueel voorstellen, wandplaten februari, vlakke figuren, g/ch - d/t, verzameldoos klokjes, Kompas +, huiswerken spelling, beoordelen spreekopdracht, fiches spelhoek, nummer 1 van de week, bewegen is gezond, huiswerk onthoudwoorden, tip voor extra werk, drie opbergdozen,
Indrukwekkend lijstje toch? :)
Doel 2015: opnieuw leuk materiaal bedenken (maar mezelf niet voorbij hollen!)
* 12 sites of blogs in de kijker zetten (ééntje per maand)
Er kwam onlangs een nieuw tabblad (Links) op mijn blog waarmee dit doel meteen werd gehaald, maar uiteraard zette ik doorheen het jaar ook een aantal webstekjes voorop.
Educaplay, blog juf Stephanie, Aduis, Juf Laura, Kims leeshoekje, goeie leessites, Cocojade, juf Anke, kinderfilmpjes.net, Miss Aiesj, Worksheetfun
Elf in totaal + nieuw tabblad = mission accomplished :) Doel 2015: af en toe een nieuwe site voorstellen (en dat moet met al dat enthousiasme op het net zeker lukken) en onthouden welke ik allemaal in de picture zette (want ik vergeet ze soms te gebruiken!)
* een 5-tal resto- en reisideeën posten zodat iedereen nieuwe adresjes leert kennen
Vogezen, 't Roodhuis in Rumbeke, De Stoepa, De Kluze, Mas de Camille,
Ik had eigenlijk nog meer tips dit jaar, maar ik kwam er niet steeds toe om er iet over te schrijven. Ik probeer dit in 2015 wel te doen. Intussen heb ik wel ook een handig overzicht op het nieuwe tabblad.
Doel 2015: opnieuw 5 tips. Moet zeker lukken want het is toch de bedoeling om wat meer te genieten :).
* de tijd nemen om 5 films te bekijken en ze hier te beoordelen
The Tourist, The Departed, The Reader, Ernest en Celestine
Vier blogpostjes, maar toch een achttal films gezien dit jaar :). Ik keek ook naar de laatste twee films van Harry Potter, ik genoot van 'De rouille et d'os' en lachte met 'Intouchables'.
Doel 2015: een film per maandje meepikken en toch minstens 6 op mijn blog posten.
* minstens 10 recepten voor beginners
Perentaart, rijst met ham, tomaat, ei en ananas, rabarberconfituur, rabarber als groente, spaghetti bolognaise, ovenschotel met bloemkool, ham, kerstomaten en eieren, chocoladecake met bloemsuiker, marmercake van Piet, zelfgemaakte donuts
Negen... dus eigenlijk net niet, maar best tevreden.
Doel 2015: wat meer koken voor mijn wederhelft en 10 receptjes op Gietjes Corner.
* in totaal zo'n 250 berichten schrijven want als je alle bovenstaande vooropgestelde doelen optelt, zou je aan 250 moeten komen. Lukt dit niet dan is alles over de 200 goed (dan doe ik beter dan 2013) :)
Ik schreef er welgeteld 285 en ik ben best wel trots op dit aantal! Beter doen zal moeilijk zijn want ik vind het aantal nog altijd ondergeschikt aan de inhoud.
Doel 2015: met 250 nieuwe berichten zou ik al heel tevreden zijn!
* mijn bezoekersaantal verdubbelen - we zitten nu op een kleine 30.000 en ik hoop dat ik in december de kaap van 60.000 overschrijd.
Wanneer ik die kaap precies overschreden heb, weet ik niet meer. Wat ik wel weet, is dat ik 2014 vlot over de 200.000 ging! Ik vind dit nog steeds een machtig getal! Verdubbelen naar 400.000 zou gigantisch zijn...
Doel 2015: gewoon over de kaap van het half miljoen gaan :). Doelen mogen toch wat uitdagend zijn, niet?!
Daarnaast vind ik het ook belangrijk om mensen te blijven inspireren. Ik kreeg sinds het oprichten van mijn e-mailadres gietjescorner@hotmail.com al een 100-tal mails en daar ben ik blij om. Dat wil zeggen dat ik al 100 keer mijn materiaal kon delen en er iemand gelukkig mee kon maken. Bij deze hoop ik dat jullie me zullen blijven mailen. Dit is tenslotte ook één van de redenen waarom ik met Gietjes Corner ben gestart. Ik wil niet dat mensen tijd en energie blijven steken in materiaal die al bestaat!
Die 100 mails lijken achteraf nu zo belachelijk want in 2014 kon ik de vraag amper bijhouden. Met als gevolg dat we het in 2015 helemaal over een andere boeg gooien.
Doel 2015: inkomende mails terug binnen de 24 à 48 uur beantwoorden én alle documenten via Google Drive delen.
Misschien nog een leuke statistiek... (en het allerlaatste voor vandaag)
Vind-ik-leuks op Facebook: 364
Doel 2015: 500?
Ik wens iedereen een heel gelukkig, creatief, boeiend en leerrijk 2015 toe!
Abonneren op:
Posts (Atom)
De draad weer proberen op te pikken, aflevering 354
Ik heb Gietjes Corner serieus verwaarloosd de laatste maanden. Dat had ik even anders gezien na de remonte van afgelopen zomer, maar ik wee...
-
De dagen van de week zijn een vast onderdeel van de leerstof in het tweede leerjaar. Omdat dit voor sommige kinderen wel abstract kan zijn, ...
-
De meeste onder mijn lezers kennen de actuaquiz wel. Ik heb volgend jaar geen vaste klas meer, maar ik wil speciaal voor jullie wel nog we...
-
In het eerste leerjaar leren de kinderen lezen . Het is schitterend om te zien hoe de kinderen beetje bij beetje woorden kunnen gaan decoder...