dinsdag 1 april 2014

Plannen maken rond lessen schrift

Dit jaar doe ik elke dag opnieuw mijn best om mijn 30 pagadders (leerlingen) iets bij te brengen en dat in alle opzichten van het woord. Toch besef ik dat het anders en nog beter kan. Van het moment dat je dit gevoel niet meer hebt, verander je wellicht beter van leerjaar (of van job). Al hoop ik nu toch een tijdje in het tweede te blijven want ik heb nog plannen, veel plannen!

Ieder jaar zou ik een paar vakken willen uitlichten en aanpakken. Daarmee bedoel ik dat ik ze - rekening houdend met de doelen - naar mijn hand wil zetten. Aangezien rekenen, taal en wero echt wel heel wat tijd in beslag zullen nemen, hou ik deze vakken voor een vakantie. Dat wil niet zeggen dat ik intussen stilzit. Voorlopig ben ik bezig met schrift. Misschien denk je wel dat daar geen tijd in kruipt, maar toch wil ik ook deze lessen boeiend maken.

Ik liet je hier al een overzicht van de lessen zien en een tijdje terug postte ik hier de doelen rond het schrijfonderwijs. Deze documenten printte ik nu af en ik stak ze in een bestekmapje. De bedoeling is om nu heel wat ideeën te verzamelen zodat ik straks de 64 lessen helemaal kan uitwerken.

Wat bedoel ik met uitwerken?
* Nadenken over een leuke instap: lied, gedicht, handversje,...
* Aanbrengen van de hoofdletters: met verhaal, met overtrekken van de letter,...
* Extra inoefening: op werkbladen, maar ook op een andere manier (schrijven op het bord, op de speelplaats letters oefenen, woorden overschrijven van een powerpointpresentatie,...)
* Nadenken over evaluatie en ondersteuning

Het is vooral mijn bedoeling om dat schrijfonderwijs wat levendiger te maken. Een goeie afwisseling moet ervoor zorgen dat de kinderen hun neus nooit meer krullen als ik het woord schrijven uitspreek ;).

Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten want ook op dit vlak wil ik jullie op sleeptouw nemen. Uiteraard zijn jullie ideeën en tips rond het schrijfonderwijs meer dan welkom!


Bron afbeelding:
* http://www.bloggen.be/dehoogsteklasvanrp2/archief.php?ID=2344986

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...