woensdag 7 november 2018

Begrijpend lezen met Robbe en Bas

Ik was al jaren op zoek naar andere manieren om aan begrijpend lezen te doen. Er bestaan al heel wat dingen, maar wij zaten eigenlijk jaren vast aan onze handleiding. Niet echt, maar het voelde toch zo. Elke keer opnieuw kregen de kinderen een verhaal onder de neus geduwd en daar moesten dan schriftelijk vraagjes  over worden opgelost. Er zijn echter zoveel meer manieren om aan begrijpend lezen te doen. Daarom koppelde ik dit vakonderdeel ook aan Robbe en Bas. Criticasters zullen zeggen dat er ook weer vraagjes rond een tekst moeten opgelost worden en daar hebben ze eigenlijk volledig gelijk in, maar kinderen vinden het leuk en durven zelfs in discussie gaan. Heerlijk om te zien!

Hoe ga ik te werk met Robbe en Bas? Dat kon je eerder al op mijn blogje lezen. Miste je die afleveringen? Kijk dan zeker eens op mijn tabblad 'lezen'. Daar vind je al heel veel terug. Er is ook een draaiboek gemaakt waarin alles heel duidelijk wordt omschreven. Wil je deze eerst eens doornemen. Download het dan hieronder!

Per groepje krijgen de kinderen vier omslagen. In elke omslag zit vier keer dezelfde strip.



Elke strip wordt op een kleurtje geplakt zodat ze achteraf weer makkelijk op te ruimen zijn.
Daarnaast werden er ook per verhaal vier vragen gemaakt. De vraagkaartjes zijn net op hetzelfde kleur als de strips.



Wil je ook graag de vraagkaartjes gebruiken? Dan kan dat! Je kunt ze hieronder per strip downloaden. Ik deel vandaag de eerst 20. In de toekomst volgener nog 140!

Wil je alle vraagkaarten meteen inzetten? Of heb je geen strips in je klas? Stuur dan als de bliksem een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com of laat hieronder een reactie achter!

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Stephanie,

    Ik heb interesse in de strips en de vraagkaartjes.
    Na 7 jaar in het zesde te staan, sta ik vanaf dit jaar in het tweede leerjaar.
    Ik heb nog niet veel materiaal, maar op jouw blog kan ik enorm veel leuke spullen terugvinden! Daardoor heb ik erg veel 'goesting' om leuke dingen te zoeken, te maken, ...
    Super bedankt!!
    Groetjes,
    Dorien
    dorien_de_naeyer@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...