maandag 14 april 2014

Inleiding voor schrijflessen

De mensen die mijn blogje volgen, weten dat ik bezig ben met mijn lessen schrijven. Ik deelde eerder al mijn grove plannen, een overzicht van de lessen binnen de methode D'haese en de schriftdoelen, maar nu wil ik jullie verder op sleeptouw nemen.

Vandaag gaat het over de inleidingen van mijn lessen schrift. Ik zou telkens iets willen doen waardoor de kinderen weten dat de schriftles begint. De spieren even losmaken of de regels over de schrijfhouding herhalen. Dit kan op allerlei manieren zoals met een gedicht, een lied of een handversje. Ik haalde mijn inspiratie van op het net, via blogs en Pinterest. Vandaag deel ik met jullie enkele liedjes. Hou Gietjes Corner zeker in de gaten want later deel ik ook handversjes en gedichten.


Wil je gaan schrijven?




Tekst:

Refrein
Wil je gaan schrijven
moet je veel leren
wat moet je weten
heb jij een idee?

Wil je gaan schrijven
moet je veel leren
zullen we beginnen
doe met ons mee.

Zit rechtop, je hoofd net iets naar voren
voeten op de vloer
ja precies, zo gaat het goed.

Denk eraan, niet hangen op die tafel
waar laat je nu je armen
je weet wel hoe dat moet.

Refrein

Het papier een beetje schuin op tafel
pak je potlood vast
tussen wijsvinger en duim.
Aan de slag
nu gaan we het proberen
oefenen en leren
straks krijgen we een pluim.

Refrein


De zevensprong


Heb je wel gehoord van de schrijfjuf, de schrijfjuf. 
Heb je wel gehoord wat de schrijfjuf zegt? 
Ze zegt dat ik goed schrijven kan. 
En dat kan ik als de beste man. 

Dat is 1- alle spullen van de tafel. 
Dat is 2- stoel aanschuiven. 
Dat is 3- rug tegen de leuning. 
Dat is 4- hoofd rechtop. 
Dat is 5- voeten op de grond. 
Dat is 6- met je hand je schrift een beetje schuin leggen. 
En dat is 7- pen pakken en …schrijven maar.

Nog een andere variatie

Heb je wel gehoord van het schrijfbeest, het schrijfbeest, 
heb je wel gehoord van het schrijfbeest, ja, ja. 
Hij zegt dat ik niet schrijven kan, 
maar ik kan schrijven als een ander kan. 

En dat is één: lln. gaan recht op hun stoel zitten 
En dat is twee: lln. schuiven hun billen naar achteren en zitten dus echt rechtop 
En dat is drie: lln. zetten hun voeten plat op de grond 
En dat is vier: lln. zorgen dat er ruimte zit tussen hun buik en de tafel 
En dat is vijf: lln. leggen hun schrift goed 
En dat is zes: lln. zorgen dat de ruimte tussen schrift en gezicht goed is 
En dat is zeven: lln. pakken hun vulpen goed vast en laten dat duidelijk zien.


Vader Jacob

Rechtop zitten, rechtop zitten.
Pak je pen, pak je pen.
Voeten naast elkaar, voeten naast elkaar.
Schrijven maar, schrijven maar.

Nog een andere variatie

Rechtop zitten, rechtop zitten.
Pas je vuist, pas je vuist.
Elleboog op tafel, elleboog op tafel.
Schrift wat schuin, schrijf wat schuin.


Altijd is Kortjakje ziek

Zijn je vingers weer de klos,
Maak ze dan maar lekker los.
Doe je vingers bij elkaar.
Heen en weer en zwaaien maar.
Zijn je vingers weer de klos,
Schud ze dan maar lekker los.



Bronnen:
* https://www.youtube.com/watch?v=Sl-ifzEHm5k
* http://www.paboforum.nl/forums/viewtopic.php?t=8713
* http://www.vaneisden.nl/html/schrijflessen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...