maandag 5 oktober 2020

Doelen en kaarten voor actua

Ik vertelde jullie hier en hier al over actualiteit in mijn klas. De eerste woensdag van het schooljaar stel ik de Stiltontas voor en daarna brengen we elke week het nieuws in de klas, zij het door de kinderen, door ikzelf (een combi van beide kan ook) of met het weekoverzicht van Karrewiet. Uiteraard is dit iets dat nergens in een handleiding neergeschreven staat, maar ik breng het elk jaar opnieuw met heel veel plezier en enthousiasme binnen in mijn lessen. Soms ervaar ik dat de reportages en vragen wel wat moeilijk zijn, maar de voorstelling van het nieuws en de quiz betekenen zoveel meer dan pure kennis. 

Oké, het is mij ook om de kennis te doen, maar het gaat evenzeer over aandachtig luisteren, op zoek gaan naar nieuws, nieuwsgierig zijn en kunnen samenwerken. Daarom zocht ik voor dit lesonderdeel naar verschillende doelen. Ik zet ze even op een rij... (voor het katholiek onderwijs in Vlaanderen).

  • SErv 2: De verscheidenheid van mensen als een rijkdom ervaren en deze benutten
  • SErv 3: Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
  • IKvk 4: Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan
  • IVzv 1: Keuzes willen, durven en kunnen maken door betekenis te geven aan die keuzes en daar de verantwoordelijkheid voor opnemen
  • IVoc 1: Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren
  • OWru 6: Kaartbegrip, oriëntatie- en kaartvaardigheid ontwikkelen
Het onderste doel voeg ik toe aan mijn actualiteit omdat ik bepaalde landen uit Karrewiet of uit het nieuws van de leerling op een kaart laat situeren. Het is niet de bedoeling om de kinderen hierop te gaan evalueren, maar ik vind het goed dat ze al kennismaken met de kaart van België, Europa en de wereld. Op die manier beseffen ze dat wij eigenlijk maar een heel klein stukje van een veel groter geheel zijn. Ik hoop elk jaar opnieuw dat kinderen met deze opdracht al een basis leggen voor de latere jaren. Daar zullen immers heel wat landen en steden uit hun hoofd moeten leren. Als ik hen in een tweede leerjaar al op weg kan helpen dan ben ik daar heel blij mee. 

Ik gebruik hiervoor drie kaarten...

Eentje van België



Eentje van Europa





Eentje van de wereld



Ik maakte trouwens ook een voorblad voor de actuamap. Dat ziet er zo uit...


Wil je dit kaartje ook gebruiken? Klik dan hieronder...

Alles nog eens herlezen in een overzichtelijke lesfiche? Doelen, materiaal, werkvormen,...


Op de afbeelding zie je de lesfiche niet volledig, je kunt ze hieronder wel integraal bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...