zondag 22 oktober 2023

Herhalen is een must!

 Een klas met 34 leerlingen, het is me wat. Vandaar dat het hier ook weer zo stil bleef. Echt geen tijd om veel met jullie te delen, wat ik altijd heel erg jammer vind. De artikels hieronder zal ik nog even moeten herlezen want er ontbreken nog enkele linkjes, maar ik wil vandaag toch nog eens mijn bundels van Dagelijkse Kost herlanceren. 

Ik weet dat er op veel scholen met een zachte landing wordt gewerkt. Dat kinderen 's morgens niet meer op de speelplaats blijven rondhangen, maar onmiddellijk naar de klas gaan. Bij ons is dat in bepaalde klassen zo, maar niet in het tweede leerjaar. Waar ik dankbaar voor ben want ik kan die extra twintig minuten zeker gebruiken om nog het een en ander klaar te zetten of te kopiëren. Of voor wie mij kent: om snel nog een boterhammetje met chocolade naar binnen te werken :).

Maar elke morgen start ik dus met een aantal herhalingsoefeningen. Op die manier vang je het verschil in tempo op (boterhammen uithalen, drinken, schoolagenda invullen,...) en zie je heel snel wie wat begrijpt. Op dat moment heb je ook je handen vrij om eventueel iets bij te werken met kinderen (al loop ik ook graag rond om te zien wat ze allemaal uitspoken). Het is echt leerrijk en boeiend om te zien hoe kinderen zelfstandig aan de slag gaan, hoe ze in staat zijn om door te werken zonder constante controle en wie de gewoonte heeft om oefeningen zomaar te beginnen invullen zonder de opdracht te lezen. Er is hier een serieuze weg in af te leggen!

Dat deden mijn bundels trouwens ook. Vroeger werkte ik met een herhalingsblad per dag, nu druk ik een bundeltje van zes bladzijden af op zondag. Die leg ik klaar op de banken tegen de maandagmorgen zodat de kinderen meteen aan de slag kunnen. Benieuwd hoe die blaadjes eruitzien? Dan kun je ze hieronder bekijken. Via de foto's en onderstaande link.




Net voor elke vakantie werk ik met een themabundeltje. Anders zijn het 'gewone' herhalingsoefeningen. Wil je meer zien dan kun je onder de volgende linken de bundels van september en oktober downloaden en dit helemaal gratis :).

In het weekend blik ik even terug en maak ik telkens een nieuwe bundel voor de komende vijf dagen. En dit doorheen het volledige schooljaar. De bundels zijn misschien niet altijd integraal inzetbaar, maar mits enkele kleine aanpassingen kunnen ze in elke klas gebruikt worden.

Interesse om je in te schrijven en elke week de bundel te ontvangen? Dan kan dat! Je hoeft enkel je mailadres hieronder achter te laten of zelf een mailtje te sturen naar gietjescorner@hotmail.com. Doen hé want het bespaart je heel wat werk :).

Ik wens iedereen een fijne zondag toe!

2 opmerkingen:

  1. Hoe leuk is dit had op fb ook al gereageerd! Dankjewel alvast!
    Tinnekedaniels@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, ik ontvang graag wekelijks de bundel. Alvast bedankt! jokebolle@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...