Omdat ik rond schrijven al heel vaak iets heb gepost en dat het misschien niet meer zo goed te volgen is, wil ik heel graag nog eens alles op een rijtje zetten. Op die manier kan ik dan ook weer makkelijker de draad oppikken. Hopelijk kan ik dan ook binnen een weekje een punt achter dit kleinere vak zetten want er wacht nog heel veel ander werk.
Het gaat er mij dus vooral over om de lessen schrijven wat anders te gaan aanpakken. De basis blijft hetzelfde, maar hier en daar wil ik er wat aan sleutelen zodat het voor de kinderen uitdagender, plezanter en zinvoller is.
Algemeen
* per week twee lesjes van 25 minuten, ik verkies maandag en donderdag
* werken met het handschrift D'Haese (al jaren zo op onze school)
VERANDERING
* Een leuke instap in de vorm van een lied, gedicht of spel - (hand)versjes vind je hier, liedjes hier en Vingertwister hier
* Een hoofdletter aanbrengen aan de hand van een verhaal (nog niet uitgewerkt, wil eens de handleiding Karakter van Van In bekijken)
* Hoofdletter overtrekken, aan het bord en op een werkblad
* Blijven werken met werkschriftjes van D'Haese, maar het schrijven ook op een andere manier inoefenen
Doelen
De doelen schrijven voor het eerste, tweede en derde leerjaar vind je hier.
Lessen
* Lessen worden meestal ondersteund door rustige muziek die je ook op mijn bord op Pinterest terug kan vinden.
* Instap: zie hierboven bij VERANDERING
* Inoefenen:
-> Letter overtrekken: aan het bord (op een groot blad) en op een blad papier in een bestekmapje (idee: http://www.pinterest.com/pin/297378381617272252/) – zie hierboven bij VERANDERING
-> werkschriftje Van In – iedereen werkt hierin (voor een tiental minuten) – een overzicht van de lessen vind je hier
-> Kinderen krijgen een extra opdracht om schrijven in te oefenen - een aantal opdrachten werden al uitgewerkt, er volgen er in de toekomst zeker nog meer. Letters voor Boggle vind je hier, het werkblad hier. Het ladderspel van juf Hannah werkte ik deels uit, maar er volgen nog woordkaartjes. Een kort overzicht van alle ideeën vind je hier.
-> werkschriftje Van In – iedereen werkt hierin (voor een tiental minuten) – een overzicht van de lessen vind je hier
-> Kinderen krijgen een extra opdracht om schrijven in te oefenen - een aantal opdrachten werden al uitgewerkt, er volgen er in de toekomst zeker nog meer. Letters voor Boggle vind je hier, het werkblad hier. Het ladderspel van juf Hannah werkte ik deels uit, maar er volgen nog woordkaartjes. Een kort overzicht van alle ideeën vind je hier.
Niet alle kinderen werken aan deze opdracht, we werken met een doorschuifsysteem! Kinderen worden in groepjes van 2 of 3 verdeeld en er zijn in totaal acht groepjes.
-> Les 1: groep 1 - opdracht A, groep 2 - opdracht B.
-> Les 2: groep 3 - opdracht A, groep 4 - opdracht B.
-> Les 3: groep 5 - opdracht A, groep 6 - opdracht B.
-> Les 4: groep 7 - opdracht A, groep 8 - opdracht B.
-> Les 5: groep 1 - opdracht B, groep 2 - opdracht A.
-> Les 6: groep 3 - opdracht B, groep 4 - opdracht A.
-> Les 7: groep 5 - opdracht B, groep 6 - opdracht A.
-> Les 8: groep 7 - opdracht B, groep 8 - opdracht A.
64 lessen: per 8 lessen zijn er twee extra opdrachten nodig -> 16 extra opdrachten voor één schooljaar (sommige opdrachten kunnen twee keer voorkomen)
* Extra inoefening of differentiatie:
Als de kinderen klaar zijn krijgen ze een extra boekje met schrijfoefeningen. (De snelle leerlingen zullen dus hierin niet altijd moeten werken omdat ze in bepaalde schrijflessen ook extra opdrachten mogen uitvoeren.)
De voorbladen van de extra boekjes vind je hier.
-> September - oktober: Boekje 1 met woorden, verbindingen,… die de leerkracht er zelf inschrijft (mogelijkheid tot differentiatie!) - hier sprak ik ook al eens over dat boekje
-> November - december: Boekje 2 met schrijfmotorische oefeningen - ik toonde je hier enkele voorbeelden, in de toekomst maak ik er een echt boekje van.
-> Januari - februari: Boekje 3 (of 1) met woorden, verbindingen,… die de leerkracht er zelf inschrijft (eventueel terugvallen op boekje 1 als dat nog niet vol is)
-> Maart - april: Boekje 4 met hoofdletters
-> Mei - juni: Boekje 5 (of 1 of 3) met woorden, verbindingen,… die de leerkracht er zelf inschrijft.
-> Januari - februari: Boekje 3 (of 1) met woorden, verbindingen,… die de leerkracht er zelf inschrijft (eventueel terugvallen op boekje 1 als dat nog niet vol is)
-> Maart - april: Boekje 4 met hoofdletters
-> Mei - juni: Boekje 5 (of 1 of 3) met woorden, verbindingen,… die de leerkracht er zelf inschrijft.
In boekje 1 (3/5) kunnen de woorden voor de linkshandige rechts voorgeschreven worden. De boekjes worden allemaal verzameld in één map zodat ze makkelijk gekopieerd kunnen worden. Ik baseerde me op volgende bronnen:
* http://www.klascement.be/docs/18882/?previous (bundel voor de hoofdletters)
* http://www.vaneisden.nl/html/hoeschrijflinks.html (waar je de 59 werkbladen met schrijfmotorische oefeningen vindt)
* http://www.klascement.be/docs/18882/?previous (bundel voor de hoofdletters)
* http://www.vaneisden.nl/html/hoeschrijflinks.html (waar je de 59 werkbladen met schrijfmotorische oefeningen vindt)
In bijlage 6 vind je alle lessen uitgewerkt met onderwerp, doelen (leerplan- en lesdoelen), werkvormen en materiaal.
Huiswerk
Regelmatig zou ik ook een huiswerk rond schrijven willen meegeven aan mijn kinderen. Eigenlijk kan ik daar zelf blaadjes voor gaan maken, maar ik denk dat de 'Speelse schrijfoefeningen 2' die je hier vindt ook heel handig kunnen zijn.
Materiaal
* Kinderen
Huiswerk
Regelmatig zou ik ook een huiswerk rond schrijven willen meegeven aan mijn kinderen. Eigenlijk kan ik daar zelf blaadjes voor gaan maken, maar ik denk dat de 'Speelse schrijfoefeningen 2' die je hier vindt ook heel handig kunnen zijn.
Materiaal
* Kinderen
-> Bestekmapje voor ieder kind (met naamkaartje)
-> Overzichtsblad om de hoofdletters doorheen het jaar op aan te vullen
-> Potlood, balpen, wasco’s, vingerverf (en eventueel ander leuk materiaal)
* Leerkracht
->Speelse schrijfoefeningen (http://www.vanin-methodes.be/cms_master/handschriftdhaese/default.asp?catid=276&sumid=1092&WebpageId=3112)
-> Zichtzending ‘Karakter’(http://www.vanin.be/nl/lager-onderwijs/schrift/karakter/leerjaar-2)
* Wandplaten
-> Pengreep en schrijfhouding
-> Elke hoofdletter afzonderlijk
* Anderle
-> Koppeling kleine letter en hoofdletter als geheugensteuntje voor op de bank
Om het in de vakantie allemaal vlot te laten verlopen, maakte ik ook al een 'to-do-lijst'!
Taken begin schooljaar
* Naamkaartjes bestekmap maken (namen invoegen, kaartje is gemaakt)
* Naamkaartjes op bestekmapjes bevestigen
* Jaarplan schrijven maken
* Letters op tafelpapier maken (eventueel gewoon de bladen knippen en lijnen trekken zodat ik de letters tijdens de les kan voorschrijven)
* Hoofdletters om te overtrekken kopiëren voor de kinderen
* Overzichtsblad hoofdletters-kleine letters kopiëren
* Kaartjes met aA, bB,… kopiëren en in mijn schrijfmap stoppen. Zo kan dit uitgeknipt worden als een kind problemen heeft.
Wat er nog moet gebeuren?
* Ik wacht op de zending 'Karakter' voor de verhalen. Misschien gebruiken jullie al iets anders voor het aanbrengen van hoofdletters. Ik hoor het graag!
* Lessen volledig uitwerken zodat er fiches kunnen gemaakt worden
* Extra opdrachten één voor één uitwerken.
* Extra werkboekjes uitwerken en in één map verzamelen.
Karakter is super en veel motiverender dan D'Haese !! Veel meer op maat kind en zonder overbodige penopheffingen
BeantwoordenVerwijderen