Het idee van de leesmap haalde ik eigenlijk bij mijn collega Majella van Made by Mazella. De leesmap zit altijd in de boekentas en de kinderen zijn één maal in de week VERPLICHT om er in te lezen. Dat is dan ook meteen hun huiswerk die dag. Op andere dagen mogen ze uiteraard ook lezen en het is de bedoeling om toch minstens een drietal keer per week te lezen.
Om te kunnen zien wanneer de kinderen wat hebben gelezen, plak ik op elke bladzijde van een leesbundel leesmannetjes. De leerlingen kleuren de figuurtjes, erboven wordt de datum genoteerd en eronder plaatst een ouder of grootouder een handtekening.
In de map zit ook een leestabel (tweede blad). Die is voor de kinderen die liever geen leesblaadjes, maar boekjes lezen. Daarop kunnen ouders dan noteren wanneer en wat de leerlingen hebben gelezen.
Vorig jaar maakte ik al een aantal leesbundels, maar ik wil er tegen komend schooljaar eigenlijk tien klaar hebben. Op die manier kan ik aan het begin van iedere schoolmaand een nieuw bundeltje uitdelen. Zo zouden kinderen voldoende oefenstof moeten krijgen om het volledige schooljaar door te komen.
Eerder deelde ik hier al een aantal bundels die ik met Leestrainer maakte, nu gebruikte ik Woordtrainer en de site van Daniel Billiau. De bundel bestaat uit woorden en teksten op het oude AVI-niveau 4 en in totaal zijn er veertien blaadjes.
Binnenkort post ik ook nog eens de naamkaartjes voor de leesmap en een overzicht van alle bundels.
Bronnen:
*http://www.regenboog-gorinchem.nl/woordentrainer/
*http://www.kleuren.nu/kleurplaten/categorie/verjaardag/giraffe-met-cadeautjes.html
* http://www.pinterest.com/jufcecilia/thema-ziekenhuis-ziek-zijn/
*http://gratis-kleurplaten.com/kleurplaat-fazant.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten