Een tweedaagse met vriendinnen achter de rug en daarom even weer stil hier. Dagelijks bloggen is dus echt wel moeilijk ;). Dat neemt niet weg dat de ideeën voor het nieuwe schooljaar blijven komen. Vandaag maakte ik een nieuwe bladwijzer voor het
slingerlezen. Weet je niet wat dit is, kijk dan zeker eens op het tabblad 'lezen'.
Bij slingerlezen gaat het om het
leesplezier. Kinderen mogen helemaal zelf beslissen wat ze lezen en daar krijgen ze komend schooljaar op woensdag de tijd voor. Sommige scholen zorgen ervoor dat kinderen elke dag een kwartier mogen vrij lezen, ik vind dit echter niet haalbaar. Daarom koos ik er de afgelopen tijd voor om twee keer per week aan slingerlezen te doen. Met een groep van 33 vorig jaar kwam het er echter niet altijd van. Het werd opgeschoven, ingekort of zelfs vaak afgelast. Daarom zet ik het vrij lezen volgend jaar gewoon vast op één dag in de week. Dit is misschien wat weinig, maar dan kan ik me er aan houden en krijgen de kinderen toch minstens elke week 15 minuten
slingerleestijd :).
Die vrije keuze is echter nog een moeilijk gegeven voor leerlingen van een tweede leerjaar. Daarom zal ik in het begin van het schooljaar wat tijd investeren in het kiezen van een goed boek. Hoe ik dat precies zal aanpakken, is nog niet helemaal duidelijk. Ik ben wel al overtuigd van mijn volgende bladwijzer.
Elk boekje uit mijn klasbibliotheek raakt stilaan voorzien van een
kleurcode. Dit zie je hieronder op de foto's.
Ik nam gewoon witte etiketten en verdeelde die in kleine rechthoeken. Elk boek krijgt een kleurcode volgens AVI-niveau. Ik baseerde me op de nieuwe indeling en op de volgende foto.
Start: geel, M3: oranje, E3: rood, M4: bordeaux, E4: roze, M5: paars, E5: donkerblauw, M6: lichter blauw, E6: lichtblauw, M7: donkergroen, E7: lichter groen, Plus: lichtgroen.
De kinderen kennen deze indeling niet! Zij weten dus niet wat er moeilijke of makkelijke boeken zijn. Het is dan ook niet de bedoeling dat kinderen echt op één niveau lezen. Wat wel mijn bedoeling is dat kinderen die al heel goed lezen in een derde trimester bijvoorbeeld geen AVI Start meer lezen. Kan eens leuk zijn, maar zij zien dat alleen maar als een manier om snel aan een vlaggetje te komen. Om kinderen dus echt wat in een richting te sturen, maakte ik de volgende bladwijzer.
Dit is de voorkant die voor elk kind gelijk is.
Op de achterkant wordt het klasnummer vermeld zodat ik meteen weet van wie de kaart en het boek is.
Ik slaagde er niet in om elk niveau op de kaart te vermelden, maar ik vond dat ook niet echt nodig. Er zijn immers geen boeken in mijn klasbibliotheek van M7, E7 en AVI plus aanwezig. Ik hield het dus bij de volgende kleurtjes die je hierboven ziet. Ik kleurde alles met de hand in want dan komen de kleuren zeker overeen met de kleurcodes op je boeken.
Het is de bedoeling om de voor- en achterkant op elkaar te kleven en dan te lamineren. Op die manier kan ik met een bordstift per kind aanduiden welke kleurtjes ze mogen kiezen. Het is dus zo dat ik een aantal verschillende niveaus zal aankruisen. Op die manier blijft er zeker nog genoeg keuze. Ik wil gewoon niet dat kinderen voor een té gemakkelijk of een té moeilijk boek gaan.
Snappen jullie waar ik naartoe wil? Ik hoop van wel! Uiteraard is alle materiaal weer makkelijk te downloaden. Heb je zelf geen zin om te kleuren, dan heb ik ook een document waar alle hokjes al gevuld zijn.
Heel veel plezier ermee en tot morgen!
Bron:
* http://www.uitgeverijstam.nl/p/69/AVI.html