maandag 19 oktober 2020

Temporekenen op een vast tijdstip, vier keer per week

Heel veel ideeën rijpen eigenlijk jaren in mijn hoofd. Ik pas ze toe in mijn klas, voer ze vaak weer af of ik ga op zoek naar een betere uitwerking. We schaven, we schrappen, we beginnen opnieuw, we genieten en dan... durven we wel nog eens schaven, schrappen en opnieuw te beginnen :). Dit is hoe het werkt voor mij. Alleen ben ik misschien wel wat met teveel tegelijk bezig. Daarom heb ik het gevoel dat ik dit jaar bepaalde zaken gewoon moet afwerken. Dit zou me wellicht wat meer innerlijke rust opleveren. Lijkt me gezond, voor mezelf, maar ook voor de mensen rondom mij ;). 

Vandaag wil ik het over temporekenen hebben. Sommigen onder jullie houden niet van dit woord en al zeker niet van dit lesonderdeel, maar ik blijf het belangrijk vinden dat de oefeningen tot 10, tot 20 en later tot 100 geautomatiseerd worden. Het lukt meestal niet met de hele klasgroep en gaandeweg werk ik met gedifferentieerde bundels, maar het is wel een goeie indicatie voor wie nog welke inoefening nodig heeft en waar je desnoods ook even hulp bij de ouders moet gaan vragen (als dit mogelijk is).

Het was de bedoeling om er al de eerste week van oktober mee te beginnen, maar ik ben - door omstandigheden - dit jaar wat laat. Ik startte vandaag met de volgende bundel...

De scans zijn wat scheef, maar je ziet wel duidelijk waar ik naartoe wil ;).





Wil je de bundel ook graag inzetten? Dan kan dat. Download hem hieronder:

Zin in rechte blaadjes? Kijk dan op somprint.nl of sommenprinter.nl.

Elke schooldag - behalve op woensdag - werken de kinderen in deze bundel en dit om 14u.45. Aan de hand van een klok (digitaal en analoog naast elkaar) laat ik mijn leerlingen ook meekijken wanneer we hieraan moeten beginnen. Op die manier leren ze ook beetje bij beetje wat kwart voor is. Als ik dat alleen in de rekenles aanbreng, verwarren kinderen dit vaak. Door er heel het jaar al op te focussen hoop ik stiekem dat er meer leerlingen het kwartier onder de knie krijgen.

Per dag maken de kinderen twee bladzijden. Ze krijgen telkens één minuut per blad (soms geef ik ook twee minuten). Na de twee (of vier) minuten worden de bladen verbeterd. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt het klassikaal doen (neemt soms behoorlijk wat tijd in beslag) of je kunt de boekjes onderling laten wisselen. Dan moeten de kinderen jouw taak even overnemen. Meestal vinden ze dat wel leuk. Door de verbeteraar zijn of haar klasnummer op de bundel te laten schrijven, weet je ook meteen wie welk werkje heeft nagekeken. Dat kan handig zijn als er wat 'broekvegers' tussen zitten.

In het begin van het jaar werk ik met dezelfde bundels voor iedereen. Na verloop van tijd differentieer ik: naar inhoud, maar ook naar hoeveelheid. Op somprint kun je immers kiezen hoeveel oefeningen er op een blad komen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om de kinderen te blijven uitdagen. Het heeft geen zin om blijvend tot 10 te oefenen als de kinderen dat al lang onder de knie hebben. 

Wil je tot in detail lezen hoe ik met temporekenen tewerk ga? Of heb je een naslagwerk nodig? Bekijk dan zeker eens mijn draaiboek.

Op een lijst hou ik bij welke bundels ik per jaar geef. Ik maakte een document waar je makkelijk alles kunt aanvullen. Ook zin om dit te gebruiken? Klik dan hieronder.

Alle punten worden ook bijgehouden. Op die manier heb ik een goed overzicht van wie wat al kan. Ik werk met een duidelijke code. Die kun je zien op volgend document.

Sjabloon foutenanalyses temporekenen

Na een week gaat de bundel mee naar huis. Op die manier kunnen de ouders hun kinderen ook goed opvolgen, indien ze dat wensen. Om wat extra uitleg te geven, maakte ik voor hen ook een brief. 

Wil je deze brief graag integraal gebruiken? Dan kan dat!

Brief temporekenen - voor de ouders


Ik wens jullie een heel fijne werkweek toe!

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...