zondag 13 april 2014

Overzicht hoofdletters gekoppeld aan de kleine letters

Ik haal het onderste uit de kan en wil dus dat mijn lessen schrift volgend jaar 'perfect' zijn. Ik weet dat dit niet mogelijk is, maar ik laat toch niets aan het toeval over. Als de kinderen een hoofdletter geleerd hebben, wil ik dat ze die ergens kunnen noteren zodat ze in geval van nood een hulpblad bij de hand kunnen nemen.

Daarom bedacht ik het volgende concept.


Dit blaadje kan eigenlijk voor elke methode gebruikt worden. Het is de bedoeling dat de leerkracht in elk klein bolletje de kleine letters schrijft. Uiteraard kun je dit ook door de kinderen laten doen. Ik zal zelf de a, b, c,... een plaats geven zodat de letters 'lichtjes' alfabetisch gerangschikt staan. Van het moment de kinderen een hoofdletter hebben geleerd, moeten ze die in de grote bel bij de kleine letter schrijven. Op die manier bouw je dit blaadje op zodat de kinderen dit overzicht bijvoorbeeld bij een schrijfoefening of een dictee kunnen gebruiken. Het voordeel van dit blad is dat de kinderen geen letters zien die ze nog niet kennen. Die proberen ze naar mijn ervaring dan toch te schrijven, maar vormen die dan vaak niet juist.

Dit blad wordt meteen ook het eerste blad in het bestekmapje rond schrijven. Er komen daar nog blaadjes in, maar daar vertel ik je in de komende weken zeker meer over.

Wil je nu al gebruik maken van het overzichtsblad? Neem dan snel hier een kijkje.


Bron afbeelding:
*http://www.vanin.be/nl/lager-onderwijs/schrift/handschrift-dhaese

5 opmerkingen: