Doordat de inbreng van de vijfdeklassers eigenlijk miniem was, dachten we er de voorbije grote vakantie over na om het tandemlezen over een volledig andere boeg te gooien. Het kostte ons wel wat tijd en voorbereidingswerk, maar ik moet zeggen dat we nu wel tevreden zijn over het resultaat.
We werkten in totaal vijf verschillende activiteiten uit en daar wil ik het vandaag over hebben.
Toneellezen
Halverwege november vorig jaar had ik het er hier al over. Het komt erop neer dat kinderen een tekst van een toneelstukje lezen en dat zo goed mogelijk oefenen. Achteraf mogen ze het stuk van dit verhaal in de poppenkast spelen. Daarvoor maakten we van ieder personage een popje. De figuren werden uitvergroot, gelamineerd en voorzien van een brochettestok. Ik ben er nog niet uit of dit de beste manier is want eigenlijk gebeurt er niet veel in die poppenkast. Je ziet gewoon de figuurtjes en voor de rest is er niet veel beweging. De kinderen moeten zich immers nog te veel concentreren op hun tekst (terwijl dit anders is als je de tekst van buiten kent). Dat neemt wel niet weg dat de kinderen het heel leuk vinden! Er moet tijdens het oefenen wel altijd op gehamerd worden dat kinderen de tekst met gevoel moeten lezen en dat één keer doorlezen niet genoeg is.
Als materiaal gebruiken wij de boekjes van Zwijsen. Elk groepje - met telkens één begeleider uit het vijfde en meerdere kinderen uit het tweede - krijgt een stuk tekst uit het boek. Die oefenen ze dan voor een 15-tal minuten. Daarna wordt elk stuk verhaal in de poppenkast gespeeld zodat iedereen het vervolg of het voorafgaande deel ook kent.
Maar ik zeg het, dat met die poppenkast staat misschien nog niet helemaal op punt. Zijn er bij jullie die met toneellezen werken? Dan zijn alle tips hieronder of via gietjescorner@hotmail.com zeer zeker welkom!
Alvast bedankt en ik wens jullie allemaal een heel fijne werkweek!
Over de andere vier hoeken heb ik het de komende dagen!
Over de andere vier hoeken heb ik het de komende dagen!
Bronnen:
* http://www.boek.be/boek/9789048710287
* http://www.boek.be/boek/9789048710287
Geen opmerkingen:
Een reactie posten