maandag 6 februari 2017

Drie rode bonnen = strafje

Straffen en belonen, daar had ik het al een paar keer over. Maar toch deed ik nog niet heel mijn systeem uit de doeken. Er werden immers wat dingen aangepast én er kwam ook nog iets nieuws bij.

Misschien moet ik eens helemaal opnieuw beginnen en even overlopen wat ik tot nu toe met jullie deelde. 

1. Ik werk met duimen.
Voor een goede daad krijgen de kinderen een groene duim, voor iets stouts krijgen de kinderen een rode duim.


Wil je de duimen graag gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

De duimen krijgen een plaatsje in de klas.
Daarvoor maakte ik de volgende kaarten.


Op de groene vakjes kan er een groene duim bevestigd worden, op de rode vakjes een rode duim.
Wil je de kaarten ook graag gebruiken in je klas? Klik dan op onderstaande link!

2. Voor elke drie duimen krijgen de kinderen een bon.
Er zijn dus groene en rode bonnen.



De groene bonnen nodig voor in je klas? Klik dan op onderstaande link!

Van de rode bonnen heb ik al twee versies. Je vindt ze allebei hieronder.
Kan beter-bonnen - versie 1
Kan beter-bonnen - versie 2

3. De bonnen worden bewaard in de bonnenbus, achteraan in de schoolagenda.


Het sjabloon voor de bonnenbus kun je hieronder downloaden.
Ik plak voor het schooljaar begint op de laatste bladzijde van een schoolagenda een omslag. Daar bevestig ik dan 'Bonnenbus' met plasticfolie op.

4. Drie groene bonnen = verrassing


Wanneer de kinderen drie groene duimen hebben verzameld, mogen ze drie bravo-kaartjes trekken. Daaruit kiezen ze één verrassing. Dat kan iets voor de klas zijn, maar ook voor hen persoonlijk.

De kaartjes met verrassingen kun je hieronder downloaden.

Alles zit bij mij verzameld in een doos, zowel de bonnen, de verrassingen als de duimen.



Wil je het voorblad voor de doos? Kijk dan hieronder.



Wil je het voorblad voor de doos met duimen? Klik dan hieronder.

Tot hier waren de trouwe lezers van Gietjes Corner wellicht mee want ik denk dat ik al het bovenstaande al eens eerder met jullie deelde. Eerlijkheidshalve moet ik er ook aan toevoegen dat niet alles van mijn hand komt. Ik bewerkte een aantal dingen en maakte ook dingen zelf, maar het idee en een aantal sjablonen van Klascement! Van wie precies kan ik niet meer achterhalen, maar bij deze toch een grote dank u wel voor de insteek!

Tot nu draaide het systeem met de groene bonnen goed, maar zat ik nog wat in de knoei met de rode duimen. Wat moest ik daar tegenover zetten? Straffen vindt niet iedereen oké, maar welbepaald gedrag zomaar voorbij laten gaan... dan heeft mijn systeem ook niet echt zijn nut.

Ik maakte dus naast de verrassingen ook een aantal kaartjes met strafwerkjes. Ik noem ze de OEPS-kaarten en ze zien er als volgt uit...


Hier mogen de kinderen geen drie kaarten trekken en kiezen, ze nemen er gewoon eentje uit en dat is dan hun strafwerkje dat aan hun drie rode duimen worden gekoppeld.
Wil je deze kaarten ook graag gebruiken, dan kan dat vanaf vandaag! Klik op onderstaande link en ga meteen aan de slag.

Om helemaal volledig te zijn, gebruik ik ook nog de volgende zaken...
Een klaslijst om alle groene duimen bij te houden (dit druk ik dan ook af op een groen papiertje ;)):
Daar kan ik dan ook eventueel op noteren waarvoor de kinderen een duim verdienden. Dat schrijf ik dan ook op de bravobon na drie groene duimen.

Een klaslijst om alle rode duimen bij te houden (afgedrukt op rood papier)

Hopelijk help ik jullie hiermee terug een eind op weg! En hou Gietjes Corner zeker in de gaten want er staan al blogpostjes klaar tot en met zaterdag! We zijn weer vertrokken!

1 opmerking:

  1. Jippie ik kijk er naar uit. En ik ga morgen dat ding in orde maken. Was even uit mijn gedachten gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...