Terwijl huiswerken worden opgehaald en uitgedeeld, agenda's worden ingevuld,... kunnen de kinderen aan de slag met een herhalingsblad. Op die manier zijn de leerlingen van minuut 1 heel actief. Misschien vind je dit ook een goed idee voor je eigen klas. Door dit blad 's avonds op te stellen, kun je makkelijk leerstof herhalen die de voorbije dag aan bod kwam. Het blad kan heel erg gevarieerd zijn. Denk maar aan de kalender, wero, rekenen, de klok, onthoudwoorden,...
Om zelf met dagelijkse kost aan de slag te gaan, heb je aantal materialen nodig.
Ieder kind krijgt een mapje waar de blaadjes in verzameld worden.
Wil je dit voorblad gebruiken? Klik dan op onderstaande link. Je hoeft alleen de namen, de klas en mijn naam aan te passen.
Elke dag komt er een nieuw blaadje bij en ziet er als volgt uit...
Je ziet dat ik hier ook gebruik maak van mijn differentiatie met kaasjes. Heb je dat artikel gemist, kijk dan snel even naar het blogpostje van 11 oktober 2017.
Niet iedereen hoeft dus alles te maken en op die manier oefenen de kinderen veel meer verschillende zaken in. Bij de drie kaasjes worden ook al eens vragen gesteld die we klassikaal misschien nog niet hebben geleerd. Zo blijft het uitdagend voor iedereen en weten de kindjes die het wat moeilijker hebben ook dat zij tot het einde van het blad geraken.
Onderaan het tweede blad staat er telkens dezelfde oefening want elke dag dicteren we vijf woorden en één zin. Dit doen we aan de hand van flitskaarten. Deze deelde ik eerder al op mijn blog. Kijk maar eens hieronder. De nummer 1 van de week trekt zes kaartjes en met het zesde woord maken we klassikaal een zin.
Wanneer de maand voorbij is, bundel ik alle blaadjes zodat ze mee kunnen naar huis. Op die manier krijgen de ouders ook zicht op wat hun zoon of dochter maakt en wordt het mapje niet té vol.
Het voorblad zie je hieronder...
Elke maand wordt het blad op een ander kleurtje afgedrukt.
Het voorblad voor de bundel kun je hieronder downloaden.
Om uit te leggen wat de kinderen doen bij dagelijkse kost en wat er met de bundel moet gebeuren, maakte ik ook een begeleidende brief.
Die ziet er als volgt uit...
De voorbije maand voegde ik ook nog een klein briefje toe. Op die manier weet ik welke blaadjes al af zijn en welke niet. Wanneer ze helemaal af zijn, doorstreep ik het nummer.
Of ik dit blaadje blijf gebruiken, weet ik nog niet. Waarom? Omdat het wel wat tijd vraagt om de boekjes te verbeteren en kruisjes te zetten. Want ik zet ook kleine kruisjes wanneer de kinderen iets moeten verbeteren. Als het verbeterwerk oké is, doorstreep ik het klein kruisje terug.
Het kleine blad ziet er als volgt uit...
Wil je het blaadje ook graag gebruiken, dan kan dat!
Intussen maakte ik dit jaar al heel wat blaadjes. In het begin van het jaar stonden er nog geen kaasjes op en voorzag ik het werkblad ook telkens van een nummer. Intussen is mijn werkwijze al wat geëvolueerd, wat vormgeving/differentiatie betreft, maar ook het volgnummer laat ik achterwege. Kinderen vullen dat nu zelf in. Zo kan ik volgend jaar misschien een blad opnieuw gebruiken en hoef ik het niet altijd opnieuw af te drukken (met een nieuw volgnummer).
Ik zet alle blaadjes hier op een rij. Hopelijk krijgen jullie een idee van mijn bedoeling en kun je bepaalde oefeningen ook in jouw klas inzetten.
Hopelijk begrijpen jullie wat van mijn hele uiteenzetting en zien jullie er wat in om deze werkvorm ook in jullie klas door te voeren. Het vraagt wat werk om elke avond een blad te maken, maar ik zie het zeker als een meerwaarde.
Tot morgen!