zondag 6 april 2014

Waarnemingstekenen in de lagere school

Heel wat kinderen zeggen mij altijd: 'Ik kan niet tekenen'. En eigenlijk ben ik die zin wat beu. Iedereen kan tekenen, alleen heeft de een soms wat meer talent dan de andere. Toch is het zo dat dit tekenen geoefend kan worden. Hoe meer je iets doet, hoe beter je het kan en dat is ook zo bij tekenen.

Om kinderen dit duidelijk te maken, gaf ik een hele tijd geleden eens een les waarnemingstekenen. Lekker ouderwets, maar o zo interessant voor de kinderen. Ik denk zelfs dat het boeiend moet zijn om dit regelmatig te doen. Op school is daar echter niet altijd de tijd voor want er moeten immers verschillende subdomeinen van muzische vorming aan bod komen. Toch merk je dat kinderen zich na een tijd comfortabeler gaan voelen omdat ze bijleren en merken dat hun tekeningen en hun vormgeving erop vooruitgaan.

Een klassieker bij dit waarnemingstekenen is het tekenen van fruit. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden zoals het servies, speelgoed, knuffelberen, favoriete voorwerpen, sportartikelen,... Hou het bij eenvoudige dingen zodat de kinderen niet onmiddellijk in een negatieve spiraal raken. Het is de bedoeling dat ze hun tekenvaardigheden ontplooien en dit doe je uiteraard door stap voor stap dingen aan te leren en te laten ontdekken.
























Dit zijn tekeningen van kinderen uit het zesde leerjaar. Het gaat er hier vooral om dat ze leren kijken! De kinderen moeten een vorm leren observeren en die dan zo waarheidsgetrouw mogelijk op papier zetten. Voor een eerste keer waarnemingstekenen vond ik deze werkjes meer dan geslaagd!

1 opmerking:

  1. ik heb jou geselecteerd om mee te doen aan de Liebster Award...
    Doe je mee: check mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen