zondag 22 juli 2018

WK op school!

Stond ons land even op z'n kop! Sinds de historische derde plaats van onze Rode Duivels zag ik een samenhorigheid die ik (en velen onder ons) al lang niet meer hadden meegemaakt. Nu lijkt de gekte toch terug wat te gaan liggen en daarom vind ik dat mijn ideeën eigenlijk rijkelijk laat komen.

Het was de bedoeling om in mei al iets over het WK te vertellen. Intussen werd het juni en zelfs al juli en ik vond nog steeds de tijd niet om er een blogpost over te schrijven. Jammer en vijgen na Pasen, maar toch wil ik er graag iets over zeggen. Op die manier kunnen jullie de ideeën en het materiaal terugvinden als jullie er naar op zoek zijn en hoef je niet te wachten tot ik véél te laat met een blogpostje kom ;). Het is niet ideaal en ik speel niet in op de noden, maar het is intussen wel een beetje uit mijn systeem. Anders blijf ik er maar mee zitten :). Misschien herlanceer ik dit bericht dan terug in 2020 en dan misschien net na Pasen. Dan ben ik nog ruimschoots op tijd!


Bron: https://www.wk2018rusland.nl/


In 2016 schreef ik al eens iets over ons EK op school. Je kunt er hier alles over lezen. Ik kan jullie verzekeren dat heel wat kinderen het een fantastisch initiatief vinden waar ze elke keer opnieuw ongelooflijk hard naar uitkijken.

Alle kinderen van de hele lagere school kunnen zich inschrijven, zowel jongens als meisjes. Aan elke klasleerkracht bezorgen we een formulier en zij vullen dan alles in over hun leerlingen.

Het formulier ziet er als volgt uit...


Wil je dit graag integraal gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

We spelen een tornooi met de kinderen van het eerste, tweede en derde leerjaar en daarnaast ook een met die van vier, vijf en zes. We kijken naar de inschrijvingen en zorgen voor evenwaardige groepen. Dit jaar schreven 69 leerlingen zich bij 1-2-3 in dus maakte ik groepen van 7 leerlingen. Er zijn immers tien ploegen per tornooi. Deze formule hanteren we al een aantal jaar. Soms wordt er nog eens onderhandeld om nog een extra leerling te laten meedoen zodat elke ploeg uit evenveel leerlingen bestaat. Soms lukt dat, andere keren niet. Het ongelijk aantal spelertjes vangen we dan op door meer ervaren voetballers in de kleinste ploeg te steken. Dat loopt eigenlijk elke keer opnieuw wel los.

Van alle ploegen maken we een lijst en die ziet er als volgt uit...


Wil je dit document ook gebruiken om jouw ploegen vorm te geven? Klik dan hieronder.


Nadat wij de ploegen hebben verdeeld, beslissen we ook welke landen er aan deze editie meedoen. Uiteraard kiezen we er altijd die ook aan de start van het werkelijke WK staan. Niemand vertegenwoordigt het land België omdat dit wel eens voor strubbelingen zou kunnen zorgen ;). Voor elk land maken we een vlag.


Wil je de vlaggen graag inzetten? Je vindt ze hieronder. Dit zijn zowel de vlaggen van het EK van twee jaar terug als die van het WK van dit jaar.


Om de ploegen aan een land te koppelen, organiseren we een loting. Deze gaat meestal door in onze turnzaal. Alle kinderen komen daar dan samen (ook de kinderen die niet deelnemen) en we voorzien twee bokalen. Eentje met nummers en een met vlaggetjes (in het klein).


We koppelen elk team aan een vlag. Intussen worden ook de namen van het teamleden afgeroepen. Op die manier weten de kinderen voor welk land ze uitkomen en met welke andere leerlingen ze een ploeg vormen.

Wil je de kleine vlagjes ook graag gebruiken? Klik dan hieronder.
De nummers vind je in onderstaande link.

Alle vlagjes en nummers worden in een bolletje gestopt. Alle nummers gaan in de ene bokaal, de vlagjes in de andere. Ik schrijf overal een N of L op. Als ze dan vallen, dan weet je nog waar er nummers en waar er vlaggen inzitten. Lach maar, het is me inderdaad al eens overkomen ;).

Aan de ramen van de sporthal hangen we achteraf alle vlaggen (op A4) op met daaronder de ploegen. Op die manier kunnen de leerlingen altijd nog eens gaan kijken met wie ze in een team zitten. Daar zijn wel altijd veel vragen over.

Na de loting maken de leerkrachten dan een speelschema. Wij hebben twee speelplaatsen waardoor er er telkens een match van 1-2-3 en een wedstrijd van 4-5-6 kan doorgaan. 

Het speelschema ziet er als volgt uit...


Op die manier kunnen kinderen altijd weten wanneer ze moeten spelen en tegen wie.

We organiseren in elk tornooi twee poules. Bij 1-2-3 was dat ploeg 1-5 en 6-10, bij 4-5-6 was dat ploeg 11-15 en 16-20. Ploeg 1 laten we eerst spelen tegen 2, 3 tegen 4,... De vier beste landen van de poule gaan door naar de kwartfinale, er valt dus maar 1 land af. Op die manier spelen de kinderen allemaal een aantal matchen en dat vinden ze uiteraard fijn.

Wil je ook gebruik maken van het speelschema? Download het dan hier. Je kunt het makkelijk aanpassen aan jouw tornooi.


Zo, ik denk dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. Ik laat het postje staan en zet het ook op mijn tabblad zodat je het makkelijk kan terugvinden indien je in 2020 zelf zin hebt om op school iets dergelijks te organiseren. Ik kan je garanderen dat het een schot in de roos wordt! Nog vragen of opmerkingen? Mail gerust naar gietjescorner@hotmail.com!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...