woensdag 30 november 2016

Onthoudwoorden in kleur!

Een hele week stil, maar zeker 20 ideeën om een blogpost van te maken. Dus hou jullie maar vast, ik zet me aan het schrijven deze namiddag :).

Vandaag wil ik het eindelijk nog eens over de onthoudwoorden hebben. Ik vertelde er op Gietjes Corner al vaak iets over, maar ik zie nu dat ik nog niet alles op mijn tabblad spelling verzamelde. Daar maak ik in de toekomst zeker ook werk van. Beloofd!

Voor elk onthoudwoord uit het tweede leerjaar maakte ik een vergrote versie. Dat kon je hier al lezen.
Ze zien er dan zo uit...


De woorden van het thema waar we aan bezig zijn, hang ik aan mijn bord. De andere verhuizen naar het prikbord boven mijn bord. Zo krijgen de leerlingen een mooi overzicht van alle onthoudwoorden van het tweede leerjaar. Dat ziet er als volgt uit. 


Dit is een foto van vorig jaar dus dit jaar hangen er nog niet zo veel woorden boven mijn bord. Kinderen kunnen dus altijd terug kijken als ze iets vergeten zijn. Bij dictee worden de bankjes wel gedraaid of worden de kaarten afgedekt. 
Ik merk dat de onthoudwoorden op deze manier behoorlijk vlot geautomatiseerd worden. Al oefenen ze natuurlijk ook nog wat thuis. Daar vertel ik in de nabije toekomst zeker nog wat meer over.

Wat ik vandaag nog met jullie wil delen zijn de ingekleurde versies van de onthoudwoorden. 
Je kon hier al de zwart-witte versies downloaden en deze deel ik hieronder nog eens met veel plezier.

Uiteraard kleurde ik ook alles in en ook die kaarten wil ik nu met jullie delen. Dan is dat toch een pak werk voor jullie gespaard. Met een kleurenkopie en wat lamineerpapier kom je al een heel eind :).

Ik scande thema 3 voor jullie, maar de rest volgt zeker ook nog! De volgende thema's in de nabije toekomst, thema 1 en 2 post ik in de vakantie. Anders moet ik ze weer van mijn prikbord afhalen en dat doe ik pas in juli :).

Vandaag dus de kleurenversie van thema 3!

Je zult merken dat er net iets minder woordjes zijn dan in de handleiding, maar ik heb er wat in geknipt. Niet alle woorden op de kaartjes komen overeen met de woorden in het Alfabeestje. Er is daar volgens mij iets in de handleiding misgelopen. Thema 3 vind ik ook veel te ruim waardoor ik een aantal woordjes bij een ander thema heb gevoegd. Hoe ik dat precies heb gedaan, vertel ik jullie later.

Geniet van jullie vrije woensdagnamiddag en tot gauw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...