dinsdag 17 mei 2016

Rekentussendoortje

Geen tussendoortje als de titel misschien zou doen vermoeden, maar wel hier tussen alles van schrijven iets van rekenen gooien. Dat bedoel ik :). Vorige week maakte ik het volgende blaadje en ik moet zeggen dat het meteen succes in mijn klas had. In de grote vakantie zal ik het misschien nog verfijnen of plak ik het bij een welbepaalde les uit de methode, maar ik zet het nu al in om de kennis rond de getallen tot 100 nog wat te vergroten.

Rekenspinnen zijn voor de meeste van mijn kinderen de hel en ik weet dat dit in heel wat klassen zo is. Daarom dacht ik er aan om ze zelf eens een spin te laten maken en het is ongelooflijk waar mijn leerlingen allemaal op kwamen. Ik vroeg hen om allemaal iets te vertellen over het getal 92, allemaal iets anders. Ze geloofden nooit dat dit kon. Hoe kun je nu in godsnaam 20 dingen over één getal zeggen? Samen met hen heb ik bewezen dat je echt héél veel over een welbepaald cijfer kan zeggen. We gingen klassikaal aan de slag en de dag erop mochten ze het in groepjes van twee proberen. Een echte uitdaging en hup, ze waren weer aan het rekenen zonder dat ze het zelf eigenlijk helemaal doorhadden ;).


Ik zocht een toepasselijke prent van Geronimo en maakte in een-twee-drie. Jullie zouden dat natuurlijk ook kunnen, maar misschien rijk ik jullie opnieuw een leuk idee aan. Je kunt eigenlijk op heel wat verschillende manieren werken. Aangezien ik het nog maar één keer heb ingezet in mijn klas komen er later waarschijnlijk nog toepassingen op mijn blogje langs, maar ik kan je wel al vertellen hoe ik het nu gebruik (of wil gebruiken).
* De kinderen zitten per twee en krijgen elk een blad. Ze schrijven allebei een getal in de wolk en wisselen dan om. Het is aan de buur om zoveel mogelijk over dat getal te vertellen.
* De kinderen zitten per twee en houden een getal in hun hoofd. Ze schrijven zoveel mogelijk over dit getal op. Bij een teken van de juf wisselen de kinderen en moeten ze het getal dat in het hoofd van de buur zat trachten te achterhalen.
* Ieder kind zit apart en krijgt zo'n blad. Ze kiezen allemaal een getal en vullen dit in. Op het teken van de juf wordt het blad naar rechts doorgegeven. De kinderen schrijven iets dat past bij het getal. Bij een volgend teken worden de blaadjes opnieuw doorgeschoven,...
* enz.

Ze gebruiken hierbij zowel zinnen met meer dan, minder dan, tientallen, eenheden, +, -, x, :, enz. Hopelijk vinden jullie het net als ik een zinvolle oefening :).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen