Vandaag wil ik het even over slingerlezen hebben. Het hele weekend was ik eigenlijk met lezen bezig. Ik zal je kort proberen uit te leggen waarom. Tot vorig schooljaar werkten wij in het tweede (en het vijfde) met tandemlezen. Op dinsdagnamiddag kwamen de kinderen van deze twee leerjaren samen om te oefenen aan hun technisch lezen. Het tweede las, het vijfde corrigeerde waar nodig. Ik vond dit echter een saaie manier om lezen in te oefenen, zowel voor de jongsten als voor de oudste kinderen. Daarom besloten we dit jaar om het helemaal anders aan te pakken. Een paar weken geleden volgde ik de bijscholing 'Juf,ik stop niet meer als ik lees!' van het Eekhoutcentrum en deed daar tal van ideeën op. Ik wil ze echter niet klakkeloos overnemen en daarom werkte ik dit weekend het een en ander uit. Morgen zitten we op school samen om dat tandemlezen in z'n definitieve - nieuwe - vorm te gieten, maar ik riep dus ook slingerlezen in het leven!
Over dat tandemlezen heb ik het de komende weken zeker nog, maar vandaag gaat het over het volgende.
Op de bijscholing werd er verteld dat het eigenlijk raadzaam is om de kinderen elke dag vrij te laten lezen. Ze kiezen zelf een boek, gaan ergens op een rustige plaats zitten en krijgen tien minuten tot een halfuur om zich onder te dompelen in de magische wereld van hun verhaal.
Met mijn collega van het tweede leerjaar zag ik het wel zitten om zoiets ook in onze klassen door te voeren, maar dan wel aangepast naar onze mening en wensen.
Ik probeer in het kort te vertellen (oh, wat is dat moeilijk) waar het op neer komt.
Volgens de bijscholing:
* een periode van acht weken
* dagelijks
* fictieboeken
* 'vijfvingertest' bij het eerste blad: vijf moeilijke woorden op de eerste bladzijde, kies dan een ander boek
* na acht bladzijden beslissen: lees ik verder of niet?
* elk kind maakt een lijf van een rups, boekjes die uit zijn schrijven ze op een rode (slecht boek) of groene (goed boek) poot en bevestigen die aan hun rups.
* leerkracht leest ook!
Zij noemen het de leesrups.
In de herwerkte versie:
* heel het schooljaar (maar we starten dit jaar dus na de herfstvakantie)
* twee keer een kwartier per week
* fictieboeken en non-fictieboeken (dus ook informatieve boeken, strips,...)
* geen rups, maar een vlagje per uitgelezen boek
Dit zijn richtlijnen die nu werden uitgezet, maar die naar de toekomst toe misschien wel aangepast worden. Voor ons is het ook nog wat zoeken hoe het zal draaien en dan post ik zeker de bevindingen of veranderingen op gietjes.blogspot.be.
Het is dus de bedoeling om de kinderen een boekje te laten kiezen en ze op pagina 8 (of misschien 10) te laten beslissen om verder te lezen of niet. Lezen ze niet verder dan kunnen ze ook geen vlagje van het boek maken. De vijfvingertest gebruik ik niet omdat ik denk dat dit voor mijn leerlingen wat te moeilijk zal zijn. Lezen ze het boekje verder en helemaal uit, dan mogen ze een vlagje bij mij komen halen. Eerst zal ik een paar korte vragen stellen zodat ik weet of ze het boekje wel effectief gelezen hebben. Daarna vullen ze het vlagje - al dan niet - in. Het hokje bovenaan dient als volgcijfer. Op die manier werken ze samen naar 100 want dat is nu net de hoeveelheid die ze in het tweede leerjaar moeten leren. Is het vlaggetje klaar dan wordt het opgehangen in de klas. Op die manier is het geen individueel, maar een klassikaal project en kan iedereen steeds zien hoeveel boeken er al werden gelezen.
Ook zin om met het slingerlezen aan de slag te gaan? Klik dan hier.
Hierbij wil ik ook Bert nog eens uitdrukkelijk bedanken. Na uren prutsen, knippen, zwoegen en zweten, kwam er een vuil, grijs werkblaadje uit mijn printer gerold. Dankzij de hulp van de facebookgroep 'Leerkrachten lager onderwijs' en in het bijzonder Bert kon ik toch met een gerust hart naar bed ;). Bedankt!
Bronnen:
* http://www.kleurplaatkleurplaten.nl/kinderen-kleurplaten.html
* http://www.klascement.be/docs/9522/?previous
hallo, leuk idee zeg. Ben hier ook een beetje zoekende op dat vlak...
BeantwoordenVerwijderenWat ik wou vragen: Lezen ze echt vrij een boekje of hou je wel rekening met hun leesniveau? Met andere woorden: mogen ze helemaal vrij kiezen en dus een makkelijker/moeilijker boek kiezen dan hun eigenlijke niveau? Of is de keuze toch beperkter?
Op de bijscholing gaven ze de tip om de boekjes volgens niveau te zetten, maar de kinderen er niet echt op te wijzen. Ik heb bijvoorbeeld een rek waar er vroeger tijdschriften in stonden (in een winkel). Ik ga dus de makkelijke boekjes bovenaan zetten, de moeilijke onderaan. Kinderen zullen zelf snel weten waar de makkelijke (of de moeilijke) staan. Het is de bedoeling dat ze echt mogen kiezen wat zij zelf willen. Ze zullen snel ervaren of het boek te moeilijk is en ze mogen het nog terugzetten als het echt niets voor hen is. Het zal in het begin wat zoeken zijn (zowel voor de kinderen als voor mij), maar ik hou jullie op de hoogte!
BeantwoordenVerwijderenZou dit ook goed zijn voor in een 6e leerjaar?
BeantwoordenVerwijderenIk werk op een school met veel allochtone en kansarme kinderen, lezen is vaak iets dat ze niet graag doen en er thuis ook niet voor aangemoedigd worden.
Het is mijn eerste jaar dat ik werk en voor vele zaken is het nog zoeken. Ik vraag me dus af of slingerlezen (of een variant ervan) ook zijn effect zou hebben in een 6e leerjaar. Wat denken de meer ervaren leerkrachten hiervan?
Bedankt! :-)
Eens al mijn reacties aan het beantwoorden (eindelijk wat tijd vrij gemaakt). Slingerlezen al geïntroduceerd? Bij mij lukt het aardig en de meeste kinderen vinden het erg leuk. Ik zou het zeker ook een kans wagen in het zesde leerjaar! Al zullen er wellicht minder vlagjes worden gehaald doorheen het jaar omdat de boeken dikker zijn.
VerwijderenEventueel kan je ook per 100 blz. een vlaggetje rekenen? Als ze dan een dik boek uit hebben, kunnen ze 3 vlaggetjes ophangen (1 ingevuld, 2 blanco)
VerwijderenSuper idee. Kan je even doorsturen naar mij? laura_leysen@hotmail.com.
BeantwoordenVerwijderenNu kun je het document hierboven vinden! Hopelijk werkt de link en ben je er toch nog blij mee :). Voor de zekerheid stuurde ik je ook nog een mailtje!
VerwijderenHallo Gietje!
BeantwoordenVerwijderenIk ben redacteur bij Klasse. Ik ben bezig aan een dossier over leesplezier.
Tijdens mijn research kwam ik op jouw inspirerende blog terecht!
Aan het online artikel 'Hoe help je je kind bij het leren lezen?' willen we graag een klik&print koppelen. Jouw term 'slingerlezen' vind ik heel tof. Dat concept lijkt me geschikt om de ouderbetrokkenheid bij leesmotivatie te vergroten. Ik zou je term graag gebruiken in mijn artikel en het vlaggetje als download beschikbaar maken voor ouders en leraren op klasse.be . Onze vormgevers steken het vlaggetje wel in een nieuw jasje.
Laat me weten of je dit een goed idee vindt: josfien@klasse.be
Fijne groet!
Heb je een mailtje gestuurd. Alvast bedankt voor de interesse!
VerwijderenEn door de link van Klasse, ben ik op jouw blog terecht gekomen!
VerwijderenBedankt voor de inspiratie Gietje!
Een heerlijk voorbeeld van het stimuleren van lezen en leesplezier, Gietje. Sinds vorig schooljaar doen heel wat scholen in ons land aan Kwartierlezen, maar jij was hen eigenlijk al voor. Vrije boekenkeuze en het feit dat de leerkracht zelf leest zijn daarin inderdaad echt onmisbaar. En je voegt er met de slinger aan toe dat het plezier van het lezen zichtbaar wordt. Want niets is toch feestelijker dan slingers?
BeantwoordenVerwijderenIk geniet echt van dit goed praktijkvoorbeeld. Bedankt!