zaterdag 12 april 2014

Mijn boekenfestijnbuit!

Ik liet je hier eerder al weten dat ik elk jaar opnieuw naar Het Boekenfestijn ga. Ik verkies Kortrijk, maar er zijn tal van andere mogelijkheden. De boeken- en knutselbeurs doorkruist Nederland en België het hele jaar door. In mijn vorig berichtje kun je de kalender erop nakijken of je kunt gewoon naar de officiële webpagina surfen.

Bon, ik trok er dus naartoe met mijn mama en liet me even weer helemaal gaan. Aangezien het er stilaan naar uit ziet dat ik volgend jaar (misschien!) een vaste klas te pakken krijg, dacht ik vooral aan materiaal voor het tweede leerjaar.

Naast het schrijf- en rekenonderwijs, wil ik ook het leesonderwijs in mijn klas aanpakken. Dus kocht ik enkele leesboekjes (waar er een AVI-niveau op vermeld is).

5,50 euro per boekje

nog geen 2 euro per boekje

Daarnaast ging ik ook op zoek naar bruikbare werkblaadjes. Als ik alles zelf wil maken, hoef ik niet meer te slapen. Daarom kocht ik deze leuke werkboekjes aan. Ik zal ze wellicht nog verwerken, maar ik heb toch al een basis waarmee ik aan de slag kan. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten, de verwerkte blaadjes zullen hier wel de revue passeren!

7,50 euro per boekje

Ik vond ook nog een handig werkboekje rond rekenen... Ik vind het hierbij vooral belangrijk dat er voldoende oefeningen op één pagina staan. Soms hoeven de kinderen maar drie lijnen te trekken en is het blaadje al klaar. Dan is dit geen aanvulling op mijn werkblaadjes. Dit boekje vond ik wel geschikt.

2,50 euro
Voor het ogenblik geef ik nog geen muzische in het tweede leerjaar, maar ik vind het altijd handig om extra boekjes te maken. Ik liet er al eentje zien voor schrijven, maar ik maak er ook voor rekenen en andere vakken of vakonderdelen. Omdat het tempo ook tijdens de muzische les verschilt van kind tot kind ben ik van plan om wat extra opdrachten voor deze lessen te voorzien. Dat kan een nieuwe muzische activiteit zijn, maar ik dacht ook aan spelletjes en raadseltjes. Daarom kocht ik het volgende boekje aan.


1,50 euro

Ik merk dat kinderen van het tweede leerjaar wel al bepaalde raadsels, puzzels en spelletjes kennen, maar dat ze er zich veelal nog onwennig bij voelen. Het is dan ook leuk om hen zulke dingen aan te leren. Uiteraard is het hier belangrijk dat je eenvoudig begint. Met dit boekje zou dit moeten lukken denk ik.

Een Boekenfestijn of twee geleden kocht ik een boekje met leuke verjaardagsliedjes. Ik zag het boekje met de cd nu opnieuw liggen, maar er bestaan blijkbaar nog andere boekjes in deze reeks. Dit jaar koos ik voor de mooiste dansliedjes. Hopelijk slaat deze muziek even goed aan mijn klas als de verjaardagsliedjes.



Wat ook zo leuk is aan het Boekenfestijn is dat er ook tal ander materiaal dan boeken ligt. Zo zijn er kaartjes, knutselmateriaal, speelgoed,...

Aangezien mijn klas binnen het thema van Geronimo Stilton is aangekleed, zou ik daar volgend jaar nog wat meer mee willen doen. Nu houdt het bij mijn klasversiering en de afwerking van mijn schriften en werkblaadjes op, maar ik koos dit thema omdat er eigenlijk veel meer mee te doen is. Daarom zou ik ook een tas voor het weekend willen maken. Die kan dan mee naar huis met het kindje van de week. De tas is nog maar een idee hoor en zal in de grote vakantie wellicht nog wat meer vorm krijgen. Ik kocht ooit al een luisterboek een een pennenzak van Geronimo, nu voegde ik daar een puzzel aan toe. Over het aantal stukken ben ik niet helemaal zeker (250!), maar misschien kan dit een uitdaging worden!
Eens de tas in elkaar zit, zul je die zeker ook op Gietjes Corner zien.

Net geen 5 euro

Er zijn op de beurs naast puzzels ook tal van spelletjes te vinden. Ik zocht er een paar uit, al weet je natuurlijk nooit of ze in je klas echt bruikbaar zullen zijn. Ik hoop alvast van wel. 

Aanvulling in hoekenwerk?
Op Pinterest heb ik immers ook al heel wat staan om met dobbelstenen te spelen en daarom kocht ik ook twee van die pakjes. Ik haal ze immers niet al te graag uit een ander spel omdat ze dan graag verdwijnen.

Als leerkracht in de eerste graad zijn ook stempels een belangrijk item. Kinderen vinden het leuk als ze een stempel krijgen en tonen hem na school vaak supertrots aan mama of oma. Aangezien ik er nog niet veel heb - en er steeds moet gaan lenen bij collega's - kocht ik er nu ook een paar. De kleintjes lijken me wel leuk in de winterperiode en de grote kun je eigenlijk altijd gebruiken. Een zonnetje op een werkje betekent immers dat het meer dan goed is.



Naast al dat schoolmateriaal kocht ik ook nog een aantal dingen voor mezelf, waaronder een paar leuke kaartjes. Voor de kleintjes betaalde ik maar 60 cent! Dit is natuurlijk een stuk goedkoper dan de wenskaarten bij de lokale dagbladhandelaar of in de supermarkt.


Ik ging nog op zoek naar houten letters (die ik er de vorige keer kocht), maar die vond ik deze keer niet. Ik zag wel nog deze wiebeloogjes. Knutselmateriaal voor de klas koop ik via de school, maar ik ben ook thuis graag creatief bezig. Deze zullen dus zeker nog van pas komen! Dit waren de enige zwarte die er nog te vinden waren, al de rest waren kleuroogjes.


Als laatste kocht ik ook nog inpakfolie en verjaardagskaarsjes. Daar heb ik geen foto meer van, maar daar kunnen je wel iets bij voorstellen waarschijnlijk. Aangezien ik graag taarten met kaarsjes (en geld) geef, moest ik mijn voorraad weer wat aanvullen. En plasticfolie om je cadeautje wat te beschermen, komt hier altijd van pas!

Zo, Het Boekenfestijn was dus opnieuw een groot succes en ik kijk al uit naar volgend jaar! Uiteraard zijn er nog tal van andere boeken zoals kookboeken, romans, thrillers en informatieve boeken te vinden. Die liet ik wijselijk links liggen want ik had een budget voorop gesteld. Ik zat er een kleine 15 euro boven, maar kom, daar kan ik mee leven.

Fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...