vrijdag 16 november 2018

Gebeden voor in de klas - deel 1

Ik vertelde jullie de afgelopen weken al een paar keer over mijn dobbelsteen voor godsdienst.


Op donderdag 1 november legde ik uit wat er wordt gedaan als er 'Onze Vader' of 'Wees Gegroet' wordt gegooid. Deze aflevering gemist, klik dan zeker nog eens op onderstaande link.
Godsdienst, sowieso elke weekdag

Naast het bidden van deze alom gekende gebeden zijn er nog andere mogelijkheden met deze dobbelsteen. Zo staat er op één van de andere zijden 'lied'. Vorige week schonk ik al aandacht aan dit onderdeeltje en deelde ik mijn verzameling godsdienstliedjes. Wil je nog eens terugkijken? Klik dan snel op de volgende link: Liedjes als gebed.

Je kunt beide (Onze Vader en lied) ook combineren en dit kon je hier lezen: Onze Vader zingen.

Het volgende onderdeel van de dobbelsteen is het vlakje 'gebed'. Ik heb hier al vaak iets over verteld op mijn blog, maar ik was eigenlijk nog nooit volledig. Hier en daar sloop er trouwens ook een typfoutje in mijn document. Daarom herneem ik even alles zodat jullie uiteraard van alles op de hoogte blijven en aan de slag kunnen met foutloos materiaal ;).

Jaren geleden maakte ik een 'gebedskistje'. Sommige leerkrachten moesten dit al tijdens hun opleiding doen, maar in de Reno in Torhout hoefde dit niet. Toch vind ik het een handig instrument. Daarom ging ik een paar jaar terug zelf aan de slag en verzamelde ik een kleine 90 gebeden. Ik gebruik ze in mijn tweede leerjaar, maar uiteraard zijn ze ook inzetbaar in hogere jaren. Het is de bedoeling om deze keer echt al mijn gebeden met jullie te delen! Om dit allemaal met één blogpostje te doen, dat zou tot een wel heel lang artikel resulteren. Daarom laat ik er vandaag al enkele op jullie los en doe ik dit ongeveer wekelijks. Je zult Gietjes Corner dus goed in de gaten moeten houden.

november

Goede God,
november is een sombere maand.
Dan denken we aan de mensen die gestorven zijn.
We voelen ons nog altijd verdrietig als we aan hen denken,
toch willen we hen niet vergeten.

Jezus leerde ons
dat er voor alle mensen die gestorven zijn
bij U een plaatsje is.
Daar zijn ze nu gelukkig,
ze hebben geen verdriet meer of pijn.
Help ons om dit te geloven, goede God,
en van hen te blijven houden.


december

Lieve God,
we zijn alweer de laatste maand van het jaar.
December is een gezellige maand.
De adventskrans vertelt ons dat we uitzien naar Kerstmis,
het geboortefeest van Jezus,
het grote feest van de vrede.

Dank U wel om Jezus die ons leerde
dat U alle mensen graag ziet
en dat U droomt van een wereld vol vrede. 

Jammer dat er niet overal in de wereld vrede is.
Soms is er ook onvrede in de klas, of eens ruzie thuis.

Goede God, help ons en help alle mensen
goed te zorgen voor de vrede.
Dan pas wordt het gezellig voor iedereen!


advent 

Lieve God, 
het is weer advent. 
’s Avonds wordt het al vroeg donker. 
Buiten ziet alles er een beetje dood uit. 
De bomen hebben geen bladeren meer 
en de vogels kruipen diep weg voor de kou. 
In de adventskrans brandt elke week een kaarsje meer, 
tot het Kerstmis wordt. 

Lieve God, 
maak het ook in ons hart lichter en lichter, 
zodat Jezus ook daar kan komen. 
Help ons echte kinderen te worden van jou, 
thuis, op school en overal. 
Soms zijn we jou vergeten en zijn we niet lief voor elkaar. 
Maar we willen het toch weer proberen. 
Dan wordt het een echt ‘Zalig Kerstfeest’!


geef me een vriend 

God, 
geef me een vriend 
die klaar staat als ik hem nodig heb. 

Geef me een vriend 
waar ik veel plezier mee kan beleven. 

Geef me een vriend 
die begrijpt 
waarom ik droevig ben. 

Geef me een vriend 
die plezier heeft 
als ik plezier heb. 

En boven alles: 
laat mij zo’n vriend zijn 
voor een ander.


mijn huisdier 

Lieve God, 
… (naam), mijn … (huisdier) is dood. 
Dat is erg. 
Want van dieren kun je heel veel houden, 
en ze zijn vaak ook lief voor de mensen 
bij wie ze horen. 
Ik weet niet of er in jouw hemel ook dieren zijn, 
maar ik hoop het wel. 
Jij houdt toch van alles wat leeft? 
Dan horen dieren er ook vast bij! 
Zorg jij intussen voor …….. (naam)? 
Want bij jou is hij/zij veilig.


Kun je niet meer wachten en wil je meteen alle gebedjes om in je klas in te zetten? Dan kan dat! Stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com of laat hieronder een reactie achter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...